بنابراین ریسک عبارتست از یک حادثه خاص که از دو فاکتور احتمال رخداد و شدت پیامدهای ناشی از آن حادثه تبعیت میکند. در منابع مختلف تعریف ریسک از دیدگاه مهندسی با شرح زیر آمده است:
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ریسک = احتمال رخداد × شدت پیامد آن حادثه
در ابتدا به تعریف برخی از واژگان پر کابرد در زمینه ریسک میپردازیم:
۱-۳-۲- مخاطره[۷]
مشخصه شیمیایی یا فیزیکی که پتانسیل بالقوه برای به خطر انداختن افراد (بیماری، ضایعه جسمی، مرگ و غیره)، دارایی و سرمایه (تجهیزات، سرمایه، نرخ تولید، اعتبار شرکت و غیره) و محیط زیست یا ترکیبی از اینها را دارا است.
۱-۳-۳- واقعه[۸]
رویدادی که منجر به یک حادثه شده و یا پتانسیل منجر شدن به یک حادثه را داشته باشد.
۱-۳-۴- حادثه[۹]
اتفاق ناخواستهای که منجر به خسارتی از قبیل مرگ، بیماری، صدمه به تجهیزات و وسایل، زیان مادی و سایر خسارات از این قبیل گردد.
۱-۳-۵- ایمنی[۱۰]
میزان یا درجه دور بودن از خطر و یا در امان بودن از ریسک غیر قابل تحمل یک خطر را گویند.
۱-۳-۶-ریسک قابل تحمل[۱۱]
ریسکی که میزان آن تا حد قابل قبول توسط سازمان (با در نظر گرفتن الزامات قانونی و خط مشی) کاهش یافته باشد.
۱-۴- معیار اندازهگیری ریسک[۵]
۱-۴-۱- شاخص ریسک
شاخصهای ریسک اعداد سادهای هستند که بیانگر ابعاد ریسک یک حادثه هستند. برخی از شاخصهای ریسک عبارتند از:
FAR [۱۲]- عبارتست از تعداد تلفات ناشی از حوادث مختلف به ازاء تعداد تقریبی ۱۰۰۰ نفر از پرسنل یک واحد در مدت زمان کاری ۱۰۸ ساعت.
IHI [۱۳]- تعداد تلفات به ازاء یک بازه زمانی ۱۰۸ ساعته مواجهه با مخاطرات احتمالی بازهزمانی مورد نظر در محاسبات FAR، کل مدت زمان کاریست که در این مدت ممکن است افراد در معرض خطر نباشند، ولی در محاسبات IHI مدت زمانیاست که افراد در معرض خطر هستند. بنابراین از نظر عددی مقدار IHI بزرگتر از FAR است.
۱-۴-۲- شدت متوسط تلفات
تعداد تلفات ناشی از حوادث محتمل در یک واحد و در واحد زمان (مثلاً یک سال) را شدت متوسط تلفات مینامند.
۱-۴-۳- ریسک شخصی[۱۴]
عبارتست از احتمال مرگ یک شخص در نزدیکی محل حادثه ریسک شخصی تابع احتمال رخ دادن یک حادثه و شدت پیامد آن میباشد.
۱-۴-۴- ریسک جمعی[۱۵]
ریسک جمعی عبارتست از تعداد تلفات ناشی از یک حادثه خاص که تابع احتمال رخ دادن یک حادثه و شدت پیامد آن میباشد. نتایج به دست آمده از ریسک جمعی معمولاً بر روی منحنی F-N رسم میشوند.
همچنین میتوان از ماتریس ریسک جهت ارائه نتایج ریسک جمعی استفاده کرد (منحنی F-N در بخشهای بعدی همین فصل و ماتریس ریسک در فصل بعد به تفصیل توضیح داده خواهند شد).
