یکی از مهمترین کانالهای توزیع بانکداری الکترونیک دستگاه های خودپرداز میباشندکه بانکها خدمات مختلفی از جمله پرداخت وجوه، پرداخت صورتحساب و قبوض، گردش مانده و همچنین انتقال وجوه را با بهره گرفتن از قابلیت های این دستگاهها ارائه مینمایند. انواع خطاهای محدود به خطاهای دستگاه های خودپرداز است که بشرح ذیل میباشند:
خطای کاستهای دستگاه خودپرداز: شامل کلیه خطاهای مربوط به محل قرار گرفتن انواع اسکناسها و یا اینکه مربوط به برگشت اسکناسهای ناشی از تراکنشهای ناقص می باشند. قسمت اعظم این خطا به عدم سرویسدهی بموقع مسئولین اجرائی و نظارتی شعب برمیگردد.
خطای چاپگر ژورنال: شامل کلیه خطاهای مربوط به چاپ و تهیه لیست تراکنشهای مشتریان جهت نگهداری در بانک وعملیات مربوط به فرآیندهای حسابداری و رفع مغایرتها میشوند.
خطای چاپگر مشتری: شامل کلیه خطاهای مربوط به چاپگر و تهیه صورتحساب تراکنشها (تراکنشات قبلی) و یا رسید مشتری می باشند.
خطای کارت خوان: شامل کلیه خطاهای مربوط به قبول کارت و بخشی از تجهیزات دستگاه خودپرداز میشود که اطلاعات مربوط به مشخصات دارنده کارت و کلمه عبور را از داخل نوار مغناطیسی خوانده و امکان انجام تراکنش را برای کاربر فراهم می کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
کلیه خطاهای مورد بررسی به نحوی از انحاء منجربه متوقف شدن دستگاه خودپرداز می شود و مشتریان امکان دریافت خدمات بانکی را نخواهند داشت. مطابق با نموداربطور متوسط وقفه های دستگاه خودپرداز در ایران از بیشترین به کمترین سهم به ترتیب مربوط به خطای کاست (%۷۶)، چاپگر مشتری %۱۷))، کارتخوان (% ۳) و همچنین چاپگر ژورنال (%۳ ) می باشد. بر اساس نظر کارشناسان % ۶ از این نوع خطا ناشی از اشکالات سخت افزاری و تعمیری و ازطرفی ۹۴% آن مربوط به عدم سرویس دهی و نگهداری مسئولین نظارتی و اجرائی شعب میباشد. قسمت اعظمی از خطاهای مورد بررسی از جمله چاپگر ژورنال، چاپگر مشتری و کارت خوان نیز ناشی از عدم سرویس دهی بموقع مسئولین اجرایی دستگاهها می باشد[۳۵].
نمودار۱: عوامل موثر در توقف دستگاه های خودپرداز
متوسط روزهای توقف هر دستگاه خود پرداز بر اساس ۳۶۵ روز سال ناشی از عوامل کاست ۲۴ روز (چاپگر مشتری) ۵ روز کارتخوان (۱ روز) چاپگر ژورنال (۱ روز) و بطور کلی ۳۲ روز می باشد، به بیان دیگر بطور متوسط هر دستگاه خودپرداز ۳۲ روز بدلیل عوامل مختلف در سال ۸۴ متوقف بوده است. در ضمن با افزایش حجم تراکنشها تعداد و میزان وقفههای ناشی از انواع خطا افزایش مییابد. حجم خطا از نظر تعداد و میزان وقفه در هفته اول و هفته چهارم ماه با افزایش حجم تراکنشها افزایش مییابد. حجم خطا در ماه های آخر سال بیشتر از ماههای دیگر است[۳۵].
۳٫۲٫ عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی
عامل کلیدی در پذیرش بانکداری الکترونیک، اعتماد و رضایت مشتری نسبت به بانک می باشد که بطور غیرمستقیم بر پذیرش بانکداری الکترونیک تاثیر می گذارد. بانکها باید نسبت به تاثیر بانکداری الکترونیک بر روابط با مشتری محتاط باشند. مشارکت مشتری در پذیرش بانکداری الکترونیک بسیار اهمیت دارد، چرا که این امر سبب کاهش و یا حذف تعاملات بین سازمان و مشتری می گردد. مشارکت مشتری و بانک عاملی است که بر کیفیت خدمت، رضایتمندی و نهایتاً حفظ مشتری تاثیر می گذارد، این در حالی است که بسیاری از اشخاص، نسبت به استفاده از فن آوری های جدید محتاط می باشند. بر اساس پژوهشات نگرانی درباره امنیت و پس از آن، نداشتن آگاهی درباره بانکداری الکترونیکی و مزایای آن مهمترین عوامل استفاده نکردن از این نوع خدمت بانکی هستند. قیمت ناعادلانه، نداشتن دسترسی به اینترنت و کامپیوتر، پایداری در مقابل تغییر و کاربری، مشکل در جایگاه های بعد قرار دارند. علاوه بر عامل کلیدی اعتماد و رضایت مشتری که در بالا ذکر شد، عوامل فنی، فرهنگی، مدیریتی و اقتصادی را نیز می توان در پذیرش و توسعه بانکداری الکترونیکی موثر دانست[۳۶].
۴٫۲٫ مزایای بانکداری الکترونیک
مزایای بانکداری الکترونیک را میتوان از دو جنبه مشتریان و مؤسسات مالی مورد توجه قرار داد. از دید مشتریان میتوان به صرفه جویی در هزینه ها، صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانالهای متعدد برای انجام عملیات مختلف بانکی را نام برد. ازدیدگاه مؤسسات مالی میتوان به ویژگیهایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانکها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان علیرغم تغییرات مکانی بانکها، ایجاد فرصت برای جستوجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد. بر اساس پژوهشات مؤسسهی دیتا مانیتور[۳۳]، مهمترین مزایای بانکداری الکترونیک عبارتند از؛ تمرکز بر کانالهای توزیع جدید، ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک. البته مزایای بانکداری الکترونیک از دیدگاه های کوتاهمدت، میان مدت و بلندمدت نیز قابل بررسی است. رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتری از جمله مزایای بانکداری الکترونیک در کوتاه مدت (کمتر از یکسال) هستند. در میانمدت (کمتر از ۱۸ ماه) مزایای بانکداری الکترونیک عبارتند از؛ یکپارچه سازی کانالهای مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، هدایت مشتریان به سوی کانالهای مناسب با ویژگیهای مطلوب و کاهش هزینه ها، کاهش هزینه پردازش معاملات، ارائه خدمات به مشتریان بازار هدف و ایجاد درآمد نیز از جمله مزایای بلندمدت بانکداری الکترونیک هستند[۳۷].
جدول ۲: مقایسه بانکداری الکترونیک و سنتی
بانکداری نوین (الکترونیکی) | بانکداری سنتی |
بازار نامحدود از لحاظ مکانی | بازار محدود |
رقابت نامهای تجاری | رقابت بین بانکها |
ارائه خدمات گسترده | ارائه خدمات محدود |
ارائه خدمات متنوع بر اساس نیاز و سفارش مشتری و نوآوری | ارائه خدمات به یک شکل خاص |
بانکهای چند منظوره مجهز به امکانات الکترونیکی | متکی بر شعب |
تمرکز بر هزینه و رشد درآمد | تمرکز بر هزینه |
کسب درآمد از طریق کارمزد |