۱۸
جهانی سرشار از زیبایی( زیبایی طبیعت و هنر)
۱۸
حفظ ظاهر( حفظ وجهه در برابر مردم)
۱۹
عدالت اجتماعی، یاری دهنده ( برای آسایش دیگران کارکردن)، حفظ محیط زیست
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱۹
با هوش ( منطقی و متفکر)
۲۰
معتدل و میانه رو، فرمان بردار( وظیفه شناس و مطیع)
۲۰
لذت بردن از زندگی ( لذت از غذا، تفریح)
۲۱
وفادار( وفادار به دوستان و گروه خود)
۲۱
کنجکاو( علاقمند به فهمیدن همه چیز، جستجوگر)
۲۲
با مدارا( تحمل عقاید دیگران)، مذهبی ( مومن، دیندار)، احترام( احترام به والدین و بزرگترها)
۲۲
موفق( از نظر نیل به اهداف)
۲۳
فروتن، مسئول، با گذشت ، پاکیزه ( تمیز) سالم، صادق
۲۳
خوش گذران
سومین شاخص از شاخص های سبک زندگی مورد نظر تحقیق ، هویت می باشد.
۲-۶-۱-۳ هویت
برای این شاخص نیز قائل به تقسیم بندی دوگانه ( دینی و مدرن) هستیم. البته به نوعی می توان سه هویت دینی، مدرن و ایرانی( در کلام برخی هویت سنتی) نیز قائل شد، اما بر طبق شواهدی که اشاره می شود و با توجه به عجین شدن فرهنگ ایرانی با دینی که قابلیت تفکیک آنها را دشوار ساخته و این ممزوج شدن به دلیل مشترکاتی است که می توان عمل بر طبق فطرت را به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز این امر دانست، با قدری مسامحه همان دو دسته هویت دینی و مدرن را در این تحقیق بر می گزینیم. البته متفکرین کشورمان به وجود دو هویت ایرانی و اسلامی قائل هستند، اما به دلیل پیوند شدید بین این دو معمولاً در کنار یکدیگر آورده می شوند، اما این به معنای هم عرض بودن این دو نیست، بلکه ماهیت چیزی فراتر از هویت است و می توان در ذیل ماهیت واحد همانند اسلام ، هویت های گوناگون به اقتضای موقعیت های جغرافیایی کشورها تعریف نمود. بنابراین هویت ها به میزان ارتباط و اشتراک با ماهیت حقیقی می توانند دوام بیاورند و باید توجه نمود که محورهای موجود در هویت ها در صورت تضاد با محورهای ماهیت اصلی( همانند دین)، سبب بروز برخی تنشها خواهند شد که البته به میزان مستحکم بودن و صحت محورهای ماهیت، کم کم محورهای تنش زا مطرود خواهند شد. به همین خاطر برخی از نظریاتی که در باب هویت ایرانی آورده می شود، به معنای پذیرش همه محورهای مطروحه آنها نیست؛ بلکه به محورهای سازگار هویت ایرانی با ماهیت اسلام که نمایانگر اشتراک این دوتاست، می توان اعتنا نمود. بنابراین می توان از تعبیر هویت ایرانی – اسلامی استفاده کرد. پس هویت را در مکان و جغرافیا نباید خلاصه نمود؛ چرا که به دلیل تغییرات در سرزمین و جغرافیا ، نژاد و خون، حکومت ، فرهنگ ، آداب و رسوم و تاریخ، به نوعی ملیت و هویت ملی وجود مستحکمی و مستقری ندارد.
تضاد میان هویت های سه گانه در نهایت به تضاد و تعارض میان هویت ایرانی- اسلامی با هویت تجددی محدود و محصور می شود؛ زیرا هویت های ایرانی و اسلامی به اعتبار تعلق جهان ها یا نظام های وجودی واحد با هم سازگارند، در حالی که این وضع در مورد هویت تجددی مصداق ندارد(کچوئیان:۲۳۹)
تعریف هویت: به لحاظ لغوی واژه هویت از واژه identitas مشتق شده و به دو معنای ظاهرا متناقض به کار می رود۱٫ همسانی و یکنواختی مطلق ۲٫ تمایز که در برگیرنده ثبات یا تداوم در طول زمان است. گرچه دو معنای نام برده متناقض و متضاد به نظر می آیند، ولی در اصل به دو جنبه اصلی و مکمل هویت معطوف هستند.( گل محمدی:۲۲۲ )
محورهای هویت ایرانی از نگاه اندیشمندان داخلی
جوادنگارنده در کتاب« هویت اجتماعی» به نقل از ندوشن مهم ترین محورها یا ویژگی های ذاتی هویت ایرانی را به قرار زیر معرفی کرده است:
۱٫اعتقاد به پروردگار یگانه،۲٫ تفکر جهانی و اندیشه حکومت جهانی۳٫ مهرپرستی و اعتقاد به نور و روشنایی و آفتاب مهرورزی مهربانی و صلح۴٫ اشراق مانی که نتیجه آن عرفان گرایی، ریاضت طلبی، مقابله با وابستگی دین به دولت، سازش و صلح وبرابری انسانی بوده است۵ – مزدک گرایی به عنوان شاخص عدالت و مقابله با نابرابری های اجتماعی۶ عدالت انوشیروان، دادگری، حساب و کتاب وبه طور مشخص تر نظم انوشیروانی ۷٫ شکوه و تجمل و غرورملی مثل تخت جمشید۸٫ شهادت در راه عقیده ( از ایرج و سیاوش تا امروز) و اندوه زدگی که در موسیقی و شعر ایرانی موج می زند۹٫ زیبایی پرستی و گل دوستی، جشن های نوروز، سده ، مهرگان ومناسک آناهیتا و ایزدآب ( سقاخانه جدید نمود آن هستند)( نگارنده: ۲۶ و ۲۷)