- ساختار و فرهنگ سازمانی که در مقابل تغییرات پاسخگو باشند.
- پشتیبانی مدیران ارشد، طراحی سیستمهای مدیریت و مهارتهایی برای انجام تغییرات
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- فعالیتهای ارتباطات
- توافق کارمندان و کارگران بر سر چشمانداز شرکت، ایجاد مشوقها و محرکها و دستیابی به جهتگیری مشترک عوامل پیادهسازی
۲-۴-۶ مدلهای مرحلهای Vasconcellos، Noble، Galpin و De Feo و Janssen
بر خلاف مدلهای مفهومی مذکور، مدلهای پیادهسازی مرحلهای مختلفی نیز پیشنهاد شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود.
در ابتدا می توان به مدل ده مرحلهای واسکنسلوس[۴۰] (۱۹۹۰) اشاره کردکه شامل گامهای زیر میباشد:
طراحی یک چهارچوب
انتخاب واحدهای استراتژیک
تمرکز بر روی برخی وظایف
تعریف اهداف کمی واحد کسب و کار
طراحی برنامهها به منظور دستیابی به اهداف کمی
ساختاردهی واحدهای کسب و کار
عدم نگرش مساوی به همه واحدها
ساختاردهی بخشها
کنترل
پیوستگی کلیه گامهای پیشین
در مدل چهار مرحلهای نوبل[۴۱] (۱۹۹۹) در شکل (۲-۶)، فرایند پیادهسازی شامل چهار مرحله پیش از پیادهسازی، سازماندهی پیادهسازی، مدیریت فرایند پیادهسازی و حداکثرسازی عملکرد اشاره کرد که هر مرحله خود به بخشهای مختلفی تقسیم میشود. در مرحله پیش از پیادهسازی فعالیتهایی نظیر تعامل در فرایند تدوین استراتژی و تمرکز بر کارکردها و آموزش اشاره داشت و در مرحله سازماندهی پیادهسازی میتوان به تأمین منابع، برنامهریزی پیادهسازی و تعیین مسوول پیادهسازی اشاره داشت.
گالپین[۴۲] (۱۹۹۷) نیز مدل پنج مرحلهای را پیشنهاد می کند.
این مدل نیز مشتمل بر پنج مرحله میباشد این پنج مرحله عبارتند از:
تعریف و تدقیق استراتژی
تنظیم مجدد تیمهای مؤثر سازمانی
ایجاد رفتار و شایستگیهای مورد نیاز
تحقق بخشیدن به استراتژیها
ارزیابی و تنظیم مجدد
در مرحله تعریف و شفافسازی استراتژی موضوعاتی از قبیل بازارهای جدید، تغییرات محصولات جدید و تکنولوژی بحث شده و تدقیق میشود. در مرحله دوم اهداف کیفی ومعیارهای سنجش، تشویق و تخصیص ارتباطات آموزشی، ساختار سازمانی و … مورد بررسی و تنظیم با مرحله قبل قرار میگیرند.
جانسن و دی فئو[۴۳] (۲۰۰۱) نیز مدلی با ملاحظه ده مرحله زیر ارائه نمودهاند:
تعیین چشمانداز
توافق بر ماموریت
تدوین استراتژیهای کلیدی
تعیین اهداف استراتژیک
تشخیص ارزشهای سازمانی
شکلگیری ارتباطات
اخذ حمایت مدیریت ارشد
اجرای اهداف
اندازهگیری پیشرفت براساس شاخصهای کارایی
مرور پیشرفت
۲-۴-۷ سایر مدلهای پیادهسازی استراتژی
از دیگر مدلهای پیادهسازی استراتژیها میتوان به یپ[۴۴] (۱۹۹۲) اشاره نمود. مدل وی چهار عامل کلیدی زیر را در فرایند پیادهسازی مورد تاکید قرار میدهد:
ساختار سازمانی
فرهنگ
نیروی انسانی
فرآیندهای مدیریتی
چهارچوب و مدل دیگری نیز توسط ویپ[۴۵] (۱۹۹۱) و پتی گریو[۴۶] برای مدیریت تغییرات استراتژیک طراحی شده که بر عوامل چهارگانه زیر تأکید می کند:
ارزیابی محیطی
تغییر رهبری[۴۷]
منابع انسانی
ارتباط میان تغییرات استراتژیک و عملیاتی
همچنین مکانیزمهای جزئیتری برای هر عامل از قبیل ترازکردن نیازها با تغییرات یا استفاده از تشویقها یا طراحی برنامهها و ارزیابیها ارائه نمودهاند.
در مدل عملی دف و اسکی وینگتون[۴۸] (۱۹۹۱) بر مبنای بررسی ۵۷ مورد تصمیمگیری در سازمانهای فعال در حوزههای مدارهای مجتمع , پتروشیمی, بهداشت و درمان ارائه شده است که ابتدا بر عوامل زیر تأکید می کند:.
استراتژی