۴
بون
۲۰۰۶
هدف از این پژوهش بررسی ادراک کارکنان بر تاثیرگذاری هشت جزء HRM/TQM (رهبری، آموزش و توسعه، مشارکت کارکنان، شناخت و پاداش، تمرکز بر مشتری، توانمند سازی، کارتیمی و ارتباطات) بر اشتیاق شغلی کارکنان در شش کارخانه بزرگ تولید نیمه رساناها در کشور مالزی است
نتایج نشان داد که کار تیمی، توانمندسازی، تمرکز بر مشتری، شناخت و پاداش و ارتباطات، رابطه مستقیم و مثبتب با اشتیاق شغلی دارد. به طوریکه توانمند سازی قوی ترین رابطه را در بین موارد ذکر شده با اشتیاق شغلی داشت.
۵
هاشمی شیخ شیبانی و همکاران
۱۳۹۰
هدف از این پژوهش بررسی اثر جو روانشناختی و خودارزشیابی های محوری بر عملکرد وظیفه ای و قصد ترک شغل با میانجیگری اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا)بوده است. با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده ۲۶۷ نفر از کارکنان شرکت چوکا به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از الگوی معادلات ساختاری و روش بوت استراپ برای تحلیل نتایج استفاده شد
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
یافته ها نشان داد که جو روانشناختی هم به طور مستقیم و هم از طریق اشتیاق شغلی با قصد ترک شغل و فقط از طریق اشتیاق شغلی با عملکرد وظیفه ای رابطه دارد.همچنین خود ارزشیابی های محوری هم به طور مستقیم و هم از طریق اشتیاق شغلی با عملکرد وظیفه ای و فقط از طریق اشتیاق شغلی با قصد ترک شغل رابطه دارد.
۶
نعامی و پیریایی
۱۳۹۰
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد انگیزش شغلی و خود تعیین کنندگی با اشتیاق شغلی است نمونه شامل ۲۰۰ نفر(۱۵۰ مرد و ۵۰ زن) از کارکنان (شرکت ذوب آهن استان اصفهان )بود که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند . برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه انگیزش شغلی، خود تعیین کنندگی بلیس و پرسشنامه اشتیاق شغلی استفاده شد. به منظور تحلیل نتایج از روش های همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد
نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار بین سه بعد انگیزش شغلی خودتعیین کنندگی (انگیزش درونی، خودپذیر و درون فکنی شده) با اشتیاق شغلی و رابطه منفی معنی دار بین ابعادی که از نظر خود تعیین کنندگی در سطح پایین هستند (انگیزش بیرونی، بی انگیزگی درونی و بی انگیزگی بیرونی) با اشتیاق شغلی است. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می دهند که ابعاد انگیزش شغلی خودتعیین کنندگی رابطه معنی داری با ابعاد اشتیاق شغلی (جذب، نیرومندی و وقف خود) دارد. به عبارتی سطوح بالای انگیزش شغلی خودتعیین کننده به پیامدهای مثبتی مانند اشتیاق شغلی می انجامد.
۱۴-۲ مدل مفهومی تحقیق
مدل مفهومی تحقیق نشان دهنده روابط بین متغیرها می باشد . در این تحقیق دو بعد مسئولیت اجتماعی به عنوان متغیر بمستقل، و دو متغیر تعیین هویت و اشتیاق شغلی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته می شوند.
شکل شماره۴-۲. مدل مفهومی تحقیق
مسئولیت اجتماعی شرکت[۷۸]: انجام وظایف قانونی و اقتصادی اساسی که کسب و کار در محیطی که در آن فعالیت میکند با آن روبرو می شود و نیز کمک داوطلبانه به توسعه اجتماعی این محیط ها به طور کافی و ساختاریافته که بستگی به منابع در اختیار و استراتژی های کسب و کار دارد. (Pederson, 2006)
تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت[۷۹] : ادراک کارکنان از هویت شرکت در مورد مسائل مهم اجتماعی است
(Brown and Dacin, 1997). تداعی CSR همچنین ادراک فعالیت های CSR برای ذینفعات خارجی است. (Brammer et al, 2007)، ادراک شهروندی سازمانی (Peterson, 2004a) و مسئولیت اجتماعی درک شده می باشد (Valentine and Rupp et al, 2006).
مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت[۸۰] : شرکت در فعالیت های CSR شامل رفتار های مشارکی عملی و داوطلبانه کارکنان و حتی ابراز عقیده در مورد مسئولیت اجتماعی سازمان می باشد. (Bettencourt, 1997; Smidts et al, 2001).
اشتیاق شغلی[۸۱]: اشتیاق شغلی عبارتست از یک حالت ذهنی مثبت،عملی و مرتبط با کار که شامل سه بعد نیرومندی، وقف خود وجذب می باشد.(Schaufeli,Salanova,Gonzalez-Roma & Bakker;2002,p.74)
جذب به میزان تمرکز و غرق شدن فرد در کار خود اشاره دارد.در این حالت به این دلیل فرد سرسختانه درگیر کار خود میشود که تجربه کاری برای او بسیار لذت بخش است.افراد برای قرار گرفتن در چنین شرایطی حاضر به پرداختن بهایش نیز هستند.
در بعد نیرومندی،فرد در راستای انجام کار خود تلاش قابل ملاحظه ای اعمال کرده و در موقعیت های دشوار پافشاری بیشتری میکند.کارکنانی که از نیرومندی بالایی برخوردارند،بیشتر به واسطه کار خود برانگیخته میشوند و در هنگام وقوع مشکلات و بروز تعارضات بین فردی مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند(سالانوا،آگوتوپیرو،۲۰۰۵).
سومین بعداشتیاق شغلی ایثار می باشد که با درگیری شدید روانی کارکنان در کار مشخصش می شود و ترکیبی از احساس معنی داری، اشتیاق وچالش است. این بعد با مفهوم دلبستگی شغلی در ارتباط است.
۱۵-۲ خلاصه فصل
در این فصل ابتدا مسئولیت اجتماعی شرکت، به طور مفص مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تاریخچه، تعاریف مختلف، انواع مدل های ارائه شده و … برای مسئولیت اجتماعی ارائه شد. در ادامه به بررسی ااشتیاق شغلی پرداخته شد و به طور جامع مبانی نظری مربوط به آن بررسی شد. آن گاه پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی ارائه شد و در پایان فصل دوم مدل مفهومی تحقیق به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
فصل سوم
روش تحقیق
۱-۳ مقدمه
فصل سوم این پژوهش، به روش شناسی[۸۲] تحقیق اختصاص دارد. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی، که هدفش حقیقتیابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق وامکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی آسان به پاسخهای تحقیق است (خاکی، ۱۳۷۹، صص ۱۴۳-۱۴۲).
هدف مبحث روششناسی نیل به بالاترین سطح استانداردهای کنترل در تحقیق علمی است. داشتن معیارهای روششناسانه در علم همانقدر اهمیت دارد که داشتن معیارهای اندازه گیری و سنجش. چنین معیارهایی علاوه بر اینکه تعیینکننده اهدافی هستند که میبایست در فرایند علمی از آنها پیروی شود، مبنایی را نیز برای تصحیح نتایج حاصل از شرایطی که نسبت به بهترین شرایط پایینتر است، فراهم میکند (ازکیا و دربان آستانه، ۱۳۸۲، ص۹۰)
روش شناسی علمی، نظامی است از قواعد و روشهایی که پژوهش بر آن بنا نهاده شده است و ادعاها در مورد مسأله پژوهش مورد ارزشیابی قرار میگیرد. روش، مجموعه شیوه ها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و پرهیز از لغزش بهکار گرفته میشود. تعریف دیگر روش، شیوه انجام هر کار و یا طرز اجرا و پیاده کردن هر هدف یا برنامه است (فرهنگی و صفرزاده، ۱۳۸۷). روش علمی تحقیق، به همه مراحلی اشاره دارد که در جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به یک هدف معین مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از روش علمی، کشف حقیقت است. تحقیق از نظر روش شناسی، کاربرد روش های علمی در حل یک مسأله یا پاسخگویی به یک سؤال میباشد.
