این سؤال که چرا خبر در جامعه شکل میگیرد یک پاسخ ابتدایی دارد و آن نیاز انسان است اما اینکه آیا این نیاز طبیعی است یا میتواند به شکل مصنوعی نیز خلق و ایجاد شود و اینکه چگونه به این نیاز پاسخ داده میشود، نیازمند تبیین تواناییهای انسان برای تولید و توزیع اطلاعات و در حقیقت مدیریت اطلاعات و بسترهای شکلگیری این توانمندیهاست.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تواناییهای انسان در طول تاریخ بر اساس موقعیتهای زمانی و شرایط جوامع تغییر شکل یافته به گونهای که انسان برای پاسخ به نیازهای خود از آغاز تاکنون تواناییهای مختلفی را تجربه کرده است اما به کارگیری هر نوع توانایی نیازمند برقراری نوعی روابط ارتباطی بوده است که این روابط ارتباطی در به کارگیری تکنیکهای گوناگون، روابط متقابل میان قدرت و اطلاعات و خاستگاههای فکری و ارتباطی آن تبیین میشود.
آنچه میان تمام جوامع با هر نظام فکری و هر نظام قدرتی، مشترک است، این است که در قرن اخیر که در اثر پیشرفت فناوری ارتباطی، دانایی و اطلاعات به عنوان منش قدرت قرار گرفت، شکلهای گوناگون دانش و اطلاعات، توسعه و گسترش یافت به گونهای که رشتههای جدیدی در علوم انسانی به وجود آمد که تا پیش از آن سابقه نداشت. به عنوان مثال مدیریت دانش، سیستمهای اطلاعات و مدیریت و تکنیکهای مختلف برای تصمیمگیری از طریق به کارگیری سیستمهای ارتباطی و اطلاعاتی به وجود آمد که در تمامی رشته و شاخههای مختلف علوم کارکرد خاص خود را یافت. تمام این توسعه و پیشرفتها به دنبال دو هدف اساسی بوده است. کسب قدرت و کسب ثروت که در تعامل با یکدیگر رقم میخورند. اما آنچه تاریخ بشر در به کارگیری توانمندیهای انسان شاهد آن بوده و هست این ا ست که توانمندیهای انسان همواره به سه هدف اساسی یعنی پاسخ به نیاز انسان چه نیاز طبیعی چه نیازهای خلق شده و ثانوی، حل مشکلات فراوری جامعه و در نهایت حرکت به سوی کمال مطلوب و مورد نظر آن جامعه معطوف بوده است.
در این مسیر، اطلاعات با هویتهای گوناگون به عنوان ابزاری در اختیار اعمال خشونت، خلق اطلاعات و دانش برای کسب ثروت و قدرت، استفاده از ثروت برای تولید دانش معطوف به قدرت، نقش ایفا کرده است.
به عبارت دیگر تولید و توزیع اطلاعات یا همواره در خدمت کسب ثروت بوده یا در خدمت کسب قدرت و امروزه نیز نه به عنوان ابزار کسب قدرت و ثروت بلکه خود اطلاعات به عنوان یک قدرت و ثروت، هویت یافته است. شکلگیری چرخه روابط قدرت، ثروت و اطلاعات که هماکنون جریان دارد بیانگر هویت جدید اطلاعات به عنوان یک ثروت و قدرت جدید است.
در حقیقت باید گفت تولید و توزیع اطلاعات در یک نظام ارتباطی با مکانیسمهای بسیار پیچیده و غیر آشکار برای کسب این هویت جدید صورت میپذیرد که خبر و جریانسازی خبری به عنوان یکی از این مکانیسمها در این عرصه نقشآفرینی میکند.
