جدول۴-۹:نتایج آزمون تک نمونه ای جهت بررسی شاخص خلا سواد و ذایقه بصری عمومی ۸۱
جدول ۴-۱۰:نتایج آزمون تک نمونه ای جهت بررسی شاخص حضور کمرنگ ملاحظات بصری در برنامه های توسعه شهری ۸۳
جدول۴-۱۱:نتایج آزمون تک نمونه ای جهت بررسی شاخص ضعف ضوابط و ملاحظات بصری درقوانین معماری و شهر سازی ۸۳
جدول۴-۱۲:بررسی نتایج آزمون تک نمونه ای جهت بررسی ضعف در ملاحظات الزام آور بصری در پذیرش الگوها و نقشه های معماری توسط شهرسازی ۸۴
جدول ۴-۱۳:بررسی نتایج آزمون برای شاخص عدم توجه مدیران ارشد به تحقق کیفیت بصری ۸۶
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول۴-۱۴: بررسی شاخص ناکارآمدی روابط میان سازمانی برای تحقق کیفیت بصری ۸۶
جدول۴-۱۵:بررسی شاخص عدم مشارکت مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی ۸۷
جدول ۴-۱۶:بررسی شاخص عدم وجود پشتوانه قانونی برای تحقق کیفیت بصری ۸۷
جدول۴-۱۷:بررسی شاخص ضمانت اجرایی لازم برای تحقق کیفیت بصری ۸۸
جدول ۴-۱۸:بررسی شاخص وجود ملاحظات بصری در برنامه های توسعه شهری ۹۱
جدول۴-۱۹:بررسی شاخص ظرفیت های اقتصاد کلان تهران ۹۲
جدول ۴-۲۰: بررسی شاخص ترجیحات و اهمیت مدیریت بصری در سیاست ها و برنامه های توسعه ۹۲
جدول ۴-۲۱:بررسی شاخص وجود ملاحظات بصری در ضوابط و مقررات شهرسازی ۹۲
جدول ۴-۲۲:بررسی شاخص وجود ملاحظات ادراکی- اجتماعی در ضوابط شهرسازی ۹۳
جدول ۴-۲۳: بررسی شاخص وجود ملاحظات زیست محیطی در ضوابط شهرسازی ۹۴
جدول ۴-۲۴:بررسی شاخص وجود ملاحظات تاریخی در ضوابط شهرسازی ۹۵
جدول۴-۲۵:بررسی شاخص هدفمندی فرایندهای سازمانی برای تحقق کیفیت بصری ۹۵
جدول ۴-۲۶:بررسی شاخص کارآمدی روابط میان سازمانی برای تحقق کیفیت بصری ۹۶
جدول۴-۲۷:بررسی وضعیت شاخص نظام تقسیم کار روشن و سازماندهی معطوف به هدف ۹۷
جدول۴-۲۸:بررسی وضعیت شاخص نهادسازی و اثربخشی تشکیلات مدیریت پیگیری و هماهنگی ۹۸
جدول ۴-۲۹:بررسی وضعیت شاخص کارآمدی مکانیزم های انگیزشی ۹۸
جدول۴-۳۰:بررسی وضعیت شاخص ترجیحات و اهمیت تحقق مدیریت بصری ۹۹
جدول۴-۳۱: بررسی وضعیت شاخص مشارکت مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی ۱۰۰
جدول۴-۳۲:بررسی وضعیت شاخص کارآمدی و پشتوانه قانونی ۱۰۱
جدول۴-۳۳:بررسی وضعیت شاخص ضمانت اجرایی لازم برای تحقق کیفیت بصری ۱۰۱
جدول۴-۳۴:جهت سنجش اثر سطوح مختلف شغل و رده سازمانی افراد نمونه ۱۰۵
جدول۴-۳۵:جهت مقایسه شاخص عدم مشارکت بر تحقق کیفیت بصری با تاکید بر سطوح مختلف شغل و رده سازمانی ۱۰۶
جدول ۴-۳۶:سنجش ترجیحات و اهمیت تحقق بصری در وظایف شهرداری با تاکید بر شغل و ۱۰۷
جدول۴-۳۷:سنجش اثر سطوح مختلف محل اشتغال به کار بر شاخص های تحقیق ۱۰۸
جدول ۴-۳۸:مقایسه شاخص ذایقه بصری عمومی با تاکید بر سطوح مختلف محل اشتغال به کار ۱۱۰
جدول ۴-۳۹:آزمون تعقیبی lSD مقایسه شاخص وجود ملاحظات بصری در برنامه های توسعه شهری با تاکید بر سطوح محل اشتغال به کار ۱۱۰
