ماده ۳۷ - پرهیز از ترویج ورزشها و سرگرمیهایی که با معیارهای اسلامی مخالفت دارد.
ماده ۳۸ - تلاش در برحذر داشتن نسل جوان از سرگرمیهای زیان بخش و اعتیادهای مضر و خطرناک.
برنامه های اجتماعی
ماده ۳۹ - با توجه به نقش اساسی توده های مردم در انقلاب، سازمان باید به طور فعال و گسترده مردم را در صحنه مسائل اجتماعی و سیاسی کشور نگه دارد تا سازندگان انقلاب،خود تداوم بخش آن باشند.
ماده ۴۰ - در جهت تحقق رسالت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه،صدا و سیما باید روحیه انتقاد سالم و سازنده و انتقاد پذیری متواضعانه را در مردم، مسئولین و دست اندرکاران ایجاد کند.انتقادات مردم از مسئولین و توقعات آنها از مردم را بازگو نماید و با نفی روش های تخریبی و ضد اسلامی زمینه مناسبی برای جلسات بحث و گفتگوی آزاد و برخورد سالم اندیشه ها فراهم آورد تا مردم خود به انتخاب احسن بپردازند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ماده ۴۱ - تلاش در جهت توسعه و تحکیم برادری اسلامی بین همه مذاهب و فرق اسلامی و همبستگی با اقلیتهای دینی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند
ماده ۴۲ - ایجاد زمینه های رشد فکری و به وجود آوردن امکان تحلیل و نقد، ریشه یابی، پیگیری و واقع بینی در مسائل اجتماعی.
ماده ۴۳ - ایجاد زمینه جهت جایگزینی روابط انسان ساز اسلامی در جامعه و تصحیح روابط اجتماعی.
ماده ۴۴ - آموزش عمومی جهت آشنایی مردم با حقوق فردی و اجتماعی، قانون اساسی و قوانین مدنی و جزایی کشور.
ماده ۴۵ - بیان و تشریح مقام والای زن از دیدگاه اسلام و شناساندن ارزش واقعی وی به منظور بازگشت به اصالت اسلامی خویش و همچنین زمینه سازی برای از بین بردن ارزشهای کاذب و جایگزینی فضیلت های اخلاقی در خانواده ها و کمک به تحکیم و انسجام روابط خانوادگی.
ماده ۴۶ - ارج نهادن به فضیلتها و فداکاری ها و زنده نگاهداشتن خاطره غرور آفرین شهیدان اسلام و جانبازان انقلاب که سازنده و تداوم بخش انقلاب اسلامی بوده و بر تارک افتخارات اسلامی و ایران می درخشند.
ماده ۴۷ - تأکید بر آموزش عمومی مردم نسبت به اصول بهداشت و شیوه های پیشگیری درمانی.
فصل ششم - برنامه های سیاسی
ماده ۴۸ - سازمان موظف است در جهت ایجاد و تقویت زمینه های فکری و اخلاقی برای اجرای کامل قانون اساسی که ترسیم کننده خطوط اساسی نظام جمهوری اسلامی است تلاش نماید.
ماده ۴۹ - تلاش در جهت ایجاد زمینه های استقرار هر چه بیشتر نظم در سایه حاکمیت قانون و نفی هر گونه حرکت غیر قانونی در کشور.
ماده ۵۰ - سعی در جهت ارائه بینش سیاسی مکتبی به مردم، شناساندن اوضاع سیاسی بین المللی و موقعیت استکبار جهانی و ملل مستضعف.
ماده ۵۱ - تأکید بر هویت اسلامی انقلاب و خصیصه ضد استکباری آن و افشای تلاشهای دشمن در تغییر این هویت.
ماده ۵۲ - آگاه ساختن مردم نسبت به نقشه های شیطانی استعمارگران جهانی و عوامل داخلی آنان در جهت تضعیف یا به انحراف کشاندن انقلاب.
ماده ۵۳ - بررسی مقایسه ای انقلاب های جهان و معرفی ماهیت و عملکرد جنبش های آزادی بخش جهانی.
ماده ۵۵ - وظایف سازمان در رابطه با احزاب و جمعیت های سیاسی.
الف - تلاش جهت برگزاری بحث های آزاد و آموزنده میان احزاب و سازمانهای سیاسی قانونی کشور که در درجه اول به روشن شدن بینشهای اصیل سیاسی اسلامی و در درجه بعد به تفاهم سیاسی میان این گروه ها و برخورد سالم آنها با یکدیگر کمک کند. ب - افشای فعالیتها، توطئه ها و شیوه عملکرد گروه های ضد انقلاب و ستون پنجم دشمن و آشنا ساختن مردم با ماهیت فکری و عملی آنان.
