شاخص برازش هنجارنشده
NNFI
بزرگتر از ۸/۰باشد
شاخص برازش هنجارشده
NFI
بزرگتر از ۸/۰باشد
شاخص برازش تطبیقی
CFI
بزرگتر از ۸/۰باشد
شاخص برازش افزایشی
IFI
بزرگتر از ۸/۰باشد
بررسی نتایج آزمون برازش مدل مفهومی نشان داد که الگوی پژوهش از وضعیت مناسبی برخوردار می باشد. همچنین نتایج تحلیل معادلات اندازه گیری شده مربوط به سازه های تحقیق و شاخص های به دست آمده (۰۳۷/۰=RMSEAو۰۰۰/۰P-value=و ۹۶/۰ CFI=و ۹۵/۰NFI = و ۹۴/۰ GFI=) نشان دهنده برازش مطلوب مدل اندازه گیری می باشد. به دیگر سخن تمامی ابعاد، مؤلفه هاو شاخص هایی که برای سازه های ارتباط یک طرفه، ارتباط دوطرفه، رضایتمندی و اعتماد تعریف شدند، مناسب هستند و به لحاظ تجربی می توانند متغیرهای مذکور را تبیین و اندازه گیری نمایند. این محاسبات در شکل زیر ترسیم شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل۴-۱- تخمین استاندارد مدل(مدل اصلی تحقیق)
در این پژوهش با توجه به کاربرد معادلات ساختاری، ارتباط بین متغیرهای مکنون برآورد می شود. درحقیقت با این کار به طور همزمان کلیه ضرایب رگرسیون چندگانه محاسبه می شود، سپس با بهره گرفتن از آمارهT، معناداری ضرایب اثرگذاری بدست آمده و معادلات ساختاری بین متغیرها به دست خواهد آمد. چنانچه آماره T بین دو متغیر بزرگتر از ۲ باشد فرضیه صفر مبنی بر عدم رابطه بین دو متغیر مکنون رد و فرضیه جایگزین مبنی بر معنی داری رابطه در متغیر مکنون پذیرفته می شود. با توجه به خروجی لیزرل میزان قدرمطلق t محاسبه شده در کلیۀ متغیرها بزرگتر از ۲ می باشد بنابراین کلیۀ تخمین های ارائه شده از لحاظ آماری معنادار می باشند. به عبارت دیگر، تمامی بارهای عاملی مرتبط با سازه های چهارگانه تحقیق، در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار هستند.
شکل۴-۲- ضرایب معناداری مدل
۴-۴-۱-۱- آزمون فرضیه اول
مسیر اول، اثر مثبت ارتباط یک طرفه برندرا بر رضایت مندی از برند آشکار می کند. در این تحلیل، مقدار ضریب تأثیر۶۱/۰ و معنادار(۶۵/۲) محاسبه شد. منطقی که پشتوانه تأیید این فرضیه است احتمالاً به این معناست که تبلیغات و ترفیعات مربوط به برند منجر به رضایتمندی مشتریان می شود.
۴-۴-۱-۲- آزمون فرضیه دوم
مسیر بین ارتباط دو طرفه و رضایتمندی مشتریان نشان می دهد که رابطه ای مثبت بین دو متغیر برقرار بوده و ارتباطات دوسویه بر رضایتمندی مشتریان می افزاید. بنابراین فرضیه دوم تحقیق نیز تأیید می شود(۳۳/۲=t و ۶۸/۰=β). بعبارتی هرچه توانایی برندها در استفاده از ایمیل ها، طریق پستی، از طریق روزنامه هاو مجلات و پیامک بیشتر باشد بر رضایتمندی مشتریان بیشتر می افزاید.
۴-۴-۱-۳- آزمون فرضیه سوم
مسیر سوم، اثر مثبت رضایتمندی مشتریان از برند را بر اعتماد به برند آشکار می کند. در این تحلیل، مقدار ضریب تأثیر ۷۲/۰ و معنادار(۴۵/۲) محاسبه شد. منطقی که پشتوانه تأیید این فرضیه است احتمالاً به این معناست که افزایش رضایتمندی مشتریان از برند، منجر به افزایش اعتماد آنان نیز می شود.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
در پایان هر فعّالیت تحقیقی، محقق پس از آزمون فرضیات، می بایستی نتایج کار را ارائه دهد. نتایج حاصل از فرضیات نیز پایه هایی هستند که پیشنهادات بر اساس آن ها شکل می گیرد. بنابراین یکی از قسمت های مهم تحقیق که در واقع می تواند راهی برای تبدیل نظریات به عمل برای موفقیت در آینده باشد، نتیجه گیری های صحیح و پیشنهادات مربوط و مناسب است. نتیجه گیری هایی که بر اساس تحلیل های صحیح ارائه شده باشد می تواند مشکلات موجود بر سر راه سازمان را که تحقیق به آن منظور طراحی شده است، برطرف کند(نظری، ۱۳۸۵). در این فصل، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها خلاصه می شود و با تحلیل آن ها سعی می گردد تا به اهدافی که در فصل اوّل از سوی محقق مطرح شده بود پاسخ داده شود. در بخش اوّل این فصل خلاصه نتایج حاصل از اجرای طرح تحقیق و پاسخ هر یک از مفروضات تحقیق ارائه شده است. در بخش بعدی با بهره گرفتن از یافته های تحقیق، پیشنهاداتی در خصوص بهبود اعتماد به برند در مورد برندهای موبایل با تاکید بر عوامل اثرگذار بر اعتماد مشتریانشان به برندها ارائه شده و در نهایت نیز پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه می گردد.
۵-۲- بحث در نتایج توصیفی داده های تحقیق
نتایج توصیفی تحقیق که در فصل چهارم به تفصیل توضیح داده شد، به طور خلاصه شامل موارد ذیل است:
۵-۲-۱- توصیف داده های مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان
از ۳۸۴ نمونه آماری انتخاب شده، ۲۸۹ نفر(۷۵%) از گروه نمونه آقایان و ۹۵ نفر(۲۵%) از گروه نمونه بانوان بوده اند. بنابراین بیشترین تعداد نمونه آماری را آقایان به خود اختصاص داده اند.
۵-۲-۲- توصیف داده های مربوط به سن پاسخ دهندگان
۱۲۸ نفر از گروه آماری برگزیده(۳۳%) بین ۲۰ تا ۳۰ سال، ۱۳۰ نفر از گروه آماری برگزیده(۳۴%) بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۹۶ نفر از گروه آماری برگزیده(۲۵%) بین ۴۰ تا ۵۰ سال و ۳۰ نفر از اعضای جامعه آماری(۸%) انتخاب شده بیش از ۵۰ سال سن داشته اند. بنابراین می توان گفت، غالب پاسخگویان را افراد میان سال تشکیل داده اند.
۵-۲-۳- توصیف داده های مربوط به سطح تحصیلات پاسخ دهندگان
تحصیلات ۲۴۶ نفر از نمونه آماری انتخاب شده(۶۴%)، لیسانس؛ تحصیلات ۱۳۸ نفر از نمونه آماری انتخاب شده(۳۶%)، فوق لیسانس و بالاتر بوده اند.
۵-۳- نتیجه گیری از آزمون فرضیه ها
مجموعاً در این پژوهش سه فرضیه با بهره گرفتن از روش های آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور بررسی روابط میان متغیرها و آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون های تحلیل عاملی و تحلیل مسیر استفاده گردید.