مقایسه حجم و مصادر ادعیه صحیفه ابطحی اصفهانی و قیومی اصفهانی دلیلی بر این مدعاست. ↑
به علت عدم جامعیت صحیفه ثانیه محدث نوری منبع این تحقیق قرار نگرفت و چنانچه گفته شد در بین صحایف علویه موجود بهترین است. ↑
مسند الامام علی(ع): تالیف سید حسن قبانچی با همکاری سید طاهر سلامی، پیرامون احادیث حضرت می باشد و در جلد دوم ۱۹۸ دعا نقل کرده است .
نهج السعاده فی مستدرک نهج البلاغه : تالیف محمد باقر محمودی که در جلد ششم دعاهای حضرت افزون بر آنچه در نهج البلاغه آمده، را نقل کرده است .
تمام نهج البلاغه تالیف سید صادق موسوی، از جدیدترین مستدرکاتی است که بر نهج البلاغه نوشته شده است، وی خطبه ها و کلماتی را که سید رضی تقطیع کرده، شناسایی و تمام حدیث را آورده و با تغییر قلم(فونت) متن سید رضی و بقیه متن را متمایز نموده است و در باب اول متن نه دعا کامل از حضرت را آورده است؛ این کتاب ابتدا در بیروت و پس از آن توسط موسسه امام صاحب الزمان مشهد در سال ۱۴۱۸ قمری در ۱۰۷۰ صفحه در قطع وزیری بزرگ منتشر شده است .
موسوعه سیره اهلبیت (علیهم السلام) تالیف محمد باقر قریشی، جلد پنج به ادعیه امام علی علیه السلام اختصاص یافته است و ادعیه حضرت را با عناوین: ادعیه توحیدی( توحید، ثنا و تعظیم الهی)، تضرع و خشوع برای خداوند(مثل دعای کمیل)، ادعیه حضرت حین انجام اعمال عبادی( هنگام وضو، نمازهای واجب و نمازهای ماثور)، ادعیه زمانی( شب، روز، ماه های مختلف، لیالی و ایام متبرکه)، دعا و نفرین بر دشمنان، ادعیه حضرت در جنگ، صلوات بر پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم)، مواضع مختلف(هنگام غذا خوردن، خوابیدن، رزق، حفظ قرآن، ورود به بازار و …) و… دسته بندی نموده است. ↑
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تحمیدیه های حضرت ( دعای شماره ۱۰) ۸۷ دعا ( حمد) ذیل این عنوان آورده شده است و در تسبیحات حضرت( دعای شماره ۲۰) نُه دعا ( تسبیح) ذیل آن آورده شده است. ذیل دعای زیارت اهل قبور ( دعای شماره ۴۴۹) پنج دعا آورده شده است، ذیل دعا برای امام حسن مجتبی( علیه السلام)(دعای شماره ۴۵۲ ) دو دعا آورده است. ذیل دعا برای مالک اشتر( رحمه الله علیه )(دعای شماره ۴۶۲ ) دو دعا آورده است. ذیل دعا برای خود و دعای خیر برای دیگران (دعای شماره ۴۸۴ ) ۵۲ دعا آورده است. ذیل دعا برای شکایت از ظالمان و طلب راحتی از دست آنان (دعای شماره ۴۸۵ ) ۱۱ دعا آورده است. ذیل نفرین بر غلات(دعای شماره ۴۹۱ ) دو دعا آورده است. ذیل نفرین بر معاویه(دعای شماره ۴۹۳ ) دو دعا آورده است. ذیل نفرین بر عمرو بن عاص (دعای شماره ۴۹۵ ) دو دعا آورده است. ذیل نفرین بر عمرو بن عاص و بُسر بن أرطاه (دعای شماره ۴۹۶ ) دو دعا آورده است. ذیل نفرین بر طلحه و زبیر (دعای شماره ۵۰۰ ) ۱۳ دعا آورده است. ذیل نفرین بر أنس بن مالک (دعای شماره ۵۰۱ ) پنج دعا آورده است. ذیل شکوای حضرت از قومش قبل از شهادت (دعای شماره ۵۰۹ ) هشت دعا آورده است. ذیل نفرین بر دشمان و ظالمان (دعای شماره ۵۱۲ ) هفت دعا آورده است. ↑
ابطحی، همان،ص۱۴. ↑
