۳-۸- روایی ابزار اندازهگیری:
مقصود از روایی آن است که وسیلهی اندازهگیری به واقع بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه بگیرد نه خصیهای دیگر را. (هومن ۱۳۸۰)
برای به دست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما، استاد مشاور و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سوالات، واضح بودن و قابل فهم بودن سوالات و اینکه آیا این سوالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار میدهد، نظرخواهی شد و اصطلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال گردید. علت استفاده از قضاوت متخصصان این است که (هیچ روش آماری برای تعیین ضریب روایی محتوایی وجود ندارد. در عوض برای تعیین روایی محتوای یک آزمون از قضاوت متخصصان در این باره که سوالهای آزمون تا چه میزان معرف برنامه یا حوزه محتوایی هستند استفاده میشود، با این حال قضاوتهای مربوط به روایی محتوانه قطعی هستند نه نهایی، آزمونها از سطوح مختلف روایی برخوردار هستند و متخصصان در قضاوتهای خود همیشه با هم توافق نظر ندارند.(سیف، ۱۳۸۰، ص: ۱۳۸۱-۳۸۰).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۹- اعتبار پرسشنامه (پایایی):
اعتبار آزمون به دقت اندازهگیری و ثبات و پایایی آن مربوط است. به طور کلی آزمون در صورتی دارای اعتبار است که عاری از خطای اندازهگیری غیرنظام دار میباشد. خطای اندازهگیری غیرنظامدار که بر نمرههای آزمون تأثیر میگذارند غیرقابل پیشبینی بوده و اعتبار تست را کاهش میدهد. مقصود از اعتبار یک وسیله اندازهگیری آن است که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله (یا وسایل مشابه) تحت شرایط مشابه دوبار اندازهگیری کنیم، نتایج حاصله تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است.
در این تحقیق برای سنجش اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ اعتبار پرسشنامه برآورد گردید که این ضریب برابر با ۸۷۷/۰ میباشد بنابراین میتوان گفت که پرسشنامه از ضریب بالایی برخوردار میباشد.
که در این فرمول داریم:
واریانس هر یک از سوالات =
واریانس کل پرسشنامه=
۳-۱۰- روش آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته است در سطح توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و سایر آمارهها استفاده شده است و در بخش استنباطی از آزمونهای آماری مناسب استفاده شده است.
با توجه به نحوه ی سنجش سوالات و نیز حجم نمونه بکار گرفته شده در این تحقیق به منظور بررسی فرضیات پژوهش از آزمون t تک نمونهای استفاده خواهد شد. در این آزمون که برای بررسی برابری میانگین یک جامعه با یک عدد یعنی آزمون مورد استفاده قرار میگیرد از آماره استفاده میشود، اگر مقدار قدرمطلق این آماره از داده شده در جدول آزمون t بزرگتر بود فرض را رد میکنیم و در غیر اینصورت فرض آماری پذیرفته میگردد. در این پژوهش به جای مقایسه آماره آزمون t با مقدار داده شده در جدول t از متغیری به نام سطح معنیداری استفاده میشود، در صورتی که سطح معنیداری به دست آمده از تحلیل دادهها از میزان خطای مجاز ۰۵/۰ کوچکتر باشد فرض صفر آماری را رد مینمائیم و در غیر این صورت فرض صفر آماری پذیرفته میگردد آزمون فریدمن آزمون دیگری است که برای بررسی یافتههای فرعی پژوهش از آن استفاده میگردد. لازم به ذکر است کلیه مراحل تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار spss ورژن ۲۱ انجام شده است.
فصل چهارم
((تجزیه و تحلیل یافته ها))
مقدمه
انواع روشهای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، با توجه به نوع تحقیق، مسئله تحقیق،ماهیت فرضیهها، نوع نظریهسازی، ابزار به کار رفته برای جمع آوری اطلاعات و… متفاوت هستند، ولی با این وجود میتوان اذعان نمود که این روشها دارای مراحل مشترکی هستند. از این منظر، تجزیه و تحلیل و گزارش نویسی دادههای پژوهش، فرآیندی چند مرحلهای است، که طی آن دادههایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع آوری اطلاعات فراهم آمدهاند؛ خلاصه، کدبندی، دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند، تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این دادهها به منظور آزمون فرضیهها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی میباشد: ابتدا شرح و آمادهسازی دادههای لازم برای آزمون فرضیهها؛ سپس تحلیل روابط میان متغیرها و در نهایت مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیهها انتظار داشتند(کامپن هود و کیوی،۱۳۸۷).
بر این اساس در پژوهش حاضر تفسیر و تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از جامعه مورد مطالعه، در قالب آمار تحلیلی و به دو صورت آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. به طوری که ابتدا دادههای مربوط به هر یک از متغیرها که از پاسخ پرسشنامههای استفاده شده منتج شده است، در قالب شاخصهای عددی آماری توصیف گردیده و شناخت کافی از پراکندگی و ویژگیهای جمعیتشناختی و توصیف پاسخدهندگان در بخش های مختلف پژوهش حاصل شده است. در ادامه به بررسی روابط بین متغیرهای موجود در مدل مفهومی پژوهش پرداخته شده است و از طریق الگوهای آماری مناسب، فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفتهاند. گذر از مراحل بالا مستلزم استفاده از روشهای تحلیل آماری مناسب و اطمینان از دقت و صحت این استنباطها است، که در طی پژوهش با حساسیت بالایی، رعایت و بازنگری شدهاند.
مبحث اول :یافته های توصیفی
الف: یافتههای توصیفی
۴-۱ توصیف خصوصیات جمعیت نمونه:
۴-۱-۱- جنسیت
توزیع درصد فراوانی پاسخ گویان برحسب جنسیت آنان در جدول (۴-۱-۱) نشان داده شده است:
جدول (۴-۱-۱) توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان برحسب جنسیت آنها
جنسیت | فراوانی | درصد |
مرد | ۴۹ | ۷/۸۱ |
زن | ۱۱ | ۳/۱۸ |
کل | ۶۰ | ۱۰۰ |