فصل سوم
روش
۱-۳-متغیرها :
مستقل : مهارت های مدیریت انسانی، ادارکی و فنی
وابسته : عملکرد مدیران
۱-۳-۱-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :
تعریف مفهومی مهارت مدیریت ادراکی: مهارت ادراکی یعنی توانایی درک پیچیدگیهای کل سازمان وتصورهمه عناصرواجزای تشکیلدهنده کاروفعالیت سازمانی به صورت یک کل واحد (سیستم) به عبارت دیگر،توانایی درک وتشخیص اینکه کارکردهای گوناگون سازمان به یکدیگروابسته بوده تغییردرهریک ازبخشها،الزاماًبخشهایدیگرراتحت تأثیرقرارمیدهد( سعیدی و نظری،۱۳۸۷).
تعریف عملیاتی مهارت مدیریت ادراکی: نمره ای که فرد در پرسشنامه مهارتهای مدیریتی کسب می کند.
تعریف مفهومی مهارت مدیریتی فنی: مهارت فنی یعنی دانایی وتوانایی درانجام دادن وظایف خاص که لازمه آن ورزیدگی درکاربردفنون وابزارویژگی هاوشایستگی عملی دررفتاروفعالیت ها است. مهارتهای فنی ازطریق تحصیل،کارورزی وتجربه حاصل میشوند( سعیدی و نظری،۱۳۸۷).
تعریف عملیاتی مهارت مدیریتی فنی: نمره ای که فرد در پرسشنامه مهارتهای مدیریتی کسب می کند.
تعریف مفهومی عملکرد مدیران : فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته مدیران در شرکت یا موسسه مربوطه ( رهنورد، ۱۳۸۷).
تعریف عملیاتی عملکرد مدیران : نمره ای که فرد در پرسشنامه عملکرد مدیران کسب می کند.
مستقل : مهارت های مدیریت انسانی، ادارکی و فنی
وابسته : عملکرد مدیران
* مهارت های فنی توانایی بهره گیری از دانش فنی،روشها،فرآیندها و رویه ها برای انجام یک وظیفه که عموما از طریق تجربه و تحصیل و کارورزی بدست می آید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
* مهارت های انسانی توانایی انجام دادن کار به وسیله دیگران که شامل درک ،انگیزش و بکارگیری رهبری اثربخش می شود
* مهارت های ادراکی(مفهومی) قدرت درک موسسه به صورت یک واحد کلی است یعنی تشخیص اینکه چگونه هریک از وظایف مختلف سازمان به دیگری وابسته است و با تغییر در هریک از بخشها الزاما” قسمتهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
۲-۳-روش :
تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی واز نظر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد
۳-۳-جامعه آماری:
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران انتظامی کرمانشاه می باشد که در سال ۹۱-۹۲ در قسمت های اجرایی مشغول به کار می باشندکه تعداد آنان ۵۰ نفر می باشد.
۴-۳- روش نمونه گیری:
پژوهش حاضر شامل ۵۰ نفر از مدیران نیروی انتظامی کرمانشاه می باشند. بدین صورت که ابتدا با کسب مجوز از فرماندهی انتظامی کرمانشاه، اسامی کلیه ی مدیران کرمانشاه که در قسمت ۱۶ و ۱۷ اجرایی مشغول به کارند را شناسایی و انتخاب گردید.
۵-۳-روش گردآوری اطلاعات:
بعد از کسب مجوز از فرماندهی محترم انتظامی استان کرمانشاه و مشخص کردن موضوع پژوهش هر دو پرسشنامه مهارت های مدیریتی و عملکرد مدیران در اختیار افراد هدف قرار داده شد و به مدت یک هفته به آن ها فرصت داده شد که پرسشنامه ها را تکمیل کنند. در مرحله بعد پرسشنامه ها را جمع آوری کرده و داده ها را وارد نرم افزار اس پی اس اس نسخه ۲۰ کرده و تحلیل شدند.
۶-۳-ابزارهای گردآوری اطلاعات:
۱- پرسشنامه مهارت های مدیریتی کافمن و لی[۳۶] (۱۹۹۹): این پرسشنامه شامل ۱۸ سوال با مقیاس لیکرتی می باشد ( من هرگز اینگونه نیستم(۱) ، من به ندرت این گون هستم(۲) ، من گاهی اینگونه هستم(۳)، من غالبا اینگونه هستم(۴) و من همیشه اینگونه هستم(۵) ). شامل سه زیر مقیاس الف) مهارت های ادراکی ادراکی(مهفومی) می باشد که از تکمیل سوالات ۱ ، ۳، ۹، ۶، ۱۲ و ۱۵ به دست میآید. ب) مهارت های انسانی ( ۲، ۵، ۸، ۱۰، ۱۴، ۱۷ ) و ج ) مهارت های فنی ( ۴، ۷،۱۱،۱۳،۱۶،۱۸ ). مهارتهای فوق، سه توانایی مورد نیاز یک مدیر خوب میباشد. مدیر باید در تمام این مهارتها قوی باشد. اگر در هر کدام از این مهارتها ضعیف هستید، تلاش کنید با مطالعه و تمرین، آن مهارت را در خود تقویت کنید. کافمن و لی (۱۹۹۹) روایی و پایایی این پرسشنامه را ۸۹/۰ و ۷۷/۰ ذکر کرده اند. همچنین مقیمی و رمضان(۱۳۹۰) روایی این پرسشنامه را ۸۲/۰ و پایایی آن را ۷۹/۰ ذکر نموده اند. همچنین آلفای کرونباخ آن را ۸۸/۰ ذکر کرده اند.
