مفهوم گسترش کارکرد کیفیت برای اولین بار در اواخر سالهای ۱۹۶۰ و در اوایل سالهای ۱۹۷۰ در ژاپن مطرح شد (ترنینکو[۲۳]، ۱۹۹۷). یوجی آکائو سعی داشت در ترسیم نمودار کنترل کیفیت تولید در مرحله طراحی محصول، ویژگیهای فنی محصول را به نقاط کنترل دقیق تبدیل نماید. بدینمنظور وی به رویکرد اولیه گسترش کارکرد کیفیت پی برد و آن را معرفی کرد (هیل[۲۴]، ۱۹۹۴). QFD را میتوان به معنای تبدیل تقاضاهای مشتریان به ویژگیهای کیفیت و آماده ساختن یک طرح کیفیت برای محصول نهایی تعریف کرد. این کار از طریق گسترش سیستماتیک روابط بین تقاضاهای مشتری و ویژگیهای کیفیت محصول بیان می شود (شن و همکاران[۲۵]، ۲۰۰۰).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
روش QFD، یک فرایند نظاممند برای شناسایی و درک نیازها و خواسته های مشتریان است. همچنین تیمهای چند وظیفه ای را دور هم جمع می کند تا با یکدیگر برای کسب رضایتمندی مشتری فعالیت و همکاری کنند. گسترش کارکرد کیفیت، رویکردی ساختیافته است که جهت ادغام نیازهای مشتری با ویژگی طراحی کالا و خدمات بهکار گرفته می شود (لم و ژائو[۲۶]، ۱۹۹۸). در حقیقت QFD در پاسخ به چگونگی ارائه کالا و خدمات با کیفیت بر اساس نیازها و یا نداهای مشتریان بسیار مفید عمل می کند (وارنگ و تئو[۲۷]، ۲۰۰۱).
مترجمانی که با بهره گرفتن از روشی به نام QFD، خواسته های مشتریان را به مشخصات کمی قابل ملاحظه در داده های طراحی تبدیل می کنند. QFD، یک ابزار کیفیتی پیشرفته است که هدف آن، افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتریان واقعی محصول میباشد. توسعه وایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان، از جمله منافع بسیار با ارزش و اساسی QFD میباشد. اغلب اوقات به دلیل عدم استفاده از چنین فرهنگ و زبان مشترک و به دلیل تعدد مراحل فرایند خدمت یا محصول رسیده به مشتری با محصول و خدمت مورد نیاز مشتری، متفاوت است. لذا QFD، ضمن توسعه فهرستی از لغات و اصطلاحات فنی مورد نیاز، از آنها در هر یک از مراحل فرایند استفاده مینماید (رضایی و همکاران، ۱۳۸۴).
نیاز به ابزاری چون QFD و استفاده از آن، در راستای توجه به دو هدف مرتبط با هم به وجود آمده است (ریول و همکاران[۲۸]، ۱۹۹۸). این دو هدف با مشتری آغاز می شود و با تولیدکننده خاتمه مییابد. اهداف مذکور عبارتند از :
ارزیابی رقابتی
مشخصات محصول
نیازهای مشتری
ماتریس روابط
ارزیابی فنی و نتایج نهایی
- تبدیل خواسته های مصرف کننده (تقاضاهای مشتری) از محصول به مشخصههای کیفی در مرحله طراحی.
- گسترش مشخصههای کیفی شناسایی شده در مرحله طراحی به سایر فرآیندها با بهره گرفتن از تعیین و برقراری نقاط کنترلی و بازرسی ” قبل” از شروع فرایند.
در صورت دستیابی به اهداف فوق، نتیجه امر چیزی جز تطابق محصول طراحی شده با تقاضای مشتری نیست. مبنا و اساس ساختار ماتریسی QFD به جداول کیفیت بر میگردد.
