۳-۷-۱- سنجش اعتبار (روایی)[۷۴] پرسشنامه
مفهوم اعتبار پاسخ به این سئوال است که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. به عبارت دیگر: «آیا ابزار اندازهگیری، فقط همان چیزی را که میخواهیم اندازهگیری کنیم میسنجد یا نه؟» روشهای متعددی برای تعیین اعتبار اندازهگیری وجود دارد که یکی از این ابزار اعتبار محتواست که در این پژوهش به کار میرود. در اعتبار محتوا، متخصص نظر میدهد که ابزار جمع آوری دادهها همان چیزی را که محقق به دنبال آن است، اندازهگیری میکند. این روش، روش متداولی است که در تحقیقات بازاریابی برای تعیین اعتبار اندازهگیری به کار میرود (روستا و دیگران ۱۳۸۴).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اگر سئوالهای ابزار اندازهگیری معرف ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشند که محقق قصد اندازهگیری آنها را دارد، آزمون دارای اعتبار محتوا است (سرمد، بازرگان و حجازی ۱۳۷۹).
در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است که جهت بومی سازی و تأیید روایی آن از نظر خبرگان و متخصصین نیز استفاده شده است.
۳-۷-۲- سنجش اعتماد (پایایی)[۷۵] پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری و جمع آوری اطلاعات است و بدین معنی است که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسانی تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد (سرمد، بازرگان و حجازی ۱۳۷۹، ۱۶۶). به عبارت دیگر پایایی یعنی اینکه اگر یک وسیلهی اندازهگیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود؛ در واقع ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظنیا ۱۳۸۵، ۱۵۵).
قابلیت اعتماد در یک آزمون میتواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازهگیری، شیوههای مختلفی به کار برده میشود که یکی از آنها روش آلفای کرونباخ[۷۶] است. روش آلفای کرونباخ برای محاسبه قابلیت اعتماد پرسشنامه و یا آزمونهایی که خصیصههای مختلف را اندازهگیری میکنند، به کار میرود و با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه میشود.
که در آن n= تعداد سئوالات پرسشنامه، ۲Si= واریانس سئوال و ۲St= واریانس کل پرسشنامه میباشد. برای پرسشنامه حاضر این ضریب در حدود *** محاسبه شده است. از آنجایی که قبل از توزیع نهایی پرسشنامه، اعتماد آن محاسبه میشود، از نتایج به دست آمده از ۳۰ پرسشنامه در تست مقدماتی پرسشنامه تحقیق، برای محاسبه این عامل استفاده شده است. نحوه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از spss در قسمت ضمائم تحقیق پیوست میباشد. از آنجا که این ضریب از ۷/۰ بیشتر میباشد، میتوان گفت که اعتماد (پایایی) پرسشنامه مناسب است و میتوان پرسشنامه را توزیع نمود.
جدول شماره ۳-۲- آلفای کرونباخ
متغیر | ابعاد | ضریب آلفای کرونباخ |
مدیریت ارتباط با مشتری | —— | ۰٫ ۹۱۲ |
کیفیت رابطه | —– | ۰٫ ۹۰۸ |
ارزش چرخه عمر مشتری | میزان استفاده از خدمات | ۰٫ ۸۹۶ |
وفاداری | ۰٫ ۹۳۴ | |
تبلیغات | ۰٫ ۹۲۲ | |
تمایل به مراجعه مجدد | ۰٫ ۸۹۹ |