شاخصها
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف
معیار
اختلاف میانگین
مقدار t
درجه
آزادی
سطح معنیداری
کیفیت آموزش فنی و حرفه ای
شاغل
۶۹
۳۰۴۳/۲۰
۰۸۱۶۵/۱۱
۷۳۲۹۲/۷
۱۲۵/۶
۱۵۸
۰۰۰/۰
بیکار
۹۱
۵۷۱۴/۱۲
۱۲۶۱۸/۸
چنانچه در جدول فوق مشاهده می شود میانگین کیفیت آموزش فنی و حرفه ای در بین زندانیانی که پس از آزادی شاغل شده اند حدود ۳۰۴۳/۲۰ و این میانگین در بین زندانیانی که پس از آزادی بیکار مانده اند ۵۷۱۴/۱۲ بوده و اختلاف میانگین این دو گروه برابر ۷۳۲۹۲/۷ می باشد. برای اینکه بفهمیم این اختلاف میانگین دو گروه از نظر میزان کیفیت آموزش فنی و حرفه ای از لحاظ آماری معنادار است یا نه به مقدار t و سطح معناداری نگاه می کنیم. با توجه به مقدار t محاسبه شده(برابر با ۱۲۵/۶) و سطح معناداری(۰۰۰/۰=a ) می توان گفت که این تفاوت از نظر آماری معنی دار است. در نتیجه فرضیه چهارم تحقیق مورد تایید قرار گرفته و با ۹۹ درصد اطمینان می توان گفت اختلاف میانگین میزان کیفیت آموزش فنی و حرفه ای در بین دو گروه یاد شده از لحاظ آماری معنادار بوده و در نتیجه زندانیانی که از کیفیت آموزش بالا و مطلوبی برخوردار بوده اند پس از آزادی توانسته اند شغلی برای خود دست و پا نمایند. در نتیجه می توان گفت که هر چه میزان کیفیت آموزش فنی و حرفه ای در زندان افزایش یابد می توان انتظار داشت که زندانیان پس از آزادی بیشتر جذب بازار کار شوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل پنجم
بحث و تفسیر و نتیجهگیری و جمعبندی
۵-۱-مقدمه
این تحقیق با هدف بررسی و سنجش تاثیر آموزش های فنی و حرفهای بر اشتغال زندانیان آزاد شده شهرستان مشکین شهر طراحی و انجام شد. از آن جا که یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارامد می باشد و آموز شهای فنی و حرف های نیز یکی از راه کارهای تربیت کنند هی نیروی انسانی متخصص است، سطح معلومات و تجربیات فراگیران باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانند هماهنگ با رشت هی مهارتی خود جذب بازار کار گردیدند تا مشکل ب یکاری به ویژه برای افرادی که به دلایلی به زندان افتاده و پس از مدتی آزاد می شوند وجود نداشته باشد. چرا که جذب این افراد در بازار کار امکان تکرار جرم و بازگشت مجدد به زندان را از بین می برد. مبانی نظری تحقیق، ارتباط معناداری را بین آموزش، مهارت و اشتغال مطرح نموده اند . در مجموع با تکیه بر نظریات ۴ فرضیه تدوین و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه و به روش پیمایش داده های موررد نظر گردآوری و با بهره گرفتن از نرم افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در این قسمت به تفسیر و بحث و نتیجه گیری نهایی نتایج پرداخته می شود.
