رو به کاهش
رقابت شدید، کاهش سهم بازار و رشد بازار منفی
سطح مشارکت جامعه به واسطۀ مسائل آن کاهش مییابد.
اضمحلال زیرساختها، سرمایه گذاریهای ایجاد شده در گردشگری به سمت سایر کاربریها تغییر جهت می دهند.
روابط تجاری، روابط خارجی و بومی، عدم علاقه به ارتباط بیشتر در اغلب گروه ها
نقش بسیار پررنگ در مقصد و تکاپو برای بهبود شرایط موجود
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بر اثر بروز اثرات و مشکلات، جامعۀ میزبان گردشگران را مسبب دانسته، با آنها به تقابل رفتاری و حتی فیزیکی می پردازد، رسیدن به آستانۀ ظرفیت تحمل
بازاریابی-محصول، مشارکتپذیری، اقتصادی
احیاء مجدد
رشد تدریجی گردشگری، حفظ سهم بازار، آغاز جذب بازارهای جدید
نسبتاً بالا
رقابت شدید، افزایش تدریجی سهم بازار و رشد بازار
مشارکت محلی مجدداً آغاز می شود.
اضافه نمودن جاذبههای مصنوعی جدید، احیای جاذبههای مقصد.
ایجاد اشتیاق مجدد
شدیداً حاکم می شود
بهره برداری مناسب از منابع طبیعی، توجه به ظرفیت تحمل منطقه
بازاریابی-محصول، زیست محیطی، زیرساخت
افول
عدم رشد گردشگری، کاهش مداوم سهم بازار، از دست رفتن بازارهای موجود
رو به کاهش
عدم رقابتپذیری در بازار و کاهش شدید سهم بازار
عدم مشارکت
خروج منابع از مقصد
برخوردهای انفعالی و بعضاً منفی
ناامید شده
تضعیف جامعۀ محلی از نظر اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیست محیطی
زیرساختی، بازاریابی-محصول، سرمایه گذاری
منبع: ضیایی و حسن پور (۱۳۹۲) بر اساس (Dong, E. et al (2003), Lagiewski (2006), Doxey (1975), Butler (1980), Murphy (1983), Joshi (2009), Knowles (1996), Cooper (1992), Reisinger (2000)).
در این مرحله به منظور ارائه راهبردهای مناسب جهت توسعه مقصدها باید چندین گام را پیمود و با توجه به فرایند برنامه ریزی استراتژیک مدل فرد.آر.دیوید مراحل زیر برای انجام این تحقیق لحاظ شده است.
فرایند برنامهریزی استراتژیک توسعه مقصدهای گردشگری
به طور کلی روشهای مهم تدوین راهبردها را میتوان در یک چارچوب چهار مرحله ای شامل مرحله شروع، ورود اطلاعات، مرحله تطبیق یا مقایسه و مرحله تصمیم گیری گنجاند. اطلاعات مربوط به مرحله شروع در مبانی نظری به تفصیل بیان گردید و در این فصل به بررسی مراحل بعدی میپردازیم.
جدول ۲-۳- مراحل برنامه ریزی استراتژیک
۱- مرحله شروع