۲-۳-۵ خبر و تکنولوژیهای ارتباطی:
تأثیر تکنولوژی نوین ارتباطی و اطلاعاتی منجر به اهمیت یافتن خبر و خبررسانی در تعاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع در ابعاد ملی، منطقهای و به ویژه بینالمللی شده است. چرا که تکنولوژیهای ارتباطی بر فرایند تولید و توزیع خبر در شبکهای وسیع و با سرعت بسیار بالا نقش دارند، شبکهای که «جامعه جهانی مخاطبان» را تحت پوشش قرار میدهد. همچنین تأثیر فناوریها در گردش اطلاعات با پیچیدهتر کردن کارکردهای آشکار و پنهان بنگاههای خبررسانی و نیز حضور بنگاههای غیر انتفاعی کوچکتر اما بسیار گستردهتر از بنگاههای بینالمللی منجر به تحولاتی شده است که تمامی ابعاد خبر و خبررسانی را دربرمیگیرد، به گونهای که این تحولات از لحاظ کمی و کیفی با هیچ یک از دورانهای گذشته قابل مقایسه نیست.
این تحولات نه تنها در عرصه نقل و انتقال اخبار و اطلاعات بلکه در عرصه مفاهیم خبر، ارزشهای خبری، ساخت پیام و محتوای اطلاعات نیز رسوخ کرده است. بر این اساس تعداد و گوناگونی شیوههای اطلاعرسانی با بهره گرفتن از فناوریهای نوین تا جایی گسترش یافته که فرایند رابطه میان گیرنده و فرستنده را نیز دگرگون ساخته است.
تعریف خبر در وب:
خبر اطلاعات جدید دوباره رویدادهای خاص و زمانبند است.
خبر اطلاعات جدیدی درباره هر چیزی است که «برای من» خبر باشد.
خبر شامل ارزشهای خبری است و کیفیتی است که موجب میشود خبر در بولتنهای خبری آنلاین درج شود.
این تعاریف به دلیل حوزه گسترده انواع خبر و حوزه گسترش مخاطبان انبوه و بیشمار و حوزه و گستره رویدادها و نیز تنوع و گستردگی ارزشهای خبری بر عناصر زمان، فردگرایی و کلی بودن، تکیه دارد.
همچنین برخلاف تعاریف سنتی خبر که موضوعات خاص با ارزشهای خبری خاص و محدود تعیین میشد، تازه بودن خبر دارای اهمیت ویژه است. این تازگی نیز با قید زمان که در اینترنت به دقیقه و ثانیه تقلیل یافته میتواند مفهوم جدیدی از تازگی خبر نسبت به تعاریف گذشته تلقی شود.
صفحات خبر در وب به عنوان رسانههای آنلاین با بهره گرفتن از فناوریهای نوین قابلیتهای فراوانی برای انواع اطلاع رسانی از نوع مکتوب، دیداری و شنیداری به طور همزمان ارائه میکنند.
خبر و رسانههای آنلاین:
اینترنت به عنوان بستر اصلی رسانههای آنلاین امروزه مورد استفاده صاحبان رسانهها در تمام دنیاست. با این فناوری هم صفحات روزنامهها و مجلات را میتوان بر روی وب دریافت کرد و هم به برنامههای رادیو و تلویزیونی دسترسی داشت.
صاحبان غولهای رسانهای در دنیا توجه ویژه و جدی نسبت به اینترنت دارند و تلاش میکنند با تنوع و نوآوری در عرصه محصولات تولیدی خود از انتشار پیام مورد نظر بهره ببرند.
اینترنت تمامی امکانات ارتباطی را که در اختیار تولیدکنندگان اطلاعات قرار داده است به صورت همزمان در اختیار کاربران نیز قرار میدهد. به همین دلیل دنیای خبر و خبررسانی در اینترنت با ویژگیهای بسیار متمایز نسبت به شرایط گذشته صورت میپذیرد.
مهمترین بسترهایی که اینترنت در اختیار تولید کنندگان اطلاعات برای ارائه محصولات خود قرار داده است، شامل امکانات ارائه متن، عکس، گرافیک، گالری، صدا، فیلم ویدوئی، ورود اطلاعات از سوی کاربران و امکان بحث و گفت و گوی متقابل میباشد.
مهمتر اینکه همه این امکانات میتواند به صورت یکجا و همزمان مورد استفاده قرار گیرد.
تفاوت شیوه های انتشار اخبار در رسانه های سنتی و آن لاین:
رسانه های آن لاین[۵۵] با توجه به طبیعت شان از رسانه های سنتی مجزا هستند. در یک روزنامه الکترونیک این امکان وجود دارد که علاوه بر نوشته ها و تصاویر، از صدا و فیلم نیز استفاده شود و با بهره گرفتن از فن آوری چند رسانه ای[۵۶] روزنامه می تواند از قابلیت های رسانه های دیگر همچون رادیو و تلویزیون نیز بهره گیرد و مانند رسانه ای جدید، ضمن حفظ قابلیت های سنتی خود، امکانات جدیدی نیز ارائه کند. به عنوان مثال هر یک از رسانه های قبلی مبتنی بر یک یا دو راه حسی برای برقراری ارتباط بودند: روزنامه با بینایی، رادیو با شنوایی و تلویزیون با بینایی و شنوایی سر و کار دارد، اما رسانه جدید دیجیتالی فرصتی برای تلفیق تصویر، متن و صدا در فرآیندهای ارتباطی یک سویه و دوسویه را فراهم می کند.
راجرز فیلدر در مورد فرآیندی که با ظهور هر رسانه ارتباطی جدید آغاز می شود از اصطلاح «دگرگونی رسانه» استفاده می کند و معتقد است که رسانه جدیدی بطور خودجوش و مستقل پدید نمی آید بلکه حاصل تدریجی «دگرگونی رسانه قدیمی» است و زمانی که اشکال جدیدتر رسانه های ارتباطی ظهور می یابند، شکل های قدیمی تر از میان نمی روند بلکه به جای نابودی، به رشد تدریجی و منطبق سازی خود ادامه می دهند.
باید توجه داشت که روزنامه نگاری الکترونیک هم چشم و هم گوش مخاطب را نشانه می گیرد و به همین دلیل صداها و جلوه های ویژه تصویری نیز نقش مهمی برعهده دارند، با وجود همه اینها روزنامه نگاری الکترونیک نیز برپایه متن و نوشتار بنا شده است. محتویات چنین روزنامه ای به چاپ بر روی کاغذ، فقط بصورت فایل های کامپیوتری در دوره های زمانی معینی در یک شبکه اطلاع رسانی متصل به اینترنت قرار می گیرد و مخاطبان چنین نشریاتی می توانند صفحات روزنامه را روی صفحه نمایش کامپیوتر خود ببینند و یا آن را روی کاغذ چاپ کرده و سپس مطالعه کنند. اتصال به شبکه اطلاع رسانی مورد نظر ممکن است از طریق اینترنت یا در یک شبکه داخلی (اینترانت) صورت پذیرد. یک روزنامه ممکن است فقط بصورت الکترونیک منتشر شود یعنی هیچ نسخه چاپی از آن موجود نباشد. در عین حال نشریات بسیاری هم هستند که علاوه بر چاپ و انتشار نسخه کاغذی، بصورت الکترونیک نیز منتشر می شوند. به چنین نشریات الکترونیکی می توان عنوان نسخه الکترونیک نشریات چاپی اطلاق کرد.
اکثر روزنامه ها بدان جهت به فضای سایبرنتیک توسل جسته اند که از رقیبان خود عقب نمانند. این نسخه های اینترنتی سبب شده اند روزنامه ها در سطح جهان به دست کسانی برسند که پیش از آن خواننده اشان نبوده اند. نسخه های الکترونیک همچنین روزنامه ها را قادر می سازد تا زیر ساختی برای پخش پیام های بازرگانی فراهم آورند. علل گرایش به روزنامه های سایبر دلایل شخصی دارد که به ویژگی های منحصر به فرد آنها باز می گردد از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- عدم محدودیت زمانی و مکانی: زمان و مکان هر دو برای روزنامه های الکترونیک نابود شده اند، خواننده یک روزنامه الکترونیک هرگز منتظر یک ساعت خاص برای دسترسی به اطلاعات باقی نمی ماند و به محض تماس با رسانه خود در اینترنت، در جهان سایبر قرار می گیرد و این یعنی دسترسی سریع و آن لاین به اطلاعات. در ضمن حتی اختلاف ساعت با سایر کشورها برای دسترسی به اطلاعات موجود در رسانه های سایبر آنها و همچنین فاصله مکانی خواننده رسانه سایبر با این نوع رسانه ها نیز هیچ مفهومی ندارد. روزنامه های الکترونیکی لحظه به لحظه در معرض دید مخاطب قرار دارند و ساعت انتشار برای آنها هیچ معنا و مفهومی ندارد. در ضمن برای رسانه های سایبر هیچ مشکلی از نظر توزیع هم وجود ندارد، نه برف، نه باران، نه کمبود وسایل نقلیه زمینی و دریایی و نه مشکل تنظیم ساعت ارسال نشریه با خطوط هوایی، هیچ کدام مطرح نیست.
