ارسال پرسشنامه
ها از طریق پست
ارسال پرسشنامه
ها از طریق ارسال حضوری
پیگیری تلفنی و ارسال فکس پرسشنامه
تدوین محتوی پرسشنامه
۳-۲-۹ سنجش روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۲-۹-۱ تعیین پایایی ( قابلیت اعتماد)[۵۳] پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یادشده با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد.
دامنه ضریب قابلیت اعتماداز صفر (عدم ارتباط ) تا ۱+ (ارتباط کامل ) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های باثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقعی وی را می سنجد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می شود.از آن جمله می توان به :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- اجرای دوباره آزمودن ( روش بازآزمایی)
-
- روش موازی ( همتا)
-
- روش تصنیف ( دو نیمه کردن )
-
- روش کودر-ریچاردسون
-
- روش آلفای کرونباخ اشاره نمود.
در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کندبه کار می رود.
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می کنیم.
که در آن :
تعداد زیر مجموعه های سوال های پرسشنامه یا آزمون = J
واریانس زیر آزمون J ام =۲Sj
واریانس کل پرسشنامه یا آزمون = ۲S
به کمک نرم افزار SPSS و با بهره گرفتن از پیش آزمون با تعداد ۱۰ پرسشنامه آلفای کرونباخ این پرسشنامه به صورت زیر می باشد:
قابلیت اطمینان | |
آلفای کرونباخ | تعداد سوالات |
۹۰۳/۰ | ۲۸ |
اعتبار این پرسشنامه ۳/۹۰درصد است .با توجه به آنکه معمولاً اعتبار بیشتر از ۷۰ درصد مطلوب است، لذا می توان گفت که این آزمون از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.
۳-۲-۹-۲ تعیین اعتبار (روایی)[۵۴] پرسشنامه
مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزارِ اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه، روش های متعددی وجود دارد که یکی از این روشها اعتبار محتوامی باشد. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوالهای پرسشنامه معرف ویژگی ها و مهارتهای ویژه ای باشدکه محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوالهای تشکیل دهنده ابزار اندازه گیری معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد.
بنابراین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود . اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. بنابراین جهت تعیین اعتبار محتوای این پرسشنامه با توجه به اینکه سوالات این پرسشنامه استخراج شده در تحقیق دیگری مورد تایید قرار گرفته و همچنین با نظر خواهی از چند تن از اساتید صاحبنظر ، پرسشنامه مورد تأیید آنها قرار گرفت.
۳-۴ روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از نمونه ها، هم از روش های آمار توصیفی و هم از روش های آمار استنباطی استفاده شده است. در واقع ابتدا متغیر های تحقیق را به کمک روش های آمار توصیفی تشریح کرده و سپس از روش های آمار استنباطی استفاده شده است. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از:
رگرسیون : کاربرد یک متغیر برای عمل پیش بینی در خصوص متغیر دیگر را رگرسیون می گویند. رگرسیون با کاربرد یک متغیر دانسته و مشخص، مقادیر متغیر غیر مشخص دیگری را پیش بینی می کند؛ رگرسیون شاخه ای از علم آمار است که استفاده از آن به نحو وسیعی در اکثر زمینه های علمی معمول شده است. در حالی که ضریب همبستگی r شدت رابطه بین دو متغیر را نشان می دهد، ولی به ما نمی گوید چه مقدار از واریانس موجود در متغیر وابسته را به هنگامی که چندین متغیر مستقل برای اثر گذاری همزمان برآن دخالت دارند می توان تبیین کرد. (شیرازی،محمود و صائبی،محمد؛ ۱۳۸۰)
رگرسیون به صورت دو متغیره و چند متغیره محاسبه می شود. در رگرسیون دو متغیره ، یک متغیر مستقل و یک متغیر تابع وجود دارد؛ ولی در رگرسیون چند متغیره یک متغیر تابع و چند متغیر مستقل وجود دارد . خط رگرسیون منعکس کننده مسیر حرکت کلی نقاط پراکنده در دستگاه مختصات است که می تواند مبین شدت و وضعیت و نوع همبستگی بین متغیرها باشد. (حافظ نیا, محمدرضا, ۱۳۸۵)
بطور کلی تحلیل رگرسیون چند متغیری به ما کمک می کند تا درک کنیم که چه اندازه از واریانس متغیر وابسته توسط مجموعه ای از پیش بینی کننده ها قابل تبیین می باشد.
در این تحقیق به جهت تعیین میزان تأثیر کارت امتیازی متوازن بر عمکلرد مالی شرکت ها و شاخص های مالی که پیش تر تبیین شده است از رگرسیون استفاده شده است.
آزمون شیب خط رگرسیون(): برای اینکه بتوان شیب خط رگرسیون را آزمون نمود می بایست ابتدا به تعیین یک دامنه یا دودامنه بودن آزمون پرداخت . اگر آزمون با مقدار صفر صورت گیرد آزمون همیشه دو دامنه ولی اگر با مقدار غیر صفر صورت گیرد به هر دو شکل یک دامنه و دو دامنه می تواند مطرح شود. این تحقیق به صورت دو دامنه با مقدار صفر می باشد. گام بعدی تعیین منطقه بحرانی است که برای این منظور درجه آزادی dF=n-2 و یا ۲/ را تعیین و به جدول t- استیودنت مراجعه می گردد.
در گام بعدی می بایست فرضیات را تعیین نمود که به در این تحقیق به صورت زیر تعیین می گردد.