- مدیریت سیستمها
ITشامل استفاده از رایانههای الکترونیکی و نرم افزارهای رایانهای برای تبدیل کردن، ذخیره کردن، حمایت کردن، پردازش کردن، انتقال دادن و بازیافت اطلاعات است. زمانی که رایانه و فناوری اطلاعات با هم ترکیب شوند نتیجه فناوری اطلاعات یا «info tech» است که یک واژه و تعریف کمی از هر گونه فناوری است که به تولید، تغییر، ذخیره، برقراری ارتباط و ارسال اطلاعات اطلاق میشود. (مدیری و همکاران، ۱۳۹۰ : ۲۵).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۱-۹- مزایای فناوری اطلاعات:
- فناوری اطلاعات دارای توانایی ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات و موجب افزایش توانایی افراد به سازمان برای ارتباطات آسانتر، دقیقتر و کم هزینه تر میشود.
- با بکارگیری فناوری اطلاعات مسألهیابی و فرصتیابی که سنگ زیر بنای تصمیمگیری و برنامهریزی استراتژیک است، سریعتر و دقیق تر انجام میگیرد و کیفیت تصمیمات افزایش و زمان مورد نیاز برای اخذ تصمیم کاهش مییابد.
- خطای انسانی در شبکه پردازش اطلاعات سازمانی کاهش مییابد.
- فناوری اطلاعات فشار کارهای تکراری و کسالت آور را کاهش میدهد.
- فناوری اطلاعات بهره وری فرآیندهای ویژه نظیر افزایش دقت و اعتبار سیستم، کاهش دوباره کاری و ایجاد ثبت های داخلی مستمر را بهبود میبخشد.
- استفاده از فناوری اطلاعات دولتها را در کشورهای در حال توسعه (با منابع کمیاب جهت تخصیص بهینه منابع و حضور مفیدتر در اقتصاد ملی یاری می رساند).
- استفاده از فناوری اطلاعات موجب کاهش هزینهها بهبود کیفیت تولید و بهره وری از طریق افزایش کارایی میگردد.
- فناوری اطلاعات مشاغل را غنی تر میسازد و به آنها معنی میدهد.
- فناوری اطلاعات هماهنگی را تسهیل می کند. (قلمبر دزفولی، ۱۳۹۱: ۲۸).
۲-۱-۱۰- ارتباطات در عصر اطلاعات رایانهای:
هفت جز کلیدی مبتنی بر فناوری اطلاعات که الگوهای ارتباطی مدیریت در سازمانها را تحت تاثیر قرار میدهند عبارتند از: اینترنت، اینترانت، اکسترانت، ایمیل، کنفرانس ویدئویی، محاسبات مشارکتی و ارتباط از راه دور.
۲-۱-۱۰-۱- اینترنت:
اینترنت چیزی بیش از یک شبکه است. اینترنت شبکهای از شبکههای کامپیوتری است. اینترنت شبکهای از کامپیوترهای با عملیات مستقل ولی به هم مرتبط است که بیش از ۱۴۰۰۰۰ شبکه کوچکتر را در بیش از۲۰۰ کشور به هم وصل میکند. اینترنت همه چیز را از ابر رایانهها و پردازنده های مرکزی بزرگ در تجارت، حکومت، دانشگاه ها، تا کامپیوتر های شخصی در منازل را به هم وصل میکند.
۲-۱-۱۰-۲- اینترانت:
اینترنت اختصاصی سازمان را گویند. اینترانت عاملی دارد که کاربران بیرونی سازمان را از دستیابی به اطلاعات داخلی سازمان منع میکند. این کار برای حفظ اطلاعات خصوصی و محرمانه شرکت انجام میشود. بیش از نیمی از شرکت ها با بیش از ۵۰۰ کارمند در اینترانت مشارکت دارند.
۲-۱-۱۰-۳- اکسترانت:
یک اینترنت گسترده است که کارمندان داخلی را به مشتریان، تهیه کنندگان و شرکای استراتژیک وصل میکنند.