جدول ۴-۴۰:آزمون تعقیبی مقایسه شاخص کارآمدی و پشتوانه قانونی با تاکید بر سطوح محل اشتغال به کار ۱۱۱
جدول ۵-۱: یافته های سوال اول تحقیق ۱۱۹
جدول۵-۲:یافته های سوال دوم تحقیق بخش اول ۱۲۱
جدول ۵-۳:یافته های سوال دوم تحقیق بخش دوم ۱۲۱
فهرست نمودارها
نمودار۴-۱: پراکنش پاسخدهندگان به پرسشنامه در نمونه بر اساس جنسیت ۷۲
نمودار۴-۲: پراکنش سنی پاسخ دهندگان به پرسشنامه در نمونه مورد بررسی ۷۳
نمودار۴-۳:پراکنش وضعیت مدرک تحصیلی پاسخ دهندگان در نمونه مورد بررسی ۷۴
نمودار۴-۴:پراکنش وضعیت شغل و رده سازمانی پاسخ دهندگان در نمونه مورد بررسی ۷۵
نمودار۴-۵:پراکنش وضعیت سابقه کار پاسخ دهندگان در نمونه مورد بررسی ۷۶
نمودار۴-۶:پراکنش وضعیت محل اشتغال به کار پاسخ دهندگان در نمونه مورد بررسی ۷۷
فصل اول:
کلیات پژوهش
مقدمه :
توسعه بی رویه شهرها، تغییرات ساختار اقتصادی _ اجتماعی، ترافیک و آلودگی، وجود تشکیلات متعدد و موازی در زمینه مدیریت شهری و مهمتر از همه بیتوجهی مدیریت و برنامهریزی شهری به جنبه های بصری و ادراکی شهر در ذهن شهروندان باعث افت و نزول کیفیت زندگی در شهرها می شود. در ادراک شهر اولین حسی که به ما کمک خواهد کرد حس بینایی است. اما اگر درک ما محدود به درک بصری شود، فقط بر شکل ها تمرکز کردهایم در واقع درک مکانی، زمانی آغاز میشود که از ظواهر فراتر برویم.
ارزشهای بصری ، مهم ترین بخش کیفیات محیطی محسوب میگردند که عامل تقویت و یا تضعیف حس مکان و در نهایت حس تعلق خاطر افراد به محیط خود میگردند. این پدیده نقش کلیدی و تاثیر گذار در هویت و مطلوبیت یک مکان و جامعه را دارد که در آخر دارای تبعات سازنده در اقتصاد مکان و جایگاه گردشگری میباشد. کیفیتهای بصری نه تنها منعکسکننده ارزشهای مذکور است بلکه در مواردی سمبل و هویت ملی، منطقهای به شمار میآید. (سلیمه خداوردی،۱۱:۱۳۹۳)
سیما و منظر عمومی موجود شهرهای کشور بدون شک، مورد تایید متخصصین در امر شهرسازی و صاحبنظران امور شهری نیست. این شرایط در مورد مردم عادی و غیر متخصص نیز به صورت دیگری صدق میکند. با تاملی در عکس العمل های توام با آرامش مردم به هنگام بازدید از بافت های تاریخی و آثار معماری ایرانی و اسلامی موجود در شهرهای مختلف کشورمان و مقایسه آن با رفتار های پرخاشگرایانه در داخل خیابانها و محلات اغلب شبیه به یکدیگر موجود در شهر های مختلف میتوان به میزان اهمیت و اثرگذاری این مقوله در جسم و روح انسانها پی برد.
اشکال بسیار متفاوت و بی ارتباط نماها ، ارتفاعها و رنگهای متفاوت انواع و اقسام مصالح ، فرم های متفاوت، وضعیت بناهای واقع در طرفین کوچه ها و خیابانها ، بالکنهای عمدتا بیمنطق که به انباری تبدیل میشوند، تابلوهای متفاوت، دود کشها ، آنتنها و خرپشتهها و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی که در پشت بامها و در نمای ساختمانها خود نمایی میکند و بسیار دیگری از جزئیات موجود در شهرها باعث گردیده است تا مجموعه ای ناهماهنگ از سیما و منظر شهری در پیش روی شهروندان قرار گیرد.