مؤلفه
ضریب آلفای کرونباخ
بهبود شیوه های تدریس معلمان
۰٫۷۰
مرتفع شدن مشکلات خاص به وجود آمده برای معلمان
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۰٫۷۴
بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی
۰٫۸۰
بهبود شیوه های ارزشیابی دانش آموزان
۰٫۷۶
کل پرسشنامه
۰٫۹۳
این ضرایب آلفا نشان دهنده آن است که سؤالات مندرج در پرسشنامه، در راستای اهداف و موضوع پژوهش بوده و از انسجام محتوایی کافی برخوردار هستند.
۳-۴- روش گردآوری اطلاعات
پس از تایید موضوع پایان نامه به منظور اجرای پژوهش حاضر و نامه نگاری دانشگاه به اداره آموزش و پرورش و کسب مجوز از آن و رضایت مدارس نمونه پژوهش، پرسشنامه ها به صورت فردی بین معلمان توزیع گشته و پس از مدت ۳ روز جمع آوری گشت و در مجموع ۱۱۵ پرسشنامه عودت یافت و مبنای پژوهش قرار گرفت.
۳-۵- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
بعد از تهیه پرسشنامه و جمع آوری پاسخهای آزمودنیها به سؤالات آن، نوبت به تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده میرسد. به این منظور در این پژوهش از روشهای آماری توصیفی و استنباطی به شرح زیر استفاده شده است.
آمار توصیفی
بهمنظور تحلیل کیفی اطلاعات عمومی بدست آمده از سؤالات بخش اول پرسشنامه از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شده است.
آمار استنباطی
در این پژوهش با استفاده ازآزمون t برای دو نمونهی مستقل، به مقایسهی میزان تأثیر معلمان راهنما بر افزایش کارایی آموزشی، از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی در دو گروه پرداخته شده است (گروه اول معلمان مدارسی که تعداد مراجعات سالانهی معلمین راهنما به کلاس درس آنها برابر ۲ بار، و گروه دوم معلمان مدارسی که تعداد مراجعات معلمین راهنما به کلاس درس آنها بیش از ۲ بار در طول یک سال تحصیلی میباشد).
همچنین با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون، به بررسی رابطه بین تعداد مراجعات معلمان راهنما و هر یک از ابعاد پرداخته شده است.
در ادامه نیز با بکارگیری آزمون فریدمن، ابعاد در نظر گرفته شده برای معلمان راهنما، از نظر درجه تأثیرگذاری و اهمیت، رتبهبندی شدهاند.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
مقدمه
در این فصل دادههای بدست آمده از پرسشنامه با بهره گرفتن از نرمافـزار آماریِ SPSS، در دو سطح تجزیه و تحلیل میشوند. در سطح اول با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، میانه و مد)، و در سطح دوم با بهره گرفتن از روشهای آمـار استنباطی (آزمون t برای دو نمونهی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن)، داده های بدست آمده از سؤالهای پرسشنامه تجزیه و تحلیل شده و به سؤالهای پژوهش پاسخ داده میشود.
۴-۱- اطلاعات جمعیتشناختی
در این بخش به ارائه اطلاعات توصیفیِ حاصل از پرسشنامه ها که بیانگر ویژگیهای جمعیت شناختی مربوط به نمونهی مورد بررسی است میپردازیم.
جنسیت معلمان
جدول ۴-۱ : توزیع فراوانی معلمان بر اساس جنسیت