۲- امکان دسترسی به ادبیات جهانی واژه ها:
وجود فرامتن[۵۷] در رسانه های سایبر از دیگر مزایای روزنامه نگاری الکترونیک است، فرامتن جذاب ترین مشخصه روزنامه های الکترونیک است. شاید دیده باشید که بسیاری از واژه ها در متون اینترنتی، نورانی تر از سایر واژه ها هستند و یا با رنگ دیگری که غالبا آبی هستند به نمایش درآمده اند. اگر با ماوس[۵۸] بر روی هر یک از این واژه ها کلیک کنیم، آنچه در عمل رخ می دهد دستیابی به ادبیات جهانی آن واژه است. به عبارت بهتر مفهوم فرامتن این است که متون در جهان رسانه های سایبر به یکدیگر گره خورده اند و زمان و مکان در این گره خوردگی نابود شده است. استفاده از این امکان، به معنی دستیابی مخاطب به ادبیات جهانی یک واژه است. این امکان برای هیچ یک از روزنامه های نوشتاری حتی در آرشیو خودشان متصور نیست و به یک رویا می ماند.
۳- امکان استفاده از گرافیک متحرک، موسیقی، صدا و تصویر:
از بین موارد فوق، تنها تصویر است که در رسانه های چاپی وجود دارد که آن هم البته بدون تغییر میماند و برای هر نسخه روزنامه، ثابت است. اما در روزنامه های الکترونیک، گرافیک های متعدد و متحرک، تصاویر تغییر یابنده، صدا و موزیک به کمک خبرها، مقاله ها، گزارش ها و… می آیند تا تأثیرگذاری مطلب به اوج خود برسد و کاربران رسانه های الکترونیک به هیچ وجه احساس خستگی نکنند.
۴- امکان ارتباط بی واسطه:
یکی دیگر از ویژگی ها و مزایای روزنامه نگاری الکترونیک این است که بین تولیدکننده و مصرف کننده یا همان رسانه و مخاطب، هیچ واسطه ای وجود ندارد و این چیزی شبیه به ارتباط چهره به چهره است. به عبارت دیگر، هر دو طرف، همیشه به هم دسترسی دارند و امکان پس فرست هم بطور لحظه به لحظه برای طرفین موجود است.
۵- امکان کنش و واکنش دوسویه:
یکی از هیجان انگیزترین ویژگی های روزنامه نگاری الکترونیک، دوسویه بودن آن است. همانطور که سیر اطلاعات از سوی روزنامه الکترونیک امتداد می یابد، مسیر دیگری هم برای مخاطب هست تا اطلاعات خود را برای رسانه ارسال کند. به دیگر زبان روزنامه نگاری الکترونیک یک خیابان دو طرفه است. امکان ارسال فایل و یا ارسال نامه الکترونیک[۵۹] از ابزارهای تعادل در این نوع از رسانه هاست. به این ترتیب علاوه بر ارتباط دوسویه روزنامه با مخاطبانش، ارتباط خوانندگان با یکدیگر نیز برقرار میشود.
۶- امکان شخصی شدن:
روزنامه های الکترونیک حتی می توانند برای یک نفر انتشار یابند. به این معنی که شما می توانید به روزنامه خود دستور بدهید که چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد و چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قرار ندهد. این کار البته به برنامه نویسی دقیق و دینامیک نیاز دارد. در این حالت، کاربر روزنامه الکترونیک به جای دریافت کل مطلب، فقط مطلب سفارشی خودش را دریافت می کند.
