از این شاعر یک مجموعه شعر با نام « رو برگ گل نوشته » در دهه هشتاد و در شورای کتاب کودک بررسی شده است که یکی از اشعار آن دارای مضمون حجاب است که در اینجا به بررسی آن میپردازیم .
زری شده فرشته
مامان برای زری / خریده یک روسری
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
گلهای رنگی روشه / زری اونو می پوشه
مامان میگه دخترم / خیلی تو رو دوست دارم
با این گل و روسری / از همه دل میبری
تو آسمون نوشته / زری شده فرشته
فرشتههاقشنگاند / با زشتیهامیجنگند
(دانشمند ، ۱۳۸۶ : ۴ )
شعر دارای ابیاتی کوتاه و آهنگین است ولی در آنها از آرایه و کنایهای استفاده نشده است و ارزش ادبی زیادی ندارند . شاعر سعی کرده است فضای زیبایی از داشتن حجاب را برای کودک ترسیم کند تا کودک مخاطب که دختران این گروههای سنی هستند برای داشتن حجاب ترغیب شوند . اما اگر شاعر از آرایه بیشتری در شعر استفاده کرده بود میتوانستتأثیر بیشتری هم روی این کودکان بگذارد .
با یک شعر نمیتوان در مورد تفکر این شاعر نظری داد ، اما به نظر میرسد باید مطالعه بیشتری در مورد روانشناسی و تفکر و ذهن مخاطبان خود داشته باشد.
سمانه رضایی
از این شاعر در دههی هشتاد یک مجموعه شعر با نام « فاطمه یه چادر داره ، توش عکسای گلداره» در شورای کتاب کودک بررسی شده است که چند شعر را در این مجال بررسی میکنیم.
روی روپوشم ……. چادر میپوشم
بابی مهربونم/ می خوام نادون بمونم
می رم که درس بخونم / امّا اینم می دونم
دختر چادر میپوشه / آروم میره تو کوچه
من هم روی روپوشم / چادرمو میپوشم
راه میروم تو کوچه / خیلی اروم از گوشه
می رم که درس بخونم / چیزهای خوب بدونم
تو مهمونی هم چادر میپوشم
فاطمه شاد و خندون / شده یه جایی مهمون
وقتی اینو شنیده / لباسی تمیز پوشیده
لباس اون قشنگه / زیبا و رنگارنگه
اما نکرد فراموش / چادر پوشیده از روش
آخه تو مهمونی هم / هستش چندتا نامحرم
میون فامیل کی نامحرمه
تق تق تق صدا میاد/ انگار صدای پا میاد
تو خونهی فاطمه جون / همهی فامیل شدن مهمون
بابایی میگه : بگو فاطمه/ که تو مهمونا کی نامحرمه
فاطمه مثل بلبلی می گه/ همه اینارو یاد دارم دیگه
شوهر عمه ، شوهر خاله / پسر عمه ، پسر خاله
دوتا دیگشونم بابایی / پسر عمو پسر دایی
شوهر خواهر یکی دیگشون / جواب سؤال این بود باباجون (رضایی ، ۱۳۸۴ : ۹-۱ )
شعرهای این مجموعه در قالب مثنوی سروده شدهاند . شاعر از هیچگونه آرایه و کنایهای در اشعار استفاده نکرده است و اشعار ارزش ادبی ندارند و حس زیباییشناختی کودک را برنمیانگیزد . پیام اشعار بهصورت مستقیم برای کودک بیان شده است که ازنظر روانشناسی درست نیست و نمیتواند روی کودک تأثیرگذار باشد یکی دیگر از معایب این اشعار این است که شاعر تأکید زیادی روی چادر پوشیدن کودک دارد و انگار تنها چادر را حجاب میداند و تکرار این موضوع ، شعر را برای کودک خستهکننده کرده است از بین ۶ شعری که از این شاعر در این مجموعه آورده شده است ۵ شعر آن روی پوشیدن چادر تأکید دارد و یک شعر در آموزش نامحرم سروده شده است .
به نظر میرسد شاعر آشنایی زیادی با مراحل رشد ذهنی و مذهبی کودکان این گروه سنی ، که مخاطبان شعرش هستند، ندارد و با مطالعه و سرودن اشعاری بهتر و جذابترمیتواند اثر بهتری در این زمینه روی کودکان داشته باشد.
سعیده موسوی زاده
یک مجموعه شعر از این شاعر در دهه هشتاد در شورای کتاب کودک بررسی شده بود که یک شعر از این مجموعه با عنوان « زینب کوچک » دربارهی به سن تکلیف رسیدن دختران گروه سنی « ب » یعنی در سن ۹ سالگی است که این شعر را در این مجال بررسی میکنیم.
زینب کوچک
بهبه چه روز خوبی / مادر مرا بغل کرد
امروز هرکس آمد/ یک هدیه با خود آورد
یک جانماز و تسبیح / یک چادر پر از گل
چندین کتاب زیبا / قران و عطر و سنبل
بابای من نیامد / او توی آسمان است
آمد ولی به خوابم/ یک هدیه داشت در دست
همراه خود مرا برد / تا اوج آسمانها
بر روی ابرها بود / باغی بزرگ و زیبا
بابا به خنده میگفت / بر دخترم مبارک
نهساله است حالا / او زینبی است کوچک