اجرای فعالیتهای سالیانه
دریافت بازخورد، بررسی ارزیابی و بهروز کردن سند برنامه استراتژیک (۲۹).
۲-۱-۲۱-۶-مدل برنامه ریزی استراتژیک گوداشتاین و همکاران
این مدل دارای ۹ مرحله است که شامل موارد زیر میباشد:
برنامه ریزی برای برنامه ریزی استراتژیک
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شناسایی ارزشها
تدوین رسالت
مدلسازی برای کارهای استراتژیک
ممیزی عملکرد
تحلیل شکاف
تدوین برنامه عملیاتی
برنامه ریزی و رویدادها
اجرا (۳۶).
۲-۱-۲۱-۷-مدل برنامه ریزی استراتژیک دانکن و همکاران
از ۵ مرحله تشکیل شده است که شامل:
تحلیل محیط داخلی
تحلیل محیط خارجی
تعیین رسالت و دورنمای آینده و ارزشها و اهداف سازمان
تنظیم استراتژی
کنترل میباشد (۳۶).
۲-۱-۲۱-۸-مدل برنامه ریزی استراتژیک وایتمن
یکی از مدلهای سادهای که برای برنامه ریزی استراتژیک ارائه شده است مدل وایتمن است. بر اساس این مدل، برنامه ریزی استراتژیک از دو فاز مستقل برنامه ریزی و اجرا تشکیل می شود. در مرحله برنامه ریزی، عوامل داخلی و خارجی سازمان برای شناسایی وضعیت فعلی و طراحی وضعیت مطلوب مورد ممیزی قرار میگیرد و این فاز با تدوین برنامه اجرایی عملیاتی خاتمه مییابد. سپس در فاز دوم اجرا و پیگیری برنامه و اقدام اصلاحی ادامه مییابد (۶).
۲-۱-۲۱-۹-مدل تیلور
به اعتقاد آقازاده (۱۳۸۲) این مدل برای سازمانهای بزرگ طراحی شده و شامل مراحل زیر است:
تعیین و تدوین اهداف آتی سازمان
شناخت اهداف و استراتژی های موجود در سازمان
تجزیه و تحلیل شرایط محیطی سازمان
تجزیه و تحلیل منابع و امکانات سازمان
شناخت وضع موجود
تعیین تغییرات مورد نیاز در استراتژی های گذشته
تصمیم گیری در خصوص استراتژی های مطلوب (۶).
۲-۱-۲۱-۱۰-مدل کاربردی
مدل کاربردی طبیبی و ملکی (۱۳۸۲) شامل موارد زیر است:
گام اول) برنامه ریزی: شامل توافق برای انجام برنامه ریزی استراتژیک، سازماندهی و تعیین ساختار مناسب، تشکیل تیم برنامه ریزی و تقسیم کار، اطلاع رسانی
گام دوم) تحلیل وضعیت موجود سازمان که شامل سه اقدام مستقل به شرح زیر است:
ارزیابی محیط داخلی سازمان: برای شناسایی قوتها و ضعفهای سازمان به بررسی نحوه عملکرد سازمان در گذشته و چگونگی عملکرد فعلی سازمان مبادرت می شود.
ارزیابی محیط خارجی سازمان: این کار به منظور شناسایی فرصتها و تهدیدهای سازمان در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قانونی، دولتی و فنآوری، و پیش بینی چگونگی تغییرات آتی محیط خارجی سازمان انجام میگیرد.
شناسایی گروه های هدف سازمان و ذینفعان: از آنجا که سازمانهای خدماتی به ارائه خدمات به گروه های خاص جامعه مبادرت می کنند، شناسایی این گروه ها می تواند سازمان را در انجام رسالت خود و نیل به اهدافش یاری رساند.
گام سوم) تعیین رسالت، دورنما، ارزشها و اهداف کلی سازمان: تعیین این فعالیتهای کلیدی با توجه به اطلاعات حاصله از گام دوم صورت میپذیرد.
گام چهارم) شناسایی مشکلات استراتژیک سازمان: این مشکلات شامل مسائل اساسی ناظر بر خط مشی سازمان هستند که به تعهدات، رسالت و ارزشها، سطح تولیدات یا خدمات تأثیر میگذارند و نظرات ارباب رجوع، مشتریان، پرداختکنندگان مالیات، هزینهها، امور مالی، مدیریت یا طرح سازمانی را در هم میآمیزد و تلفیق می کند.
گام پنجم) تعیین اهداف و مقاصد سازمان: اهداف، تلاش های لازم را برای نیل به موقعیت آینده، تحقق رسالت و دورنمای سازمان و تبدیل نتایج ارزیابی محیط داخلی و خارجی بر نتایج معنیدار و مطلوب متمرکز مینماید. مقاصد، اجزای قابل سنجشتر و اختصاصیتر برای نیل به اهداف هستند.
گام ششم) تدوین استراتژی های سازمانی: استراتژیها نشان می دهند نتایج چگونه حاصل خواهند شد و معمولاً در قالب روش، نگرش یا پاسخ هستند.
گام هفتم) انتخاب شاخص های سنجش و پایش عملکرد سازمان: در این مرحله به تعیین شاخص های مختلفی مانند شاخص داده یا ورودی، ستاده یا خروجی، نتیجه، کارایی و کیفیت برای اندازه گیری موفقیت در نیل به اهداف و مقاصد مبادرت می شود (۳۶).
۲-۱-۲۱-۱۱-مدل اسلک
این مدل برای سازمانهای ورزشی ارائه شده است. از نظر اسلک تدوین و اجرای برنامه استراتژیک شامل مجموعه ای از مراحل به هم وابسته است که این مراحل به شرح زیر است: