پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………………………۶۲
پیشنهادات برخاسته از پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….۶۲
پیشنهادات برای تحقیقات یعدی………………………………………………………………………………………………………….۶۲
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۱
فهرست جداول
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه
جدول ۲-۱: خلاصه تحقیقات انجام شده درمورد آمادگی جسمانی در داخل کشور………………………….۳۲
جدول۲-۲: خلاصه تحقیقات انجام شده درمورد هوش هیجانی در داخل کشور………………………………..۳۳
جدول۲-۳: خلاصه تحقیقات انجام شده درمورد آمادگی جسمانی در خارج از کشور………………………۳۴
جدول۲-۴: خلاصه تحقیقات انجام شده درمورد هوش هیجانی در خارج از کشور…………………………….۳۶
جدول۴-۱: توزیع پراکندگی شاخص های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت…………………………………..۴۴ جدول۴-۲: میانگین و انحراف استاندارد مولفه های هوش هیجانی در هر گروه…………………………………۴۷
جدول۴-۳: نتایج آزمون t مستقل در مقایسه زمان دوی ۱۶۰۰ متر دو گروه……………………………………۴۹
جدول۴-۴ نتایج آزمون t مستقل در مقایسه انعطاف پذیری دو گروه………………………………………………..۴۹
جدول۴-۵: نتایج آزمون t مستقل در مقایسه تعداد بارفیکس دو گروه………………………………………………۵۰
جدول۴-۶: نتایج آزمون t مستقل در مقایسه تعداد درازو نشست دو گروه………………………………………..۵۰
جدول۴-۷: نتایج آزمون t مستقل در مقایسه مؤلفه های درون فردی……………………………………………….۵۱
جدول۴- ۸: نتایج آزمون t مستقل در مقایسه مؤلفه های سازگاری…………………………………………………..۵۱
جدول۴-۹: نتایج آزمون t مستقل در مقایسه مؤلفه های خلق و خوی………………………………………………۵۲
جدول۴-۱۰: نتایج آزمون t مستقل در مقایسه مؤلفه های میان فردی……………………………………………..۵۲
جدول۴-۱۱: نتایج آزمون t مستقل در مقایسه مؤلفه های کنترل تکانش…………………………………………۵۳
جدول ۴-۱۲: نتایج آزمون فرضیه مربوط به هوش هیجانی………………………………………………………………..۵۳
جدول ۴-۱۳: نتایج کلی آزمون t در آمادگی جسمانی……………………………………………………………………….۵۴
جدول ۴-۱۴: نتایج کلی آزمون t در هوش هیجانی……………………………………………………………………………۵۴
فهرست نمودارها
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه
نمودار۴-۱: میانگین دوی ۱۶۰۰ متردو گروه شطرنج باز نخبه و مبتدی……………………………………………۴۵
نمودار۴-۲: میانگین انعطاف پذیری دو گروه شطرنج باز نخبه و مبتدی…………………………………………….۴۵
نمودار۴-۳: میانگین بارفیکس دو گروه شطرنج باز نخبه و مبتدی……………………………………………………..۴۶
نمودار۴-۴: میانگین درازونشست دو گروه شطرنج باز نخبه و مبتدی………………………………………………..۴۶
نمودار۴-۵: میانگین مولفه های هوش هیجانی دو گروه شطرنج باز نخبه و مبتدی…………………………..۴۷
نمودار۴-۶: میانگین هوش هیجانی دو گروه شطرنج باز نخبه و مبتدی……………………………………………..۴۸
فهرست اشکال
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه
شکل۲-۱: تقسیم بندی آمادگی جسمانی……………………………………………………………………………………………۱۲
شکل ۳- ۱: روش اجرای آزمون کشش بارفیکس خوابیده…………………………………………………………………۴۱
شکل ۳- ۲ : روش اجرای آزمون انعطاف پذیری…………………………………………………………………………………۴۱
شکل ۳- ۲ : روش اجرای آزمون درازو نشست……………………………………………………………………………………۴۲
فهرست پیوست ها
عنوان ———————————————————————- صفحه
پیوست ۱: پرسش نامه هوش هیجانی بار- آن……………………………………………………………………………………..۶۴
پیوست ۲: برگ ثبت رکورد شطرنج بازان نخبه ………………………………………………………………………………….۶۹
پیوست ۳: برگ ثبت رکورد شطرنج بازان مبتدی……………………………………………………………………………….۷۰
فصل اول
طرح مسئله
۱-۱ مقدمه
امروزه توجه به کیفیت زندگی و سلامت در حد بیسابقهای بالا رفته است. تلاش برای ارتقای سلامت و پیشگیری از امراض نیز از اولویتهای ملی است. نه تنها مجامع علمی و طبی، بلکه عامه مردم به طور روز افزونی از اثر عمیق شیوه زندگی بر سلامت جسمی و روحی و کیفیت زندگی آگاه شدهاند. شعار سازمان بهداشت جهانی، حرکت برای سلامت است. ایجاد و حفظ سطح مناسبی از زیر مجموعه آمادگی جسمانی مانند استقامت قلبی-عروقی، قدرت و استقامت عضلانی، ترکیب بدنی و انعطافپذیری در ارتباط با سلامت، در کاهش خطر امراض قلبی، چاقی و ناراحتیهای روانی به ویژه افسردگی و اضطراب و در نهایت تحلیلرفتگی مؤثر است[۱].