ماده ۵۶ - سیاست تبلیغاتی خارجی. الف - جهانخواران و دولتهای متخاصم،صدا و سیما باید ماهیت و موضع خصمانه این دولتها و سیاستهای سلطه گرانه و بلوک بندیهای اقتصادی و نظامی را که سازنده این سیاستها هستند به شیوه ای منطقی و سازش پذیر افشا نماید.ب - دولت های چند چهره، در قبال این گونه دولتها که به ظاهر اظهار دوستی کرده و در باطن به دشمنان انقلاب کمک می کنند باید برخورد اخطار دهنده و هشدارآمیز توأم با جذب نمود تا به تدریج در موضع انفعالی قرار گرفته و از گسترش جبهه دشمن جلوگیری به عمل آید. ج - دولت های بی تفاوت نسبت به انقلاب، در قبال آن گونه رژیمها باید موضع روشنگرانه داشت و با تشریح و معرفی ویژگیهای انقلاب باید آنان را در موضع حمایت از انقلاب قرار داد.د - دولتهای دوست، در قبال آن گونه دولتها که عمدتاً از پایگاه مردمی برخوردارند باید با ایجاد زمینه همبستگی بیشتر به تحکیم روابط دو کشور در جهت تحقق هدفهای مشترک حرکت نمود. ه - دولتهای اسلامی، در رابطه با دولتهای اسلامی حرکت تبلیغاتی سازمان در جهت ایجاد وحدت در زمینه تحقق جبهه جهانی اسلامی خواهد بود. و - جنبش های آزادیبخش، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید در جهت معرفی و حمایت از کلیه جنبشهای ضداستکباری و مستقل که دارای پایگاه مردمی باشند بکوشند. بدیهی است که نهضتهای اصیل اسلامی از اولویت برخوردارند.ز - ملت ها، ملتها باید به صورت عام جدا از سیاست دولتهای حاکم مورد توجه قرار گیرند. با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی ایران که تحولی بنیادی در زمینه های فکری و فرهنگی جامعه است، اشاعه آن نیز از طریق تسخیر اندیشه ها و تحول فکری و فرهنگی ملت ها امکان پذیر است.
سازمان به منظور نشر دعوت رهایی بخش اسلام و زمینه سازی برای آزادی همه مستضعفان جهان از سلطه مستکبران،باید با معرفی اسلام به مثابه تنها مکتب اصیل انقلابی و رهایی بخش در جهت ایجاد وحدت فرهنگی و صدور انقلاب اسلامی به مسلمانان و مردم جهان بکوشد و متقابلاً مردم ایران را با فرهنگ و مبارزات آنان آشنا سازد.[۱۹۹]
صدا و سیما در کلام مقام معظم رهبری
«صدا و سیما در نظام جمهوری اسلامی اولین هدف و مقصدش، تعلیم و نشر اسلام است. اگر نشر و تعلیم اسلام به وسیله صدا و سیما در جامعه اسلامی انجام بگیرد، یقینا جامعه اسلامی در راه رسیدن به هدف اصلی خود که اسلامی شدن است، مؤثرترین ابزار را از دست داده است .
هدف دوم صدا و سیما در زمینه انقلاب است. اگرچه انقلاب ما تعبیر دیگری از اسلام است، اما اسلام منهای جهت گیری و برداشت انقلابی و منهای آن مفهومی که انقلاب در باطن خود دارد، (یعنی جهاد، تحول، حرکت و مبارزه قاطع برای گسترش این معارف) آن اسلام، اسلامی نیست که بتوان با آن یک نظام و یک عده انسان را اداره کرد. انقلاب یعنی حرکت تحول آفرینی که بر مبنای یک فکر انجام می گیرد. انقلاب برای خود اصول و قواعد، مبانی و تجربیات و آموزشهائی دارد و متکی به روحیه مخصوصی در مردم است.
