تاثیرگذاری بر گروه های غیر رسمی و افکار عمومی انگلستان:
فعالیت شدید گروههای ضد جنگ درخصوص امکان حمله به ایران نیز در همین راستا قابل تفسیر میباشد. اين امر، حكايت از وجود شكاف بين سياستهاي رسمي دولت و گرايشات مردمي دارد كه میتواند زمينه مناسبي براي بهرهبرداري قلمداد شود. به دیگر سخن، با بهره گرفتن از قدرت افکار عمومی در انگلستان می توان در روابط سیاسی دو طرف تعدیلاتی ایجاد نمود. از طرفی دیگر، وجود برخی از نیروهای سیاسی غیردولتی همچون نیروهای حافظ صلح، حامیان حقوق بشر در انگلستان همواره بر اتخاذ و اجرای سیاست های ضد ایرانی و دیگر کشورها تاثیرگذار می باشند.
همپوشانی نیازهای سیاسی، اقتصادی :
با اندکی دقت می توان دریافت که انگلستان به عنوان جامعه ای صنعتی و ایران به عنوان جامعه ای با تولیدات اولیه نفت و گاز می توانند با رویکردی مناسب نیاز های یکدیگر را مرتفع نمایند. از یک سو، ایران نیازهای نفت و انرژی بریتانیا را می تواند به خوبی پوشش داده و از دیگر سو بریتانیا نیز با برآورده نمودن برخی از مهمترین نیاز های صنعتی و فناورانه جمهوری اسلامی نه تنها سیاست برد-برد را اجرایی کرده بلکه زمینه در راستای دیگر همکاری ها و همگرایی های دیگر نیز فراهم خواهدشد.
مدیریت مشترک بحران های منطقه ای:
یکی دیگر از رویکردهایی که می توان در بهبود آینده روابط سیاسی ایران و انگلستان ذکر نمود، مدیریت مشترک بحران در رویدادهای بین المللی است. به عنوان مثال، خطر تروریسم گروهک های رادیکالی همچون داعش و القاعده از یک سو امنیت جمهوری اسلامی ایران را به خطر خواهد انداخت و از دیگر سو منافع انگلیس در خاور میانه را به شدت خدشه دار خواهد نمود. لذا ائتلافی مشترک از نیروهای سیاسی و نظامی ایران و انگلیس در مناطقی همچون افغانستان، سوریه و عراق نه تنها ثبات سیاسی و امنیتی خاور میانه را حفظ خواهد کرد، بلکه عامل مهمی در همگرایی و کسب منافع دوسویه برای ایران و انگلستان خواهد شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
عدم تشتت سیاسی در داخل:
همواره یکی از معضلات مهم سیاسی در دستگاه دیپلماسی ایرانی، عدم وحدت نظر در تعیین اهداف سیاسی بوده است. جناح های سیاسی مختلف در ایران، بایستی به دور از نگاه های منفعت طلبانه حزبی به منافع جمعی توجه نموده و به جای حذف رقبای سیاسی داخل، با هم اندیشی، یک هدف واحد را بر اساس مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران تعقیب کنند. در طول تاریخ، چندپارگی های سیاسی- اجتماعی و پس از انقلاب، چندصدا بودن تریبون های سیاست داخلی، همواره دستیابی به اهداف موردنظر را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. چراکه چنین تشتتی، نه تنها طرف انگلیسی را به روشنی از اهداف مورد نظر ایران مطلع نخواهد کرد، بلکه دستیابی به هدف مذکور را در عرصه منطقه ای و بین المللی با چالش های مهمی مواجه خواهد نمود. به علاوه موضع طرف ایرانی را در مذاکرات در وضعیت تزلزل و ضعف قرار خواهد داد. لذا، هرگاه در هدف، وحدت و یکپارچگی دیده شود، دستیابی به اهداف موردنظر، سهل الوصول تر و امکان نفوذ انگلستان و غرب به مراتب مشکل تر خواهد گردید.
عملکرد ایران و انگلستان، میزانِ شکل دهی رفتار سیاسی متقابل
بعد داخلی
بعد خارجی
عدم تشتت سیاسی در داخل
همپوشانی نیازهای اقتصادی و نظامی
روابط مبتنی بر دیپلماسی واقع گرایانه
تعدیل در رفتار سیاسی طرفین در منطقه و نظام بین الملل
اعتماد سازی دوسویه، افول بریتانیا و قدرت ایران
تاثیرگذاری بر گروه های غیر رسمی و افکار عمومی انگلیس
گسترش همکاری های همه جانبه ایران با اتحادیه اروپا و دیگر شرکای بریتانیا
مدیریت مشترک بحران های منطقه ای
نمودار عملکرد ایران و انگلستان، میزانِ شکل دهی رفتار سیاسی متقابل
فهرست منابع:
- آبراهامیان. یرواند، اشرف.احمد وهمایون کاتوزیان، محمد.1388.جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران، ترجمه محمد ابراهیم فتاحی، تهران: انتشارات نی.
-آبراهاميان، يرواند.1387 .ايران بين دو انقلاب، ترجمهگلمحمدي و فتاحي،تهران: انتشارات ني.
-
تحقیقات انجام شده در رابطه با تاثیر انگلستان در ایجاد بحران ...