استفاده از روش سیوبی در مورد کل ارزش دارایی دانش (که در تملک شرکت است) مناسب میباشد، اما برای اندازهگیری در سطوح پایینتر دارایی دانش، کاربرد کمتری دارد. همچنین در سال ۲۰۰۴، شایخ[۷۲] با به کارگیری دستهبندی سیوبی، شاخصهای مربوط به داراییهای ناملموس را مطالعه و آنها در در سه دسته ساختار درونی، ساختار بیرونی و شایستگی انسانی بهصورت زیر طبقهبندی نمود:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ساختار داخلی
سرمایه فکری
اختراعات
کپیرایتها
علامتهای تجاری
داراییهای زیرساخت
تفکر و دیدگاه مدیریت
فرهنگ مشارکت
فرآیندهای مدیریتی
سیستمهای اطلاعاتی
سیستمهای شبکهای
ارتباطات مالی
ساختار خارجی
عناوین تجارتى
وفاداری مشتریان
نام شرکت/ کانال توزیع/ همکاری های تجاری/ بازار
اطلاعات استفاده شده برای بدست آوردن و نگهداشتن مشتریان
رضایت مشتریان
شایستگی کارکنان
دانش فنی
تحصیلات
دانش مرتبط با کار
شایستگیهای مرتبط با کار
۲-۱-۹-۷ روش لیوبویتز و رایت[۷۳]
لیوبویتز و رایت (۱۹۹۹) لیستی از فاکتورهای موثر بر رشد سرمایه انسانی را مشخص کردهاند. آنان عواملی که در رشد سرمایه انسانی مشارکت میکنند به شرح زیر معرفی کردهاند:
آموزش رسمی کارکنان
هزینه تحقیق و توسعه سازمان
تحصیلات رسمی کارکنان (بهعنوان مثال درجه تحصیلات آنان)
انگیزش (عایدات، جبران سازیها، کنفرانسها، مسافرت، زمان تحصیلات و ….)
ارشاد و آموزش حین کار کارکنان
مهارت و تحقیق
خلاقیت و قوه ابتکار
مهارتهای کارآفرینی
رقابت صنعتی
نیمه عمر اطلاعات در صنعت
عرضه تقاضای محصول
میزان حافظه کارکنان (مطالعات نشان دادهاست که ۲۰ درصد از آنچه می شنویم، ۴۰ درصد از آنچه میبینیم و میشنویم و ۷۵ درصد از آنچه میبینیم و میشنویم و به آن عمل میکنیم، در حافظه باقی می ماند)
روش انتقال رسمی دانش (بهعنوان مثال آموزش بر پایه جداول اطلاعات و یا امکانات تجربی که در سازمان رسمی شدهاست)
روش انتقال غیر رسمی دانش (سخنرانی برای مدیران ارشد، منشی ها و دستیاران مدیران ارشد و توجه به وقایع جاری شرکت و شایعات)
ایجاد انگیزش و محرک (بهعنوان مثال تعامل، واگذاری مسولیت و اختیار کارکنان، تقویت کارکنان)
محیط داخلی سازمان (خواسته های معقول مدیریت از کارکنان و غیره)
دور نمای کوتاه مدت (دو تا چهار سال) و بلند مدت (پنج سال یا بیشتر) از دیدگاه کارکنان در خصوص رشد و بقای سازمان
چنانچه عوامل نامبرده در جهت مثبت رشد داشته باشند، سرمایه انسانی نیز در حال توسعه خواهد بود. جدول شماره ۲-۱۰ موارد یاد شده در قالب پنج گروه آموزش و تحصیل، مهارتها، جو داخلی و فرهنگ سازمانی، فشار های بیرونی و تاثیرات محیطی و نیز شرایط روحی و روانی، گنجانده و به همراه برخی از مصادیق آنها نشان داده شدهاست.
جدول شماره ۲-۱۰: عوامل و شاخصهای موثر بر سرمایه انسانی(رمضان، مجید،۱۳۹۰، ۱۲۶)