صدا و سیما در رابطه با انقلاب هم بزرگترین وظیفه را دارد که آن وظیفه ، عبارت است از عمق بخشیدن به تفکر انقلابی در مردم، یادآوری کردن اصول انقلاب برای مردم، تبیین شعارها و مبانی انقلاب برای ذهنهای مردم، جهت دادن به حرکتهای عملی در صحنه های گوناگون در فعالیتهای مختلف در صحنه اجتماع در جهت انقلاب، حفظ و دمیدن روحیه و انگیزه و تحرک انقلابی در مردم و جلوگیری از سرد وبی تفاوت شدن مردم از فعالیت ها و تحریکات انقلابی که این وظایف یکی از بزرگترین وظایف صدا و سیماست. یعنی اگر رادیو و تلویزیون برای دمیدن و عمق دادن به روحیه انقلابی مردم تلاش و فعالیت نکند، یقینا آن وظیفه اساسی خودش را انجام نداده است.
هدف دیگر صدا و سیما در زمینه فرهنگ جامعه ماست. صدا و سیما باید فرهنگ جامعه را اعتلا و رشد دهد و مردم را از حالت ساده اندیشی فکر بیرون آورد. معلومات و آگاهیهای مردم را افزایش دهد، مردم را با زبان همه کس فهم،از حالت عوامی و بی توجهی خارج کند. باید مردمی که پای برنامه های رادیو و تلویزیون می نشینند، مثل آن کسانی که پای صحبت یک فرزانه، عالم و استادی می نشینند و استفاده می کنند و بعد از گذشت چند سالی تبدیل به انسانهای با سواد، آگاه و فرزانه می شوند، همینطور باید صدا و سیما مردم را به فرزانگان تبدیل کند. حالت نادانی عوامی و بی توجهی به اصول و معارف را به کلی در مردم از بین ببرد و مردم را از نظر فرهنگی رشد و اعتلاء ببخشد و فرهنگهای غلطی را که بر مردم تحمیل شده و به ذهنیت جامعه تزریق شده، از بین ببرد.
در رابطه با اخلاق و معنویت؛صدا و سیما باید محیط را مساعد رشد معنوی و اخلاقی کند. در رابطه با آگاهی و اطلاع سیاسی مردم، صدا و سیما باید بهترین خبرها، و دقیق ترین گزارشات را از مسائل جاری جهان و مسائل جاری جامعه همیشه، به هنگام و در وقت لازم در اختیار مردم بگذارد.[۲۰۰]»
گفتار دوم : سازمان فرهنگ و ارتباطات
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد. قبل از تشکیل این سازمان، در حدود ۱۲ سازمان و نهاد مختلف در خارج از کشور به فعالیتهای فرهنگی مشغول بودند. به علت تمرکز امور تبلیغات در خارج از کشور در قالب سازمان واحد، اواخر سال ۷۴ پس از طی مراحل مختلف قانونی و تأیید اساسنامه آن توسط مقام معظم رهبری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسماً تشکیل شد.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از ابتدای سال ۱۳۷۵ بودجه و اعتبارات لازم را در اختیار گرفت و مقرر شد بخشهای فرهنگی وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه و همچنین مجمعهای جهانی اهل بیت (ع) و تقریب مذاهب اسلامی با کلیه امکانات مالی، پرسنلی و تجهیزاتی به این سازمان واگذار شود.اولین بار فکر تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با طرح ادغام بخشهای فرهنگی و تبلیغی نهادها و موسسات دولتی و عمومی فعال در خارج از کشور مطرح شد.
این سازمان زیر نظر شورای عالی متشکل از شخصیتهای فرهنگی،چند تن از اعضای هیات وزیران مانند وزیر امور خارجه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رییس سازمان صدا و سیما اداره می شود. این سازمان در بیشتر سفارتخانه های جمهوری ایران و در کشورهای گوناگون رایزن فرهنگی دارد.رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور،نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می آیند. آنان پیشگامان و مجریان اهداف مقدس فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ارتباطات بینالمللی فرهنگی با ملل جهان هستند. نمود و برآیند همه کوششهای معاونتها،اداره ها و گروههای تخصصی درمجموعه ستادی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را میتوان در دستاوردهای نمایندگیهای فرهنگی ایران درخارج از کشور مشاهده کرد.
دانش نامه ایران،دانش نامه انقلاب اسلامی،پژوهشنامه انقلاب اسلامی و ایران معاصر از جمله طرحهای تألیفی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. این سازمان،همچنین همایشهای گوناگونی را در ایران و دیگر کشورهای جهان برگزار می نماید.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای کشورهای گوناگون جهان، ۳۵ مجله مانند: اکوآ و اسلام (انگلیسی)،درزمینه های گوناگون فرهنگی منتشر میکند. مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی،بنیاد اندیشه اسلامی و همچنین موسسه انتشارات بین المللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می باشند. آرم این سازمان به صورت ستاره هشت پر، از جمله نماد های اسلامی است که در بیشتر بخش های هنر اسلامی مانند معماری و خط نویسی و کنده کاری بکار رفته است.