دعای ۴ در منابع و مصادر متعدد از سید الساجدین صلوات الله علیه نقل شده است ولی تنها در« شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید، ج۶، ص: ۱۷۹» آمده است:« و من دعاء أمیر المؤمنین ع و کان یدعو به زین العابدین علی بن الحسین ع و هو من أدعیه الصحیفه»، دعای ۴۰ از صحیفه سجادیه است و فقط در شرح ابن ابی الحدید به حضرت نسبت داده شده است. دعای ۷۷ و ۷۸از ادعیه صحیفه سجادیه است فقط در شرح ابن ابی الحدید به حضرت نسبت داده شده است. از دعای ۸۹ تا ۹۰ و دعای ۹۷ فقط در شرح ابن ابی الحدید به حضرت نسبت داده شده است؛ دعا ۹۴ فقط در شرح ابن ابی الحدید به حضرت نسبت داده شده است. ولی دعا در مهج الدعوات به صدیقه کبری فاطمه الزهرا صلوات الله علیها نسبت داده شده است؛ دعای ۱۷۴ فقط در شرح ابن الحدید به حضرت منسوب است و در دیگر مصادر از ادعیه صحیفه سجادیه شمرده شده است. دعای ۲۵۰ در اکثر مصادر به حضرت حجت صلوات الله علیه نسبت داده شده ولی معلوم نیست مولف چرا در شمار ادعیه خضرت آورده است.فقط مرحوم مجلسی در بحار:وجدنا هذا الدعاء و هذه الزیاده فیه مرویا عن مولانا أمیر المؤمنین صلوات الله و سلامه علیه؛ دعای ۲۵۸ در تمام منابع به امام جعفر صادق و امام رضا صلوات الله علیهما نسبت داده شده بجز روضه المتقین مرحوم محمد تقی مجلسی؛ دعای ۲۷۲ در تمام مصادر به امام جعفر صادق نسبت داده شده است و نامی از حضرت نیست. ↑
دعا ی۶ در «المصباح للکفعمی (جنه الأمان الواقیه)،ص۲۷۲[دُعَاءُ الْمِعْرَاجِ]وَ مِنْ ذَلِکَ دُعَاءُ الْمِعْرَاجِ مَرْوِیٌّ عَنِ النَّبِیِّ ص وَ هُوَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَنْ أَقَرَّ لَهُ بِالْعُبُودِیَّهِ کُلُّ مَعْبُودٍ یَا مَنْ المصباح للکفعمی (جنه الأمان الواقیه)، ص ۲۷۳ و در خود صحیفه به عنوان دعای نبی مکرم آمده است و در سلسه روایان نام امیرالمومنین نیست و مشخص نیست آقای ابطحی چرا در ذیل ادعیه علوی آورده است.با آنکه در عنوان شده صحیفه نبویه اورده شده است؛ ۲۸۴ در سلسه روات نامی از حضرت نیست و نام از بعض همسران پیامبر(عایشه) است. ↑
دعای ۸ در بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج۹۲ ، ص۴۴۲ به امام صادق صلوات الله علیه نسبت داده شده به نقل از یک اصل قدیم و در صحیفه ابطحی به نقل از صحیفه سماهیجی نقل شده و در صحیفه سماهیجی منبع ذکر نشده است. دعای ۶۸ فقط در صحیفه سماهیجی موجود است و بر خلاف منبع ذکر شده در کتاب در مصابح کفعمی(الجنه الواقیه) ذکر نشده که دعا از حضرت است.و شبیه دعای افتتاح منقول از حضرت حجت است. دعای ۷۹ در تمام منابع و مصادر با ذکر سلسله راویان به امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهما السلام نسبت داده شده فقط در صحیفه سماهیجی به حضرت نسبت داده شده است. دعای ۱۳۱ فقط در صحیفه سماهیجی به حضرت نسبت داده شده و در دیگر مصادر مثل المجتنی سید ابن طاووس و مصباح کفعمی از حضرت عیسی علیه السلام نقل شده است؛ منبع دعای ۲۳۴ ذکر نشده است.ودر منابع متقدم به امام جعفر صادق صلوات الله علیه با کمی اختلاف نسبت داده شده است. ↑
دعای شماره: ۱۱، ۱۷، ۳۲، ۹۵، ۱۰۴. ↑
دعای ۱۲ در صحیفه آمده است « فی صحیفه الابرار» در صورتی که طبق نقل مولف در منبع مورد استناد « وقعه الصفین» آمده«کُتُبِ الْأَبْرَار» ، دعا۱۰۵ انتهای دعای استسقاء ذکر نشده است؛ دعای ۲۷۴ در هر دو منبع ذکر شده برای آن (مصباح للکفعمی و المجتنی) آیه ۹ سوره یس را ندارد.
دعای ۲۷ در تمام مصادر بدون ذکر نام معصوم علیه السلام آمده است و بر خلاف آنچه که در صحیفه ابطحی از اقبال و بحار به عنوان منبع دعا نام برده در هیچ یک از این منابع از حضرت این روایت نقل نشده است فقط در صحیفه سماهیجی این دعا به حضرت منسوب شده است. ↑