شکل کلی :
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
امتیاز بندی :
۵
۴
۳
۲
۱
با روش ارزش گذاری ذکر شده در بالا که برای گزینههای کاملاً مخالف طیف لیکرت، ارزش یا مقدار ۵ و برای گزینههای کاملاً موافق، ارزش یا مقدار ۱ در نظر گرفته شده، مقیاس ترتیبی یا رتبهای به مقیاس شبه فاصلهای[۹۶] تبدیل میشود که امکان استفاده پژوهشگر از آمار پارامتریک و مدل سازی معادلات ساختاری را فراهم میکند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بخش دوم: شامل ۴ سوال مرتبط با مشخصات فردی است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی مربوط به پاسخ دهندگان را جمع آوری میکند.
۳-۹- شیوه گردآوری دادهها
جهت جمع آوری دادههای پژوهش حاضر با توجه به همایشی که در ساختمان مرکزی بانک ملت در مرداد ماه سال ۹۲ در تهران واقع در میدان هفت تیر برگزار شده بود تمامی مدیران شعب بانک ملت از سراسر کشور در آنجا حضور داشتند این نمونه گیری انجام شد و پرسشنامه ها در بین مدیران به روش تصادفی ساده توزیع شد و پس از تکمیل جمع آوری گردید. پس از گرداوری، هر پرسشنامه کنترل شده و نمونههایی که دارای سولات بی پاسخ یا چند پاسخی بودند حذف شدند.
۳-۱۰- اعتبار و پایایی ابزار اندازهگیری تحقیق
پیش از اطمینان نهایی به ابزار اندازهگیری و بهکارگیری آنها در مرحله اصلی جمع آوری دادهها، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به اعتبار بودن بهکارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند (خاکی، ۱۳۸۸، ۲۴۴).
۳-۱۰- ۱- روایی(اعتبار) [۹۷] ابزار تحقیق
اعتبار بر این امر دلالت دارد که شیوه با ابزار گرداوری دادهها تا چه حد به درستی آنچه را که قرار است بسنجد، می سنجد(میرزایی، ۱۳۸۸، ۳۲۶). روایی محتوا به این امر دلالت دارد که آیا شیوه یا ابزار جمع آوری دادهها به خوبی معرف همان محتوایی است که باید اندازهگیری شود. به سخن دیگر در روایی محتوایی به توانایی یا قابلیت گویهها یا اقلام ابزار یا شیوه گرداوری دادهها برای پوشش کل محتوای یک سازه معین توجه میشود و برای این منظور ابتدا متغیرها مشخص و با دقت تعریف میشوند و آنگاه گویهها یا اقلام ابزار به گونهای شاخته میشود که محتوای تعریف شده را اندازه بگیرد. بنابراین اگر ابزار یا روش گرداوری دادهها همه ابعاد و محتواهای متغیر یا مفهوم مورد نظر را در برگرفت، دارای اعتبار محتوا است و در غیر این صورت فاقد اعتبار محتوا است(همان منبع، ۳۲۷). س اچ لاوشه[۹۸] یک روش پرکاربرد را برای سنجش اعتبار محتوا ابداع کرد. این روش میزان موافقت میان ارزیابان یا داوران در خصوص مناسب یا اساسی بودن یک گویه خاص را اندازهگیری میکند که از طریق فرمول زیر محاسبه میگردد:
CVR
CVR نسبت اعتبار محتوا، ne تعداد ارزیابان یا داورانی است که گویه مورد نظر را اساسی یا سودمند میدانند و N تعداد کل ارزیابان یا داوران است (همان منبع، ۳۲۷).
لذا از۱۲ تن از اساتید و متخصصان در خصوص گویهها نظر خواهی گردید و سپس به محاسبه CVR پرداخته شده که نتایج در جدول ذیل نشان داده میشود.
نتایج نسبت اعتبار محتوای(CVR) مربوط به سوالات پرسشنامه(حداقل مقدار مجاز با ۱۲ خبره ۵۶/۰)
سوالات
نظر خبرگان
CVR
نتایج
سودمند است
سودمند نیست
استراتژی هوش فرهنگی
۱
۱۲
۰
۱
قبول
۲
۱۰
۲