با تصویب اساسنامه این سازمان و تایید آن از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای، آن بخش از اختیارات، وظایف و امکانات انسانی و مادی و اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امورخارجه و سازمان تبلیغات اسلامی که به فعالیت های فرهنگی- تبلیغی در خارج از کشور مربوط است، به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتقل می شود و هیچ یک از دستگاه های دولتی یا سازمان هایی که ازکمک های دولت استفاده می کنند، به طور مستقیم مجاز به انجام فعالیت فرهنگی تبلیغی در خارج از کشور نمی باشند.[۲۰۱]
رسالت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیدگاه بزرگان
امام خمینی (ره) رهبرکبیر انقلاب اسلامی،درباره فلسفه وجودی اینگونه نهاد ها و صدور انقلاب می فرمایند: ما امروز دورنمای صدور انقلاب اسلامی را در جهان مستضعفان و مظلومان بیش از پیش می بینیم و جنبشی که از طرف مستضعفان و مظلومان جهان علیه مستکبران و زورمندان شروع شده و درحال گسترش است، امیدبخش آتیه روشن است و وعده خداوند تعالی را نزدیک و نزدیک تر می نماید.
در جای دیگر می فرمایند: نهضت برای اسلام، نمی تواند محصور باشد در یک کشور و نمی تواند محصور باشد در حتی کشورهای اسلامی، نهضت برای اسلام، همان دنباله نهضت انبیاست، نهضت انبیا برای یک محل نبوده است.[۲۰۲]
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آیت الله سید علی خامنه ای،در دیدار مسئولان نظام در روز میلاد حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام درباره اثر معرفی درست اسلام میفرمایند:ما مسلمانها اگر میتوانستیم اسلام را درست معرفی کنیم،اگرمیتوانستیم رفتار خودمان را منطبق با اسلام کنیم، مطمئن باشید دنیا به اسلام یک گرایش همگانی و عمومی پیدا می کرد.
در ماده ۱ اساسنامه سازمان آورده شده است که سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل و رسماْ وابسته به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است و براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و تصمیمات شورای عالی با رعایت سیاست خارجی نظام، منحصراْ بر طبق مقررات این اساسنامه فعالیت میکند و شمول قوانین و مقررات عمومی دولت برآن مستلزم ذکر نام خواهد بود.[۲۰۳]
در ماده ۲ اهداف سازمان به این ترتیب بیان شده است:۱- احیا و گسترش تفکر و معارف اسلامی در جهان به منظور بیداری مسلمانان و ابلاغ پیام اسلام راستین به جهانیان۲- آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و اهداف و مواضع انقلاب اسلامی و تبیین جایگاه آن برای مردم جهان.۳- گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف بخصوص مسلمانان و مستضعفان جهان.۴- تقویت و تنظیم مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و سازمانهای فرهنگی.۵- عرضه صحیح فرهنگ و تمدن ایران و ویژگی های فرهنگی، جغرافیائی و تاریخی آن.۶- فراهم آمدن زمینههای وحدت میان مسلمانان و تشکیل جبهه واحد بر اساس اصول مسلم اسلامی.۷- مقابله فکری با فرهنگ ضد دینی، ضد اسلامی و ضد انقلابی و آگاه کردن مسلمانان نسبت به توطئههای تفرقه انگیز دشمنان و دفاع از حقوق مسلمانان.۸-رشد و ارتقاء و اصلاح وضع فرهنگی، تبلیغی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مسلمانان بویژه پیروان اهل البیت علیهم السلام در جهان.
در ماده ۳ وظایف سازمان به این ترتیب بیان شده است:
سیاستگذاری،برنامه ریزی،هدایت،نظارت و هماهنگی:۱- سیاست گذاری و هماهنگی کلیه فعالیت های فرهنگی- تبلیغی در خارج ازکشور.۲- هدایت، نظارت و پشتیبانی فعالیتهای فرهنگی بخش غیردولتی در خارج ازکشور.۳- نظارت بر حسن اجرای موافقت نامهها و برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و تبلیغی با سایر کشورها.۴- هدایت وحمایت مادی و معنوی از شخصیت ها، انجمن ها و تشکلهای اسلامی و مردمی خارج ازکشور و نظارت بر فعالیتهای آنان.۵- برنامهریزی فرهنگی و تبلیغی برای ایرانیان و علاقه مندان به فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی در خارج ازکشور.۶- تعیین ضوابط و مقررات ناظر بر تهیه و انتشار کتب، نشریات و سایر محصولات فرهنگی تبلیغی برای خارج ازکشور و نظارت بر حسن اجرای آن.
