چگونه میتوان با بهرهگیری از نقاط قوت حداکثر بهرهبرداری را از فرصت ها انجام داد (SO)
چگونه با بهره گرفتن از نقاط قوت میتوان اثر تهدیدات را حذف کرد یا کاهش داد (ST)
چگونه باید با بهرهگیری از فرصت ها نقاط ضعف را تبدیل به نقطه قوت کرد یا از شدت نقاط ضعف کاست (WO)
چگونه باید با کاهش دادن نقاط ضعف تاثیر تهدیدات را کاهش داد یا تاثیرشان را حذف نمود. (WT)
به طور خلاصه میتوان گفت هدف از تحلیل و بررسی فرصتها و تهدیدات محیط خارجی ارزیابی این مسئله است که یک شرکت میتواند فرصت ها را به دست آورد و از تهدیدات اجتناب کند. بویژه زمانی که با یک محیط خارجی غیر قابل کنترل در زمان کنونی روبرو است
مراحل انجام آنالیز SWOT :
-
- تشکیل جلسۀ تجزیه تحلیلSWOT
-
- توصیح اجمالی هدف جلسه و مراحل انجام کار
-
-
-
- استفاده از روش طوفان ذهنی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
- اولویتبندی عوامل داخلی و خارجی
-
- تشکیل ماتریسSWOT و وارد کردن عوامل انتخاب شده به آن با توجه به اولویت بندی
-
- مقایسه عوامل داخلی و خارجی با یکدیگر و تعیین استراتژی هایSO،WO، ST، WT
-
- تعیین اقدامات مورد نیاز بری انجام استراتژی های تعیین شده
-
- انجام اقدامات و بررسی نتایج آنها
-
- بروزرسانی ماتریسSWOT درفواصل زمانی مناسب (پیرس و رابینسون۱۳۸۸)
چگونگی تجزیه و تحلیل SWOT برای فرموله کردن راهبردها :
پس از جمع آوری اطلاعات در ارتباط با چهار عامل (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدات) از این اطلاعات جهت بدست آوردن راهبردها طی مراحل زیر استفاده میشود:
مرحله اول : ارزیابی محیط اطراف. یک مربی فوتبال را در نظر بگیرید قبل از شروع بازی، مربی استراتژی هایی را برای راهبری تیم خود تدوین کرده است اما هنگامی که بازی شروع میشود او مجبور است که با توجه به روند بازی و شرایط بازیکنان تغییراتی را در راهبردهای خود بدهد.
مرحله دوم : تعیین نقاط قوت و نقاط ضعف یا فرصت ها و تهدیدات
مرحله سوم : عوامل فوق را دوبدو با یکدیگر به منظور تعیین راهبردها در نظر بگیرید به شرح زیر:
راهبردهای SO (نقاط قوت و فرصتها باید با یکدیگر در نظر گرفته شود)
راهبردهای ST (نقاط قوت و تهدیدات با یکدیگر درنظر گرفته شود)
راهبردهای WO (نقاط ضعف و فرصتها با یکدیگردرنظرگرفته شود)
راهبردهای WT (نقاطضعفوتهدیداتبایکدیگردرنظرگرفتهشود)
مرحله چهارم : ارزیابی استراتژی های مختلف
در انتهای مرحله منظور کردن دو بدوی عوامل جهت تعیین استراتژی ها، تعداد زیادی راهبرد تدوین میشود. در این مرحله این راهبردها را مورد بررسی و بازبینی قرار داده تا آن مواردی را که با اهداف سازمان تطابق بیشتری دارند انتخاب شوند.
مرحله پنجم: انتخاب استراتژیهای مطلوب
در این مرحله یک لیست طولانی از راهبردها در اختیار است. تعداد زیادی راهبرد برای اجرا عملی نیست بنابراین ضروری است که این لیست را در جلسات بحث و تبادل نظر به لیست کوتاهتری از استراتژی ها که قابل اجراء باشند تبدیل کنیم.
شکل ۲-۴: نمودار تجزیه و تحلیل انواع استراتژی ها بر اساس ماتریس SWOT
نتیجه گیری از آنالیز SWOT :
نقاط ضعف می بایست تحت کنترل بوده تا تبدیل به نقاط قوت شوند.
سعی کنید نقاط قوت خود را با فرصت های بیرونی همسو نمایید.
تهدیدها می بایست تبدیل به فرصت ها شوند.
تحلیلSWOT در فرایند تشکیل استراتژی جزء بسیار مهم محسوب میشود. تحلیل فرصت ها و تهدیدات خارجی اساساً برای ارزیابی این امر به کار میرود که بررسی کنیم آیا سازمان میتواند از فرصت ها استفاده کرده و تهدیدات را به حداقل برساند؟ و همچنین این تجزیه و تحلیل نقاط ضعف برای بررسی عملکرد داخلی شرکت ها (مانند روندهای کاری اثر بخش و تحقیق و توسعه) حائز اهمیت است (علی احمدی و تاج الدین، ۱۳۸۲).
همچنین این روش تحلیل را می توان به همراه سایر ابزارهای استراتژیک مانند “دیاگرام خانه کیفیت”[۸]و “کارت امتیازی متوازن”[۹]نیز بکار برد. در نتیجه تحلیل SWOT قادر است به سازمان ها و حتی به کشورها کمک کند وضعیت کلی خود را نسبت به سایر رقبا و در مورد کشورها نسبت به سایر کشورها مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد (علی احمدی ۱۳۸۲).
شکل ۲-۵: نمودار تجزیه و تحلیل تاکتیکی استراتژیها بر اساس ماتریس SWOT
ماتریس تعیین موقعیت استراتژیک [۱۰]
SPACE، یک دستگاه مختصات با ۴ محور است. براساس ورودیها ۴ گروه استراتژی حاصل میشود که خانههای ماتریس را تشکیل میدهند :
۱- استراتژیهای تهاجمی[۱۱]
۲- استراتژیهای محافظهکارانه[۱۲]
۳-استراتژیهای تدافعی[۱۳]
۴-استراتژیهای رقابتی[۱۴]
از تلاقی خانه های ماتریس مذکور ابعاد مختلفی پدیدار میشود که بشرح زیر هستند:
دو بُعد عوامل داخلی
قدرت مالی (FS)
مزیت رقابتی (CA)