۳۲/۴
۵/۲
۱۷/۶
۳۶/۲۶
۱-
۹۶/۴۶
۱۲/۲
۳
۲۴/۳
۲۹/۳۹
۵/۰-
۱۳/۲
۹۱/۴۶
۰
نمودار ۴-۱۳ : منحنی آگاهی و خطای استاندارد اندازه گیری آزمون زیستشناسی برحسب مدل دو پارامتری
هیستوگرام توزیع توانایی آزمودنی ها
میانگین و انحراف استاندارد توزیع توانایی افراد در مدل دو پارامتری بهترتیب برابر ۰۱/۰ و ۰۳/۱ بدست آمده است. پارامتر توانایی آزمودنیها به همراه پارامترهای سوال برآورد گردیده است که نمودار زیر، هیستوگرام توانایی بر آورد شده آزمودنیها را نمایش میدهد.
توانایی
فراوانی
نمودار۴-۱۴ : هیستوگرام توزیع توانایی آزمودنی ها در آزمون زیست شناسی برحسب مدل دو پارامتری
سوال: کدامیک از مدلهای IRT بهترین برازش را با داده ها دارد؟
در هر دو آزمون پس از اطمینان از برقراری مفروضههای اصلی نظریهIRT، برای قضاوت در مورد برازش کلی مدل از شاخصی به نام RMS استفاده می شود که مقدار آن نباید بیشتر از دو باشد. همچنین، به منظور بررسی اینکه کدام مدل بهترین برازش را با داده ها دارد، از آزمون خیدو استفاده شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
الف) برازش مدل با داده ها در آزمون ادبیات فارسی
در هر دو مدل یک پارامتری و دو پارامتری، شاخص RMS بدست آمده برابر ۲۴/۰ است که بیانگر برازش کلی مدل های مذکور با داده ها می باشد.
به منظور تعیین برازش مدل با داده ها ( مقایسه مدل ۱PL با ۲PL ) در آزمون ادبیات فارسی، خی دو به صورت زیر محاسبه گردید؛
۵۷/۴۸۵ = ۰۱۹۲/۳۳۵۳۸ -۵۸۶۱/۳۴۰۲۳ =
از آنجا که خی دو محاسبه شده (۵۷/۴۸۵) با درجه آزادی ۶۱ در سطح اطمینان ۹۹ درصد از خی دو بحرانی (۳۸/۸۸) بزرگتر است بنابراین نتیجه گرفته می شود که مدل دو پارامتری برازش بهتری با داده های آزمون دارد.
ب) برازش مدل با داده ها در آزمون زیست شناسی
در هر دو مدل یک پارامتری و دو پارامتری، شاخص RMS بدست آمده برابر ۱۹/۰ است که بیانگر برازش کلی مدل های مذکور با داده ها می باشد.
به منظور تعیین برازش مدل با داده ها ( مقایسه مدل ۱PL با ۲PL ) در آزمون زیستشناسی، خی دو محاسبه شد؛
۵۶/۷۷۲ = ۷۶۰۸/۴۵۷۶۲ -۳۲۶۲/۴۶۵۳۵ =
از آنجا که خی دو محاسبه شده (۵۶/۷۷۲) با درجه آزادی ۷۸ در سطح اطمینان ۹۹ درصد از خیدو بحرانی (۳۳/۱۱۲) بزرگتر است بنابراین نتیجه گرفته می شود که مدل دو پارامتری برازش بهتری با داده های آزمون دارد.
سوال: وضعیت قبولی آزمودنیها و توزیع نمرات آنها در هر یک از دروس مورد مطالعه چگونه است؟
در نظام آموزش و پرورش، نمرهگذاری مرسوم، نمرهگذاری بر اساس داده های خام است که
دامنه نمره از صفر تا بیست و بر مبنای مقیاس فاصلهای قرار دارد. چنانچه آزمودنی نمره ی ۱۰ به بالا کسب کند، نمره ی قبولی را دریافت می کند و نمره ی زیر ده به معنای رد شدن در درس مربوطه است. توزیع فراوانی نتیجه امتحانات به تفکیک جنسیت و درس، در جدول زیر آمده است.
جدول۴-۳۹ : توزیع فراوانی وضعیت قبولی آزمودنی ها به تفکیک جنسیت و درس
آزمون
ادبیات فارسی