امور اجرائی:۱- ایجاد زمینه و هماهنگی برای عقد موافقت نامه ها وقراردادهای لازم به منظور مبادلات فرهنگی، علمی، آموزشی، هنری، سینمائی، جهانگردی، خبری، مطبوعاتی، ورزشی و امدادی و در صورت ضرورت شرکت در جلسات سازمانهای فرهنگی منطقه ای و بین المللی با همکاری دستگاه های اجرائی ذیربط.۲- همکاری های فرهنگی و تبلیغی با مراکز اسلامی و فرهنگی سایر کشورها و سازمانهای منطقهای و بین المللی.۳- کمک به ایجاد و گسترش فعالیت های حوزوی و دانشگاهی در خارج ازکشور.۴- ایجاد، توسعه و اداره کلیه امور نمایندگیهای فرهنگی ایران و مراکز اسلامی و فرهنگی وابسته به جمهوری اسلامی در خارج و تعیین نمایندگان فرهنگی و تبلیغی و نظارت بر اجرای وظایف آنها.۵- گزینش، آموزش، سازماندهی و اعزام مبلغ و مربی دینی به خارج ازکشور.۶- برگزاری گردهمائی ها، جشنواره ها و نمایشگاه های فرهنگی و تبلیغی و مراسم عمومی در خارج ازکشور.۷- اشاعه و گسترش زبان وادبیات فارسی وتقویت کرسی های زبان فارسی.۸- تألیف، ترجمه و انتشار کتب ونشریات مناسب به منظور معرفی علوم، معارف، فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی و تبادل فرهنگی با سایر کشورها.[۲۰۴]
گفتار سوم : سازمان تبلیغات اسلامی
با حدوث انقلاب و پایهگذاری حکومت دینی جمهوری اسلامی شکل گرفت و آنگاه ضرورت ایجاد ارگانها و نهادهای انقلابی که بتوانند به نوعی مروج آرمانهای فرهنگی و دینی بوده و در نشر و تعمیق احکام الهی کوشا باشند و رابطهای ژرف میان مقیدات دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان امام برقرار نمایند،بی وقفه محسوس و مورد نظر بود. دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی هر یک از پی دیگری شکل گرفت و به نوعی فعالیت خود را خالصانه آغاز نمودند که از آن جمله؛سازمان تبلیغات اسلامی با هدف اعتلای فرهنگ متعالی اسلام و تبلور حیات معنوی و تبلیغ و ترویج شاخصهای اعتقادی خصوصاً گسترش اندیشههای ناب امام راحل(ره) متبلور شده و بنیاد نهاده شد.
با توجه به گستردگی فعالیتهای تبلیغی و ضرورت توجه به مؤلفههای فرهنگ دینی و توسعه آن در سطح کشور، طی حکمی از سوی حضرت امام (ره) سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۶۰ تأسیس و رئیس وقت این سازمان منصوب گردید.
فرازهایی از حکم حضرت امام (ره) در سال ۱۳۶۰:
ـ تبلیغات که همان شناساندن خوبیها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدیها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است،از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است.
ـ انشاء الله در محدوده توانتان نقاط کور و مجهول را برای مردم شریف ایران و جهان اسلام باز و روشن نمایید و راه مبارزه علیه دشمنان اسلام را به مردم و ب خصوص جوانان سلحشور نشان دهید.
ـ این مسئله که نظام در اهداف خود جدی است و با هیچ کس شوخی ندارد و در صورت به خطر افتادن ارزشهای مردمی با هر کسی در هر موقعیت قاطعانه برخورد می کند باید به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر برای تمامی دستاندرکاران و مردم تبلیغ گردد.
اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی در تاریخ ۱/۴/۱۳۶۸ تهیه و به تصویب نهایی نماینده مقاممعظمرهبری رسیده است و مستند حقوقی و قانونی فعالیت سازمان کماکان حسب دستور تأسیس توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) و اساسنامه مصوب آن است. بر اساس مفاد اساسنامه موصوف،سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی و مستقل معرفی شده است.[۲۰۵]