در بینش اسلامی هم تاکید زیادی به سلامت روح و جسم شده است. از جمله اینکه بدن هدیهای است الهی که براساس حسن و کرامت آفریده شده است. امام سجاد(ع)در رساله حقوقی میفرماید (ان لبدنک علیک حقا) بدن تو بر تو حقی دارد. حق آن است که آن را سالم، نیرومند و مقاوم در برابر شرایط و سختیها در کمال نشاط نگه داری[۲].
در دنیای امروز، علوم در حیطه ورزشی جایگاه ویژه ای یافته اند، ورزشکاران همواره بدنبال این امر هستند تا با بهره گرفتن از دستاوردهای علمی به بهبود عملکرد خود بپردازند و دررشته ورزشی خود به موفقیت بالاتری دست یابند. علم روانشناسی، یکی از این علوم است و شاخه ای از آن در قلمرو ورزش جایگاه خاصی یافته است، به روانشناسی ورزشی معروف است. به عقیده متخصصان، عملکرد انسان شامل تعامل سه دستگاه مکانیکی یا جسمانی، فیزیولوژیکی یا انرژی و کنترل یا روان شناختی است. روان شناسی ورزشی به طور مستقیم بر درک و نفوذ بر دستگاه کنترل مربوط می باشد و می کوشد تا ورزشکاران را در رسیدن به ظرفیت های کامل خودشان توانا سازد[۳].
ناتوانی در بروز به موقع مهارتهای هیجانی می تواند سلامت فکری، جسمانی و روانی افراد را تهدید کند و سازگاری فرد را در تعامل با دیگران به چالش بکشد. گاهی هیجانات نابجا منجر به شناخت و دانش غلط می شود و زندگی اجتماعی، تحصیلی، شغلی و خانوادگی افراد را در معرض خطر قرار میدهد. توجه به هوش هیجانی به عنوان یک ویژگی انسانی و نقش آن در موفقیتهای انسان، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. بنابراین فعالیت در زمینه هوش هیجانی به منظور شناسایی عواملی غیر از عوامل عقلی در زندگی افراد مؤثّر و راهگشاست و موجب تکمیل صلاحیت های انسانی میشود[۴].
۱-۲ بیان مسأله
واژه آمادگی جسمانی مفاهیم گسترده ای دارد و در نوشتار های مختلف به شکل های گوناگون تعریف شده است. به طور متداول، کیفیت و امکانات بدن انسان در تطابق با فعالیت های بدنی، آمادگی جسمانی خوانده می شود[۵]. شرکت در فعالیت های بدنی منظم یکی از بهترین راه های بهبود سلامت عمومی از قبیل سلامت بدنی، روانی و سلامت هیجان است. فعالیت بدنی شاخص اولیه سلامت است که نقش حیاتی در افزایش آمادگی جسمانی و رفتارهای مرتبط با سلامت، طول عمر، بهبود کیفیت مرتبط با سلامت زندگی، افزایش مدیریت کنترل وزن وکاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری است[۶ [. هدف اصلی آمادگی جسمانی افزایش قابلیت های آمادگی عملی ورزشکاران و توسعه قابلیت های آنها تا بالاترین حد هنجارها است[۷].
توانمندی ها و شایستگی های اجتماعی و هیجانی از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت روابط اجتماعی و موفقیت در حوزه های گوناگون زندگی و حرفه ای به شمار می روند. خواستگاه این دسته از پژوهش ها، مفهوم هوش هیجانی است [۸].