حمل و نقل
۳۰
۱۲
مجموع
۲۲۱
۹۲
۳-۴-۲ برآورد حجم نمونه
با توجه به اینکه در پژوهش حاضر مقیاسهای کیفی مد نظر بوده و جامعه محدود میباشد، در سطح اطمینان ۹۵ درصد و دقت برآورد ۷ درصد از طریق فرمول به شرح زیر مبادرت به تعیین اندازه نمونه گردید.
(Sx) ۲
(Sx) ۲
عناصر فرمول:
n= حجم نمونه
z= عدد مورد نظر در جدول z برای رسیدن به اطمینان مورد نظر
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
(SX) ۲= واریانس نمونه مقدماتی
= دقت برآورد
N= جامعه آماری
با توجه به اینکه جامعه آماری در این تحقیق ۲۲۱ نفر میباشد. نمونه آماری با توجه به فرمول فوق تقریباً ۹۲ نفر میباشد.
۳-۵ فرایند اجرایی پژوهش
در راستای ارزیابی عملکرد سازمان های حوزه حمل و نقل شهرداری رشت بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن و ANP ، ابتدا به مطالعه ادبیات تحقیق در رابطه با ارزیابی عملکرد و کارت امتیازی متوازن پرداخته شده است و سپس مولفه هایی متناسب با سازمان های حوزه حمل و نقل شهرداری رشت ، انتخاب گردیده و شاخص هایی برای آن شناسایی شده و از طریق پرسشنامه بین کارشناسان توزیع گردیده و در گام بعدی جهت جمع آوری دادههای لازم برای سنجش هر یک از مولفه ها و شاخص ها از روش میدانی (پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شده است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها در گام نهایی با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن و روش ANP ، بحث و نتیجهگیری لازم صورت پذیرفته است که این فرایند در شکل ۳-۱ مشاهده میشود.
شکل۳-۱ فرایند اجرای تحقیق
۳-۶ عملیاتی کردن متغیرهای تحقیق
دریک تعریف عملیاتی، باید شاخصهای هر مفهوم (که متغیری کیفی است) مشخص شوند. شاخصها، صفتها، ویژگیهای واقعی هستند که با آن ها متغیر مورد نظر، در خارج از ذهن مشاهده و سنجیده میشوند. هر شاخص، نشانگر و بیانگر چیز دیگری است که با آن میتوان وضعیت آن چیز را سنجید، ثبت کرد و در قالب محسوس و ملموس نشان داد.
شاخصها، نشانههای عینی قابلشناسایی و اندازهگیری برای بعدهایی ازهر مفهوم هستند. بنابراین، تعداد بعدها، مؤلفهها و شاخصها بر حسب مفهومها تغییر میکنند. در گفتارها و نوشتارهای مدیریتی، از شاخص، برداشتهای گوناگونی وجود دارد ازجمله: برجسته بودن یک چیز نسبت به سایرین، بیانگر چیزی بودن، استاندارد، مبنا برای مقایسه و فرمول سنجش یک پدیده. اما در روش تحقیق، شاخص، معنایی مرتبط با تعریف عملیاتی دارد. (خاکی،۷۱:۱۳۹۱)
در شکل شماره ۳-۲ فرایند تجزیه مفهوم و ساختن شاخص از آن نشان دادهشده است:
شاخص
مولفه
مفهوم
بعد ۲
بعد۳
مولفه
مولفه
شاخص
شاخص
شاخص
شاخص
مولفه
شاخص
شاخص