دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت
پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری
(گرایش پرستاری کودکان)
عنوان:
بررسی سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان در مدارس ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی ۹۱-۹۰
استاد راهنما:
سرکار خانم سیده زهرا شفیع پور
اساتید مشاور:
سرکار خانم مهشید میرزایی
جناب آقای دکتر احسان کاظمنژاد لیلی
پژوهش و نگارش:
علی شیخی
شهریور۱۳۹۱
عنوان: بررسی سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان در مدارس ابتدایی شهر رشت در سال۱۳۹۰
استاد راهنما: سرکار خانم سیده زهرا شفیع پور
اساتید مشاور: سرکارخانم مهشید میرزایی ، آقای دکتر احسان کاظم نژاد
نگارش: علی شیخی
چکیده
مقدمه: نحوه ارتباط والدین با فرزندان با سبک فرزندپروری آنان ارتباط دارد.سبکهای فرزندپروری نقش مهمی در شکل گیری شخصیت بهنجار و نابهنجار در کودکان داشته و در صورت بکار گیری سبکهای ناکارآمد در تربیت کودکان می تواند منجر به پیامدهای منفی متعددی از جمله مشکلات رفتاری در آنان گردد.
هدف: هدف این پژوهش تعیین سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان(براساس طبقه بندی درونی و برونی سازی) ۶ تا ۱۲ ساله در مدارس ابتدایی شهر رشت بود.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی تحلیلی بر روی ۷۴۱ دانش آموز ۶ تا ۱۲ ساله اول تا پنجم ابتدایی مدارس دولتی و غیر دولتی ناحیه یک و دو شهر رشت در سال ۱۳۹۰ انجام شد که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و فرم گزارش معلم استفاده شد. داده ها با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS16 و با کمک آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون خطی چندگانه به روش stepwise تجزیه وتحلیل شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
یافته ها: نتایج نشان داد که والدین اکثر واحدهای مورد پژوهش دارای سبک فرزندپروری مقتدرانه (۵/۹۶٪) با میانگین و انحراف معیار ۲۹/۸±۲۶/۴۱ بودند. همچنین ۱/۱۲درصد از کودکان دارای مشکلات برونی سازی شده و ۹/۸ درصد از آنان دارای مشکلات درونی سازی شده بودند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه هم با مشکلات رفتاری درونی سازی شده (۰۰۳/P< ،۱۰۹/- ) و هم با مشکلات برونی سازی شده (۰۲۰/P< ، ۰۸۶/-β= ) رابطه منفی معنادار و سبک فرزندپروری سهل گیرانه نیز با مشکلات رفتاری درونی سازی (۰۰۶/P< ،۱۰۱/β=) رابطه مثبت معنادار و جود داشت.براساس نتایج تحلیل رگرسیون سبک مقتدرانه پیش بینی کننده منفی برای هردو طبقه مشکلات رفتاری درونی و برونی سازی بود و سبک سهل گیرانه پیش بینی کننده مشکلات رفتاری درونی سازی بود.
نتیجه گیری:
فرزندپروری مقتدرانه که با ترکیبی از کنترل به همراه حمایت عاطفی بالا ، سطوح مناسبی از استقلال و ارتباط دوسویه کودک و والد مشخص میگردد نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات رفتاری در کودکان دارد ، همچنین سبک سهل گیرانه که با نظارت کم و بی تفاوتی والدین نسبت به رفتار کودک مشخص میگردد می تواند منجر به بروز مشکلات رفتاری در کودکان گردد.
کلیدواژه: سبک فرزند پروری ، مشکلات رفتاری کودکان
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات صفحه
مقدمه (بیان مسئله) ………………………………………………………………………………………………………………………………۱
اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۱
سوالات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲
تعاریف واژه ها …………………………………………………………………………………………………………………………………۱۳
پیش فرض ……………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۵
محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………….۱۶
فصل دوم: زمینه و پیشینه پژوهش
۲-۱ چهارچوب پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………..۱۷
۲-۲ مروری بر مطالعات ……………………………………………………………………………………………………………………………۴۰
فصل سوم: روش اجرا
۳-۱ نوع پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۸
۳-۲ جامعه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۸
۳-۳ نمونه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………۵۸
۳-۴ مشخصات واحدهای مورد پژوهش ……………………………………………………………………………………………………..۵۸
۳-۵ روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………..۵۹
۳-۶ محیط پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………۶۱
۳-۷ ابزار و روش گردآوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………۶۱
۳-۸ تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار ………………………………………………………………………………………………………….۶۳
۳-۹ روش تجزیه و تحلیل …………………………………………………………………………………………………………………………۶۵
۳-۱۰ ملاحظات اخلاقی ……………………………………………………………………………………………………………………………۶۷
فصل چهارم: نتایج تحقیق
۴-۱ یافته های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………..۶۹