برای اینکه نتایج حاصل از تحقیق معتبر باشد بایستی از یک روش مناسب در تحقیق استفاده شود، چرا که انتخاب نادرست منجربه نتیجه گیری نادرست می شود. مراحل انجام تحقیق در شکل ۱-۳ نشان داده شده است.
شکل ۱-۳. مراحل انجام تحقیق
در این فصل از پژوهش، ابتدا روش تحقیق توضیح داده میشود. سپس متغیرها، جامعه آماری، روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه، روش و ابزار جمعآوری داده ها، روایی و پایایی ابزار سنجش و در آخر روش های آماری تحلیل داده ها مورد بحث قرار میگیرند.
۲-۳ روش تحقیق
هر تحقیق و پژوهشی با یک مسأله آغاز میشود. در پژوهش حاضر مسأله بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اشتیاق شغلی است.
پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی[۸۳] است، به این دلیل که یافته های این تحقیق میتواند برای حل مسایل اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر پس از انجام آزمون های آماری و بحث و نتیجهگیری میتوان به چگونگی تأثیر مسئولیت اجتناعی شرکت بر اشتیاق شغلی کارکنان در دانشگاه پی برد.
این پژوهش از نظر روش جمع آوری اطلاعات جزء تحقیقات توصیفی( غیر آزمایشی) و از نوع همبستگی است که برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام میپذیرد. از طرفی چون این پژوهش روابط را به طورنظامیافته دنبال میکند، فرضیه ها را میآزماید و غیرآزمایشی است و همچنین در شرایط زندگی واقعی اجرا میشود، مطالعه میدانی تلقی میگردد (خاکی، ۱۳۸۴، ص ۲۱۶) و از آنجا که به بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری در یک مقطع زمانی میپردازد تحقیق پیمایشی از نوع مقطعی است.
۳-۳ متغیرهای تحقیق
در یک تحقیق برای پاسخ دادن به سؤالهای تحقیق و یا آزمون فرضیه ها، تشخیص متغیرها امری ضروری است. متغیرها را میتوان به شکلهای مختلف و بر اساس معیارهای متفاوت دستهبندی کرد. در برخی از این دستهبندیها، گاه همپوشانیهایی مشاهده میشود که به علت عدم امکان تفکیک مطلق انواع متغیرها از یکدیگر و ایجاد مرزهای مشخص بین طبقهبندیها ایجاد میشود. امابه طور کلی در این تحقیق، متغیرها بر اساس رابطهای که با یکدیگر دارند به دو دسته مستقل و وابسته تقسیم شدهاند که در زیر به توضیح آنها پرداخته میشود.
الف) متغیر مستقل: یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق مقادیری را میپذیرد تا تأثیرش بر روی متغیر دیگر(وابسته) مشاهده شود. در مطالعات از نوع همبستگی، به جای متغیر مستقل از اصطلاح متغیر پیشبین استفاده میشود. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵، ص۴۳).بنابراین در پژوهش حاضر با توجه به مدل تحقیق و تعریف ارائه شده متغیرهای تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت و مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت در این دسته قرار میگیرند و متغیرهای مستقل محسوب میشوند.
ب)متغیر وابسته: متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرار میگیرد(سرمد و همکاران ،۱۳۸۵، ص۴۴). در این تحقیق متغیر های نیرومندی،ایثار و جذب، به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شده است.
۴-۳ جامعه و نمونۀ آماری
۱-۴-۳ جامعۀ آماری