مزیت اولیه اینترنت، اینترانت و اکسترانت در این است که توانایی کارکنان را در یافتن، ایجاد، مدیریت و پخش اطلاعات افزایش میدهد. ولی بازدهی این سیستمها بستگی دارد که سازمان چگونه آنه را نصب و تنظیم کند و چگونه کارکنان از اطلاعات بدست آمده استفاده کنند. چون اطلاعات به خودی خود مفید نیستند، بلکه اطلاعات باید در حد کافی و بهینه باشد.
۲-۱-۱۰-۴- پست الکترونیک:
پست الکترونیک یا ایمیل از اینترنت یا اینترانت برای فرستادن متون و اسناد رایانهای بین افراد استفاده میکند. استفاده از ایمیل در سرتا سر جهان در حال افزایش است.
فواید ایمیل:
- کاهش هزینه انتقال اطلاعات به تعداد زیادی از کارمندان.
- ابزاری است برای افزایش کار تیمی، چون کارکنان را قادر میسازد تا پیام خود را سریعاً به دیگر همکاران خود در هر کجا که هستند بفرستند.
- هزینه و زمان مربوط به چاپ نسخه ها و پخش کاغذ را کم میکند.
- انعطاف پذیری را زیاد میکند، مخصوصاً برای کارکنانی که کامپیوتر های قابل حمل دارند، چون آنها میتوانند در هر زمان و هر جایی که خواستند به وسیله ایمیل ثبت وقایع کنند.
۲-۱-۱۰-۵- ویدئو کنفرانس (تله کنفرانس):
از پیوندهای صوتی و تصویری در کنار رایانه استفاده میکند تا افراد قادر شوند با دیگران صحبت کنند، آن ها را ببینند و چیز هایی را از آن ها بشنوند. این کار افراد را قادر میسازد که از جاهای مختلف با هم ملاقات کنند، ببدون اینکه مجبور باشند مسافرت کنند.
۲-۱-۱۰-۶- سیستمهای مشارکتی:
استفاده از نرم افزار رایانهای است برای کمک به افراد تا بهتر با هم کار کنند. سیستمهای مشارکتی افراد را قادر میسازد که بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی در اطلاعات سهیم شوند. سازمانهایی که سیستم مشارکتی کامل را به کار میگیرند، میتوانند تیم های مجازی را ایجاد کنند. این سیستمها امکان ارتباط و بهره گیری از اطلاعات دیگران را به راحتی میسر میسازند.
۲-۱-۱۰-۷- ارتباط از راه دور:
کار در خارج از سازمان و برای سازمان با بهره گرفتن از انواع مختلفی از فناوری اطلاعات را گویند. کارکنان کارها را به وسیله تلفن، فکس و یا وصل کردن یک مودم به رایانه خانگی برای وصل شدن به رایانه مرکزی اداره، انجام میدهند. مزیت ها شامل:
- کاهش هزینههای شرکت.
- انعطاف پذیری و استقلال بیشتر برای کارکنان.
- مزیت رقابتی در استخدام افراد.
- رضایت شغلی بیشتر.
- بازدهی افزایشی.
- استفاده از افراد ناتوان و زندانیان (سید جوادین ۱۳۹۰: ۵۵۳-۵۵۱).
۲-۱-۱۱- سیستمهای اطلاعاتی:
فناوری اطلاعات را به عنوان یک زیر سیستم، سیستمهای اطلاعاتی و یا مترادف با سیستمهای اطلاعاتی و یا در برگیرنده چند سیستم اطلاعاتی تعریف نمودهاند و این بیان کننده لزوم توجه گستردهتر به بحث سیستمهای اطلاعاتی و مباحث فناوری اطلاعات است.
سیستمهای اطلاعاتی قبل از اختراع رایانه نیز وجود داشتهاند، حتی با افزایش سریع کمیت و کیفیت رایانهها در سالهای اخیر بسیاری از سازمانها هنوز هم از سیستمهای اطلاعاتی غیر رایانهای بهره میگیرند. (پالما، ۱۹۹۰).