۸۹
۱۵۹/۲
۱۹۵/۱۲۴۰
۹۰
۲۸۱/۳
۹۸۶/۱۳۱۴
۹۱
۳۴۹/۳
۲۹۹/۱۴۶۱
شکل ۴-۷- روند تغییرات بهای تمام شده هر خط تلفن ثابت
شکل ۴-۸- روند تغییرات بهای تمام شده هر سایت BTS تلفن همراه
بنابراین شرکت مخابرات ایران با دو مسئله اساسی روبرو است:
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱- افزایش در بهای تمام شده نهادهها در بخشهای مختلف زنجیره تامین خدمات (سرمایه گذاری در خدمات مختلف)
۲- عدم تناسب شاخص های درآمد و درآمد هر مشتری در بخشهای مختلف زنجیره تامین خدمات در مقایسه با اپراتورهای مخابراتی منطقه.
۴-۴- مفهومسازی سیستم
پس از تعریف مسئله پژوهش به مفهومسازی سیستم پرداخته می شود. در این مرحله باید هدف از مدلسازی مشخص شود، افق زمانی مدل مشخص شود، مرزهای مدل و متغیرهای مدل شناسایی شود و در نهایت روابط علت ومعلولی متغیرهای کلیدی مدل شناسایی و ترسیم شود.
۴-۴-۱- هدف مدل
مرحله اول فرایند مدلسازی تصمیم گیری در مورد هدف مدل میباشد. با تعریف هدف مدل، مدلساز به دنبال توجیه اجزاء و ساختار مدل میباشد. با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، هدف اصلی از انجام این پژوهش بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران و یا به عبارت درک بهتر سیستم و کشف سیاستهایی است که به ارتقا بهرهوری سیستم کمک نماید. در راستای نیل به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از:
۱- شناسایی متغیرها و پارامترهای داخلی و خارجی که بر درآمد هر مشتری زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران تاثیرگذار هستند.
۲- ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران.
۳- مدلسازی ریاضی سیستم شبیهسازی شده و تعیین هویت سیستم.
۴- ارائه سیاستهای بهبود و بررسی تاثیر هر سیاست بر سیستم مورد مطالعه.
۴-۴-۲- افق زمانی مدل
افق زمانی این الگو که جهت شبیهسازی در نظر گرفته شده است یک دوره ۲۱ ساله است که از سال ۱۳۸۴ شروع و تا افق برنامه ریزی کشور تا سال ۱۴۰۴ پایان میپذیرد. لازم به ذکر است که طول دوره شبیهسازی بر اساس یک قاعده سرانگشتی به مدت حداکثر دو برابر زمان اطلاعات موجود تعیین میگردد.
۴-۴-۳- مرزهای مدل
با در نظر گرفتن موضوع و هدف پژوهش، مرز جغرافیایی این مدل، کشور ایران و زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران میباشد.
در این راستا مدل مفهومی این پژوهش به شرح جدول ۴-۵ میباشد که بر اساس هدف اصلی مدل یعنی ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران با بهره گرفتن از شاخص های مستخرج از پیشیه و مبانی نظری پژوهش از جدول ۲-۱۲ و ساختار زنجیره تامین شرکت مورد مطالعه از شکل ۴-۳ استخراج شده است. لازم به توضیح است که به علت ماهیت خاص پژوهش و عدم وجود داده از شاخص های کل زمان چرخه، کتنرل موجودی، انعطافپذیری، قابلیت اطمینان و ستون سایر شاخص ها در جدول ۲-۱۲ صرفنظر شده است. در انتهای جدول نیز شاخص های جمعیتی به دلیل اهمیت در محاسبه شاخص ضریب نفوذ خدمات آورده شده است. همچنین در جدول ۴-۵ واحد اندازه گیری و ویزگی هر شاخص فرعی در مدل پویاییشناسی سیستم و بررسی آن در هر کدام از شرکتهای زیر مجموعه مخابرات ایران نشان داده شده است.
جدول۴-۵- لیست متغیرهای مدل پویاییشناسی سیستم زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران
شرکت مورد بررسی
ویژگی متغیر
واحد
اندازه گیری
معادل انگلیسی
شاخص های فرعی
شاخص
اصلی
هلدینگ
ثابت
دیتا