۷- رفتارهای افقی و بدون سلسله مراتب:
با نگاهی به ادبیات و همچنین مرور نظریه های ارتباطی متوجه خواهیم شد که ارتباطات جمعی از آغاز حالتی یک طرفه و عمودی داشته است. از مدل های ارتباطی شانون و ویور[۶۰] تا نظریه گلوله های جادویی[۶۱] همه و همه جریانهایی یک طرفه بوده اند. حال آنکه در رسانه های الکترونیک، گیرنده یک مشارکت گر فعال است که مانند فرستنده در توزیع اطلاعات شرکت دارد. به نظر می رسد که این ویژگی های منحصر به فرد به خوبی معرف چالش های موجود در برابر رسانه های نوشتاری سنتی باشد.
از دیگر ویژگیهای یک روزنامه الکترونیک آنکه تعداد خوانندگان یک روزنامه الکترونیک قابل اندازه گیری است. به کمک ابزارهای مدیریت شبکه های کامپیوتری، هر شبکه اطلاع رسانی این توانایی را دارد که تعداد افراد مراجعه کننده به یک پایگاه وب را در طول شبانه روز مشخص کند.
به این نکته نیز باید توجه کرد که روزنامه های الکترونیک همانند روزنامه های چاپی دارای تحریریه، خبرنگار، عکاس، حروفچین، صفحه آرا، ویراستار، دبیر سرویس، سردبیر و غیره است، اما دانش و مهارت انفورماتیکی بسیاری از این افراد، از هم سطحان خود در روزنامه های چاپی بالاتر است. به عنوان مثال، صفحه آرای یک روزنامه الکترونیک باید علاوه بر آشنایی با اصول طراحی صفحات روزنامه، به خصوصیات و نحوه طراحی وب نیز تسلط کامل داشته باشد تا بتواند اصول و روش های صفحه آرایی خود را در قالب این صفحات بگنجاند. در واقع، افراد شاغل در روزنامه های الکترونیک باید تخصص خود در علوم اجتماعی را با فن آوری های نوین درهم آمیزند.
اما کسب درآمد روزنامه های الکترونیک بیشتر از طریق آگهی است و با درج آگهی های اینترنتی در صفحات وب روزنامه درآمد کسب می کند یا از طریق حق اشتراک مطالعه روزنامه و حق اشتراک استفاده از آرشیو الکترونیکی و خدمات جانبی بخشی از هزینه های خود را پوشش می دهد. اما در مقابل یک روزنامه الکترونیک هزینه هایی هم دارد که بالطبع بیشتر از هزینه یک روزنامه چاپی است، از جمله هزینه دستمزد متخصصان انفورماتیک که معمولا از روزنامه نگاران روزنامه های چاپی بالاتر است.
همچنین هزینه تهیه و نگهداری تجهیزات نوین مانند دوربین های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال، کامپیوترهای کیفی قوی و تجهیزات ارتباط با اینترنت و غیره دربردارنده هزینه هایی است.
با وجود آنکه فن آوری های نوین می تواند امکانات جدید و در عین حال مخاطرات تازه ای برای رسانه های موجود فراهم آورد، توسعه فعلی نشریات الکترونیک یا نشریات موجود در شبکه وب، بر اثر اشتیاق ناشران مطبوعات باعث شده که اینترنت به مکانی برای دگرگون ساختن روند روبه کاهش میزان خوانندگان و نه به عنوان خطری برای نشریات چاپی مورد تأکید قرار گیرد. روزنامه نگاری الکترونیک گرایشی گذرا نیست و هنوز در حال ریشه دواندن در عادات میلیون ها کاربر در سراسر جهان است که بدون کنار گذاشتن رسانه های سنتی، به جستجوی اخبار در وب می پردازند.
این وضعیت شبیه به همان چیزی است که فیلدر آن را «دگرگونی رسانه» نامید و باز هم نقش اول را در مرزهای جدید ژورنالیسم به رسانه های سنتی می دهد. با توجه به توسعه نشر الکترونیک، صنعت مطبوعات ظاهرا به آینده خود امیدوارتر است. ناشران و سردبیران نشریات الکترونیک معتقدند که فرصت چندانی برای نشریات چاپی وجود ندارد که توسط نشریات الکترونیک جایگزین گردند. در عوض دست اندرکاران نشریات چاپی براین عقیده اند که نشریات چاپی پتانسیل آن را دارند که چشم اندازهای گسترده تری فراروی این صنعت بازگشایند.