۱-۵- ارزیابی ریسک[۱۶][۸]
ارزیابی ریسک[۱۷] در صنایع شیمیایی روشی برای مدیریت بهتر و کارآمدتر ایمنی فرآینده است. در این ارزیابی میزان ریسک تخمین زده میشود و در خصوص قابل تحمل بودن ریسک تصمیمگیری میگردد. بهعبارتی دیگر ارزیابی ریسک شامل فرآیندی است که به مشخص کردن مخاطرات، ارزیابی زیانها و تعیین مشخصات ریسک میپردازد. ارزیابی ریسک شامل چند مرحله اساسی میباشد. مراحل مختلف ارزیابی ریسک در شکل۱-۲، نشان داده شدهاند.[۶]
هر کدام از مراحل فرایند ارزیابی ریسک به طور جداگانه و به تفصیل در ادامه این فصل شرح داده میشود. مراحل مدلسازی پیامد حوادث و محاسبه تکرارپذیری حوادث را میتوان به طور موازی و همزمان در طی فرآیندهای ارزیابی ریسک انجام داد. قابل ذکر است که دقت ریسک محاسبه شده در فرایند ارزیابی ریسک بسته به شناسایی دقیق و کامل مخاطرات موجود و دقت در مدلسازی پیامد حوادث و محاسبه تکرارپذیری این حوادث میباشد.
شکل ۱-۲- مراحل مختلف ارزیابی ریسک[۶]
۱-۶- شناسایی مخاطرات[۹]
اولین مرحله از مراحل ارزیابی ریسک شناسایی خطرات و حوادث محتمل موجود در فرایند میباشد. شناسایی خطرات باید در کلیه مراحل طراحی، ساخت، بهرهبرداری نرمال، تعمیرات و کلیه شرایطی که فرایند به نحوی از عملکرد نرمال خود منحرف میشود، انجام پذیرد. این عمل موجب پیشگیری از ریسکهای احتمالی و انجام اقدامات کاهنده ریسک در سیستمها و تجهیزات میشود. برای شناسایی مخاطرات موجود در یک فرایند روشها و تکنیکهای بسیار متنوعی وجود دارد. که در بین این روشها، شناخته شدهترین و معتبرترین روش برای ارزیابی کیفی مخاطرات در صنایع فرآیندی روش HAZOP [۱۸] میباشد.
فرایند شناسایی مخاطرات به منظور تعیین میزان ریسک موجود در سیستم، شناسایی مخاطرات موجود و در نهایت برای انجام اقدامات لازم به منظور از بین بردن و یا کاهش خطرات شناخته شده انجام میگیرد. روشهای شناسایی مخاطرات را میتوان به دو دسته کلی شناسایی کمی و کیفی دستهبندی نمود. امروزه تکنیکهای گوناگونی برای شناسایی مخاطرات فرآیندی موجود است که بنا بر محتوای انجام در دسته تکنیکهای کمی و یا کیفی قرار بگیرند. برخی از تکنیکهای کیفی شامل پرسش (What If Review)، مطالعه مخاطات راهبری(HAZOP) و آنالیز مقدماتی خطر (PHA)[19] میباشد. از روشهای کمی میتوان به آنالیز درخت رویداد(ETA)[20] و آنالیز درخت خطا(FTA) [۲۱]آنالیز عیبها و اثرات (FMEA)[22] اشاره نمود. نتایج و اطلاعات خروجی هر یک از این روشها میتواند به صورت کیفی مانند ارائه پیشنهادات و یا کمی مانند تعیین و محاسبه شاخص میزان ریسک ارائه گردند. هزینه انجام شناسایی مخاطرات به اندازه واحد مورد نظر و نوع روش انتخابی برای انجام شناسایی بستگی دارد. روشهای HAZOP و FMEA نیاز به تعداد زیادی از نیروهای متخصص دارد و هزینه انجام بالاتری نسبت به سایر روشهای شناسایی دارند، اما فراگیری و جامع بودن این روشها سبب میشود که مدیریتها اطمینان بیشتری بر کامل بودن شناسایی مخاطرات داشته باشند.
۱-۶-۱- مرور ایمنی[۱۰]
مرور ایمنی در واقع یکی از روشهای ساده و اولیه در مرحله شناسایی مخاطرات میباشد و در و اقع بر مبنای بازنگری سیستم میباشد به طور کلی اهداف زیر در مرور ایمنی دنبال میگردد:
آگاه کردن پرسنل عملیاتی واحد به مخاطرات فرایند
مروری بر عملکرد و کیفیت واحدهای نگهداری و بازرسی ایمنی
جستجو برای تشخیص تجهیزات و یا تغییرات فرآیندی که میتواند مخاطرات جدیدی را به دنبال داشته باشد.
جدول ۱-۱- روشهای شناسایی مخاطرات
مرور ایمنی (Review) |
چک لیست (checklist Analysis) |
تحلیل مواد موجود در فرایند و شرایط عملیاتی |