پیوستها ۷۱
«فهرست جداول»
عنوان صفحه
جدول ۲-۳- تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور ۲۸
جدول ۲-۴- تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور ۲۹
جدول ۳-۱- ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق ۳۷
جدول ۴-۱- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش ۳۹
جدول ۴-۲- فراوانی و درصد فراوانی متغیر فعالیت بدنی ۴۰
جدول ۴-۳- فراوانی و درصد فراوانی متغیر تصویر بدن ۴۱
جدول ۴-۴- فراوانی و در صد فراوانی متغیر BMI 43
جدول ۴-۵- فراوانی و درصد فراوانی WHR 44
جدول ۴-۶-آزمون کولموگراف-اسمیرنوف(K-S) 45
جدول ۴-۷- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین فعالیت بدنی و BMI در دانشآموزان دختر دوره متوسطه ۴۸
جدول ۴-۸- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین فعالیت بدنی و تصویر بدن در دانشآموزان دختر دوره متوسطه ۴۹
جدول ۴-۹- نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن بین فعالیت بدنی و WHR در دانشآموزان دختر دوره متوسطه ۵۰
جدول ۴-۱۰- نتایج آزمون همبستگی پیرسون BMI و تصویر بدن در دانشآموزان دختر دوره متوسطه ۵۱
جدول ۴-۱۱- نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن BMI و WHR در دانشآموزان دختر دوره متوسطه ۵۲
جدول ۴-۱۲- نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن تصویر بدن و WHR در دانشآموزان دختر دوره متوسطه ۵۳
جدول۴-۱۳- جمع بندی آزمون فرضیات تحقیق ۵۴
«فهرست شکلها»
عنوان صفحه
شکل۲-۱- هرم فعالیت بدنی ۱۲
شکل ۲-۲- رابطهی بین کمتحرکی و ناراحتیهای روانی ۱۴
شکل۳-۱- ترازوی سکا –ساخت کشور آلمان………………………………………………………………………………………………۳۲
شکل۳-۲- سانتی متر نواری……………………………………………………………………………………………………………………….۳۲
شکل۳-۳-اندازه گیری دور کمر………………………………………………………………………………………………………………….۳۳
شکل۳-۴-اندازه گیری دور کمر و دور باسن…………………………………………………………………………………………………۳۴
شکل ۴-۱- فراوانی متغیر فعالیت بدنی ۴۰
شکل ۴-۲- درصد فراوانی متغیر فعالیت بدنی ۴۱
شکل ۴-۳- فراوانی در متغیر تصویر بدن ۴۲
شکل۴-۴- درصد فراوانی در متغیر تصویر بدن ۴۲
شکل ۴-۵- فراوانی متغیر BMI 43
شکل۴-۶- در صد فراوانی متغیر BMI 43
شکل ۴-۷- فراوانی متغیرWHR 44
شکل۴-۸- درصد فراوانی متغیر WHR 44
شکل ۴-۹- توزیع مشاهدات متغیر فعالیت بدنی ۴۶
شکل ۴-۱۲- توزیع مشاهدات متغیر WHR 47
شکل ۴-۱۱- توزیع مشاهدات متغیر BMI 47
شکل ۴-۱۰- توزیع مشاهدات متغیر تصویر بدن ۴۶
«فهرست نمودارها»
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱- نمودار پراکندگی دو متغیر فعالیت بدنی و BMI ۴۸
نمودار ۴-۲- نمودار پراکندگی دو متغیر فعالیت بدنی و تصویر بدن ۴۹
نمودار۴-۳- نمودار پراکندگی دو متغیر فعالیت بدنی و WHR ۵۰
نمودار ۴-۴- نمودار پراکندگی دو متغیر BMI و تصویر بدنی ۵۱
نمودار ۴-۵- نمودار پراکندگی دو متغیر BMI و WHR ۵۲
نمودار ۴-۶- نمودار پراکندگی دو متغیر تصویر بدنی و WHR ۵۳
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
در چند دهه اخیر، پدیده شهرنشینی به دنبال صنعتی شدن جوامع و افزایش مهاجرت روستائیان به شهرها، موجب تغییر عادتهای زندگی و دریافت انرژی بیشتر و تحرک کمتر شده است. استفاده فزاینده از انواع ماشینها مانند: اتومبیل، وسایل برقی خانگی، آسانسور و سایر ابزارهای تسهیلکنندهی کار، فعالیت بدنی را کاهش داده و باعث شده که مردم روز به روز بیتحرکتر شوند. زندگی ماشینی تا آن جا رسوخ کرده که دیگر برای برقراری ارتباط با دورترین نقاط جهان حتی نیاز نیست که انگشت دست در شمارهگیر تلفن چرخانده شود؛ زیرا این کار به اشکال بسیار راحتتری انجام میپذیرد. بدین ترتیب زندگی بدون تحرک به عنوان عامل خطر افزایش وزن، چاقی و نارضایتی از تصویر بدنی؛ بخصوص در زنان و دختران جوان و نوجوان گشته است که اثر تفاوت سن و جنس در بروز این اختلال به خوبی ثابت شده است(۴).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تصویر ذهنی بدن نمایندهی تصوری است که فرد از بدن خود دارد. نارضایتی از بدن به معنی ارزیابی ذهنی منفی از بدن میباشد که امروزه شیوع آن بیش از گذشته است. در پژوهشهای پیشین نشان داده شده بین نارضایتی از بدن و اختلالات خوردن، اعتماد به نفس پایین و بروز افسردگی ارتباط مستقیمی وجود دارد(۲۸).
از آنجا که نوجوانی مرحلهای سرشار از دگرگونی و تغییر و تحول جسمی و روحی است، یکی از مهمترین دورههای زندگی محسوب میشود که فرد بیشترین مشکلات را در رابطه با تصویر ذهنی بدنی خویش دارد. تصویر ذهنی بدنی در سنین نوجوانی به علت اثرات پیچیده روانی بر مفهوم خود در این دوران، فاکتور اساسی تعیین چگونگی تعامل نوجوان با دیگران محسوب میشود(۲۶).
بر این اساس در این فصل ابتدا به بیان و توصیف موضوع و سپس اهمیت موضوع پژوهش پرداخته و در انتها اهداف اصلی و فرعی و تعریف کلیدواژههای تحقیق عنوان میشود.
۱-۲- بیان مسأله
لازم به توضیح است که تصویر بدن یک سازهی روانشناسی است که حاشیهای از مفهوم خودپنداره است و خودپنداره؛ یک چشمانداز باطنی نسبت به خود است که دائماً از ارزیابیهای اجتماعی تأثیر میپذیرد و به راحتی توسط فعل و انفعالات محیط اطراف تغییر میکند. تکامل خودپنداره و تصویر بدن به عوامل اثرگذاری همچون تصادف، بیماری یا عوامل رفتاری مانند: اعتماد به نفس و اجتماعپذیری بستگی دارد(۲۱ و ۳۳).
به علاوه محققان تصویر بدنی را یک مؤلفه دو بعدی تعریف میکنند. بعد ادراکی که به تخمین اندازه بدن مربوط میشود و دیگری بعد نگرشی است که به احساس و نگرش فرد درباره بدن اشاره میکند و انحراف در تصویر بدن زمانی است که بین اندازه واقعی بدن و اندازه ادراک شده تفاوت وجود داشته باشد(۲۸).