۵-۲- بحث و نتیجه گیری
۵-۲-۱- تفسیر فرضیه اول
” بین نوع حرفه و اشتغال زندانیان آزاد شده بستگی دارد “
در رابطه با آزمون رابطه بین نوع حرفه و اشتغال با توجه به این که متغیر وابسته در سطح اسمی دوحالته و متغیر مستقل در سطح اسمی چند حالته بود برای بررسی معنی دار بودن رابطه آن ها از آزمون کای دو استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون کای دو نشان داد که زندانیانی که در کلاس های رشته برق ساختمان شرکت کرده اند پس از آزادی بیشترین اشتغال و رشته برق خودرو کمترین اشتغال را به خود اختصاص داده اند .در نتیجه بیشترین اشتغال در افرادی اتفاق افتاده است که در زندان در رشته برق ساختمان آموزش دیده اند. برای بررسی معنی دار بودن یافته های فوق به تفسیر نتایج آزمون کای دو پرداخته شد و با توجه به مقدار کای دو سطح معنی داری یافته های فوق از نظر آماری مورد تایید قرار گرفت. در تفسیر این یافته می توان به وضعیت مطلوب کلاس های رشته برق ساختمان در زندان از نظر کیفیت و زمان و امکانات، تناسب نوع حرفه با مهارت های قبلی، وجود بازار کار مناسب و غیره اشاره نمود.
۵-۲-۲- تفسیر فرضیه دوم
“ مدت زمان آموزشهای فنی و حرفهای بر اشتغال زندانیان آزاد شده موثر است، به بیان دیگر در مدت زمان آموزش افراد شاغل و غیر شاغل تفاوت معنی داری وجود دارد “
نتایج حاصل از آزمون رابطه مدت زمان آموزش با اشتغال زندانیان نشان داد که این رابطه از نظر آماری معنادار است، در واقع هر چه قدر مدت زمان آموزش مناسب تر و نظم و انضباط در آن حاکم باشد میزان ماندگاری آموزش را در کارآموزان بیشتر کرده در نتیجه مهارت آن ها افزایش پیدا می کند در نتیجه اشتغال آن ها موثر بوده است .به نظر می رسد توجه به وضعیت زمان آموزش و برنامه ریزی صحیح در این زمینه جهت نیل به اهداف آموزش که همان اشتغال و درگیر شدن افراد پس از خروج از زندان و کاهش ارتکاب مجدد جرم می باشد بسیار ضروری است.
۵-۲-۳- تفسیر فرضیه سوم
“ میزان مهارت زندانیان آموزش دیده بر اشتغال زندانیان آزاد شده موثر است، به بیان دیگر در میزان مهارت افراد شاغل و غیر شاغل تفاوت معنی داری وجود دارد “
نتایج حاصل از آزمون رابطه میزان مهارت و اشتغال زندانیان نشان داد که این رابطه از نظر آماری معنادار است، در واقع هر چه مهارت زندانیان در کلاس آموزش های فنی و حرفه ای افزایش یابد به همان میزان موثرتر جذب بازار کار می شوند.مهارت به طور کلی ایجاد تغییر در رفتار فرد است علاوه بر این، مهارت مزایای دیگری از جمله افزایش بهره وری و کارایی، تحرک اجتماعی ، پیشرفت شغلی ، گسترش خلاقیت و نوآوری دارد که باعث می شود که درهای بازار کار به روی افراد باز شده و باعث پیشبرد همه جانبه ی امور می شود.
۵-۲-۴- تفسیر فرضیه چهارم
“ کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای بر اشتغال زندانیان آزاد شده موثر است، به بیان دیگر در کیفیت آموزش افراد شاغل و غیر شاغل تفاوت معنی داری وجود دارد “
نتایج حاصل از آزمون رابطه کیفیت آموزش و اشتغال زندانیان نشان داد که این رابطه از نظر آماری معنادار است، در واقع هر چه کیفیت آموزش افزایش یابد به همان میزان کارآموزان بهتر جذب بازار کار می شونددر واقع کسانی که از آزموش مناسبی برخوردار بودهاند توانسته اند وارد بازار کار شده و شغلی برای خود پیدا کنند در نتیجه این افراد شاغل هستند. به نظر می رسد توجه به کیفیت آموزش های ارائه شده در زندانهای می تواند یکی از زمینه های اصلی اشتغال زندانیان پس از آزادی باشد.