آینده یک رسانه جدید بستگی به این دارد که آیا این رسانه، نسخه دیگری از یک رسانه موجود است یا خیر؟ و اینکه تا چه اندازه می تواند به ارزش رسانه قبلی بیفزاید. به عنوان مثال، روزنامه ها پس از سال های دهشتناکی که طی آن، مؤسسات دات کام آنها را تهدید به نابودی می کردند، هم اکنون در حال بازآفرینی خود هستند تا به شرکت های اطلاعاتی توزیع کننده خبر برای مراکز مختلف از روزنامه های کاغذی گرفته تا اینترنت و از کامپیوترهای شخصی گرفته تا ابزارهای بی سیم الکترونیکی تبدیل شوند.
به نظر می رسد در حال حاضر روزنامه های الکترونیک و روزنامه های چاپی با تمام معایب و مزایایی که دارند، به موازات یکدیگر به کار خود ادامه می دهند اما این شرایط به راحتی می تواند تغییر کند و کفه ترازو را به سمت یکی از آنها متمایل نماید، به عنوان مثال روزنامه های الکترونیک می توانند بواسطه پیشرفت فن آوری اطلاعات معایب خود را رفع نمایند و اینکه اگر امروز، هزینه و کیفیت ارتباط با اینترنت به عنوان یک عامل تأثیرگذار، پیشرفت روزنامه نگاری الکترونیک را کند ساخته، می توان تصور کرد که در صورت فراهم آمدن امکان ارتباط کیفی برای همه جهانیان با سرعت چندین برابر آنچه اینک مرسوم است، با تحقق آنچه بیل گیتس مدیر عامل شرکت مایکروسافت در سر می پروراند، یعنی رایگان شدن ارتباطات اینترنتی، چه تأثیری بر آینده مطبوعات و سایر رسانه ها خواهد گذاشت؟
اکنون به خاطر تولد اینترنت این بزرگترین ابزار ارتباطی بشر در آغاز هزاره سوم و ورود به سپهر جهانی اطلاعات از هر نقطه زمین و در هر لحظه از زمان فقط به جا به جایی «ماوس» روی صفحه خود نیاز دارد. شاید بتوان گفت اکنون جهان به اندازه همان مستطیل کوچکی است که زیر پای «ماوس» انداخته می شود تا راحت تر حرکت کند.
۲-۴ بخش چهارم: پیشینه تحقیق:
مرادی، مریم، «بررسی میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات در تولید محتوای رسانههای اجتماعی»، استاد راهنما دکتر محمدرضا رسولی، استاد مشاور دکتر علیاصغر کیا، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ۱۳۹۰٫
این تحقیق با هدف “بررسی میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات در تولید محتوای رسانههای اجتماعی” انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است و پس از پرشدن پرسشنامه ها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش تمام دانشجویان رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، آزاد واحد تهران مرکز و علوم تحقیقات در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری جمعیت آماری محسوب میشوند تعداد دانشجویان رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاههای مزبور حدود ۲۱۳۴ نفر میباشد که بر اساس فرمول کوکران ۳۲۵ نفر حجم نمونه را تشکیل میدهند اما در عمل از ۳۵۰ نفر اطلاعات جمعآوری گردید تا پرسشنامههای احتمالاً مخدوش و ناقص را نیز تاحدی پوشش دهد. در این تحقیق، از نمونهگیری طبقهای استفاده شده است.
بررسی های انجام شده نشان داد که اکثریت افراد هر روز در هفته از اینترنت استفاده میکنند، معمولاً در روز بیشتر از ۴ ساعت از اینترنت استفاده میکنند و از محل کارشان به اینترنت متصل میشوند.
در منزل از طریق ADSL به اینترنت دسترسی دارند، عضو یکی از شبکههای اجتماعی اینترنتی مانند فیسبوک هستند، تاکنون در یک شبکه اجتماعی ایرانی عضو نبودهاند، دسترسی اکثریت پاسخگویان به شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و غیره از طریق فیلترشکن انجام میشود و بیشتر افراد اعتقاد دارند که استفاده از فیلترشکن برای آنها آسان و در دسترس است و به میزان زیاد و خیلی زیادی از فیلترشکن و VPNبرای اتصال به شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.