-
-
-
-
- ماتریس خانه کیفیت HOQ
-
-
-
ماتریس خانه کیفیت یکی از روش های اصلی QFD است. این ماتریس ابزاری است که میتوان از طریق آن، داده ها و مشخصات محصول را جمعآوری نمود تا شانس موفقیت محصول افزایش یابد. همچنین تعیین می کند که برای نیل به این مقصود چه ویژگیهای از محصول باید تغییر یابد (رضایی و همکاران، ۱۳۸۴).
نیازهای مشتری: در بخش اول خانهی کیفیت موارد مختلفی که مشتری در رابطه با محصول در نظر میگیرد، لیست می شود و در مقابل هر مورد، ضریب اهمیت آن قرار داده می شود. ضریب اهمیت باید توسط کارشناسان و متخصصان تعیین گردد (متقی، ۱۳۸۸).
ارزیابی رقابتی: کالاهای شرکت با رقبای خود مقایسه میشوند. بدینمنظور گروه کاری یک آنالیز الگوبرداری کمی از ویژگیهای رقبا انجام میدهد. نتایج در یک ردیف در پایین ماتریس خانهی کیفیت اضافه می شود (متقی و همکاران، ۱۳۹۰).
مشخصات محصول: در این بخش، ویژگی محصول لیست می شود. ویژگیهای محصول به نیازهای مشتری بسیار شبیه است، با این تفاوت که عبارتهای بکار رفته در ویژگیهای محصول، با زبان و عبارات مهندسی مربوطه همراه است و حالت تخصصیتر دارد (متقی، ۱۳۸۸).
ماتریس تعادل: در ماتریس تعادل تمام ویژگیهای محصول دو به دو با یکدیگر سنجیده می شود و تعیین میشود که دو ویژگی مورد مقایسه با یکدیگر، رابطه مستقیم یا معکوس دارند و یا هیچ ارتباطی ندارند (متقی، ۱۳۸۸).
ماتریس روابط: عنصر مهم ماتریس، ماتریس روابط یا همان ماتریس ارتباطات[۲۹] میباشد. برای تکمیل این بخش HOQ، نیاز مشتریان و تواناییهای شرکت را برای برآوردهسازی این نیازها باید تعیین شوند. ارتباطات بهوسیله نمادهای گرافیکی تعیین میشوند که این نمادها مشخص می کنند هر ویژگی مهندسی با هر ویژگی مشتری چگونه و چه اندازه اشتراک دارد. معمولاً نمادها در قالب ۳ درجه از قدرت، یعنی (ضعیف، متوسط و قوی) بیان میشوند که در یک طیف رتبه بندی مناسب مانند ۹-۳-۱ یا ۹-۵-۱ بیان می شود. توجیه خاصی برای انتخاب طیف رتبه بندی پذیرفته شده لازم نمی باشد. نبود نمادها نشان از نبود ارتباطات دارد (متقی و همکاران، ۱۳۹۰).
ارزیابی فنی و اهداف طراحی: در این قسمت ارزیابی نهایی جدول انجام میگیرد و مطابق اطلاعات موجود در ماتریس تعیین میگردد که محصول مورد مقایسه با محصولات دیگر، در چه ویژگیهایی باید تغییر کند (متقی، ۱۳۸۸).
QFD تاکنون ابزار موفقی برای کمک به تیم طراحی و توسعه محصول در تبدیل سیستماتیک تحقیقات بازار و نیازهای مشتری به الزامات فنی که باید در طراحی محصول رعایت شوند، بوده است (تاین لی یو[۳۰]، ۲۰۱۱). از طرفی در خانهی کیفیت، ارزیابی و قضاوت انسان راجع به اهمیت نسبی هریک از خواسته های مشتریان همیشه ذهنی و نادقیق است (کهرمان وهمکاران[۳۱]، ۲۰۰۶). برای حل این مشکل تعدادی از محققان تئوری مجموعه فازی را بر QFD اعمال کرده و رویکردهای مختلف QFDفازی را توسعه دادهاند.