۲- پرسشنامه عملکرد مدیران پاترسون: دراین پژوهش جهت سنجش عملکردشغلی کارکنان از مقیاس درجه بندی نموداری پاترسون(۱۹۲۲)استفاده شده است. این پرسشنامه ۱۰ ماده داردکه به هرماده روی یک مقیاس ۵ درجه ای از ۱(خیلی کم) تا ۵ (خیلی زیاد) پاسخ داده میشود.ارشدی (۱۳۶۹) این پرسشنامه را ترجمه و برای اجراتنظیم نمود. این مقیاس ازسوی وی به یک مقیاس خودسنجی عملکرد تبدیل گردیده است.سیاحی وشکرکن (۱۳۷۵) ضرایب پایایی این مقیاس را از روش آلفای کرونباخ وتنصیف ۸۵% و ۸۵% گزارش نمودهاند.ارشدی (۱۳۸۶)ضریب پایایی این مقیاس را بااستفاده از روش تنصیف ۷۴/۰ وضریب اعتبارآن را ۶۴/۰ذکرکرده است. اعتبار و پایایی مقیاس عملکرد شغلی در پژوهش حاضرجهت تعیین اعتباراین مقیاس درمطالعه حاضرازیک سنجش تک ماده ای محقق ساخته استفاده گردیده که پاسخ ها به آن روی یک مقیاس هفت درجه ای از ۱ (کاملامخالف) تا ۷(کاملاموافق) مشخص میگردند. ضرایب پایایی این مقیاس با استفاده ازآلفای کرونباخ وتنصیف به ترتیب۸۹/۰ و ۸۵/۰ محاسبه گردید. همچنین ضریب اعتباربه دست ۷۰/۰ (p<0/001) بود.
۷-۳-روایی و پایایی:
روایی پایان نامه در فصل سوم در این پژوهش محقق از پرسشنامه های استاندارد کافمن و پاترسون برای سنجش عملکرد استفاده نموده لیکن با توجه به این که بهری گیری از پرسشنامه های یاد شده در قلمرو مورد مطالعه نیاز به تغییراتی داشته،لذا با نظر استاد محترم راهنما و استاد محترم مشاور بهره گیری از روش سوری بین ۱۰ نفر از اندیشمندان از این حوزه مطالعاتی اعمال و پرسشنامه نهایی تنظیم گردید.
پایایی:برای محاسبه پایایی این پرسشنامه و اطمینان از درک یکسان جامعه از مفاهیم مورد سنجش پرسشنامه تنظیمی بین ۲۰% از جامعه توزیع و آلفای کرنباخ با درصد مقدار ۸۶-۸۵ محاسبه گردید لذا این پرسشنامه برای توزیع در جامعه از پایایی قابل قبول برخوردار می باشد.
۸-۳-روش جمع آوری اطلاعات:
در تحقیق حاظر جهت جمع آوری اطلاعات از دو روش استفاده شد.
۱-روش کتابخانه ای: گردآوری اطلاعات نظری و از طریق اسناد و مدارک ،کتابها،مقالات، رساله ها و پژوهشها، همچنین استفاده از مراکز اطلاع ررسانی و جستو جوی کامپیوتر جهت دستیابی به مقاله ها و سایر منابع
۲-روش میدانی: برای بررسی و آزمودن فرضیات تحقیق، اطلاعات از طریق افراد نمونه و بوسیله پرسشنامه گردآوری شده است و بطور کلی سعی بر این بوده است که از منابع موجود به بهترین وجه استفاده شود.
۹-۳-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
برای تحلیل داده های توصیفی از ( میانگین و انحراف استاندارد) و برای تحلیل داده های استنباطی از ( روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام ) استفاده شد.
فصل چهارم
یافته ها
۱-۴-مقدمه:
در این فصل یافته های توصیفی و جمعیت شناختی پژوهش را توسط جداول نشان داده شده اند و سپس یافته های مربوط به فرضیه ها توسط روش تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.
۲-۴- یافته های توصیفی :
جدول ۱ : فراوانی تعداد مدیران انتظامی استان کرمانشاه بر حسب جنسیت
جنسیت | فراوانی | درصد ارزشی | فراوانی تجمعی |
مرد |