(الف)
(ب)
منحنی تنش کرنش لوله ]۷۵±[ الف) تنش کرنش محوری ب) تنش کرنش جانبی[۱۷]
پریادارسینی و همکاران [۱۸] با بهره گرفتن از یک مطالعه عددی و تجربی به اثر پارارمترهای هندسی در رفتار کمانش پرداختند. دو پوسته استوانهای با لایه چینی ]۰/۴۵/۴۵-/۰[ و ]۴۵/۴۵-/۴۵-/۴۵[ مورد مطالعه عددی قرار دادند. با افزایش هندسه قطر و طول به قطر سبب کاهش فشار بحرانی کمانش میشود. نحوه آرایش لایه چینی و قرار گیری زوایا در خواص ماده کامپوزیتی در برابر فشارهای بحرانی موثر بوده و سبب تغییرات افزایشی نیرو به تغییرات افزایش جابجایی میشود. در شکل (۲-۱۴) تغییرات بار کمانشی را در دو نمونه مطالعاتی نشان داده شده است.
(الف)
(ب)
تغییرات نسبت بار کمانشی الف) ]۰/۴۵/۴۵-/۰[ ب) ]۴۵/۴۵-/۴۵-/۴۵[[۱۸]
هیلبرگر [۱۹] در پژوهشی رابطه بین تغییرات بار و تغییرات کرنش را به روش عددی و تجربی حل کردند. نمونههای تجربی آن ها مخازنی با زوایای ]s90/0/45± [، ]s02/45±[ و ]s902/45±[ بودند. تغییرات جابجایی توسط کرنش سنجها اندازهگیری شد. استفاده از زوایای ۹۰ درجه باعث افزایش خاصیت کامپوزیت در تغییرات جابجایی میشود که موجب افزایش فشار بحرانی کمانش میشود.
فیلیپ و پرابها [۲۰] با کمک اجزای محدود به حل عددی مخازنی کامپوزیتی با ضخامتهای متفاوت تحت فشار خارجی پرداختند. برای افزایش تعداد لایهها و ثابت نگهداشتن ضخامت مخزن، ضخامت هر لایه کم میشود. افزایش لایهها در یک ضخامت ثابت موجب به افزایش بار بحرانی کمانشی میشود. تاثیرات این تغییرات در مخازن با ضخامتهای بالا، نمایانتر است. نتایج شبیهسازی آن ها در شکل (۲-۱۵) نشان داده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
منحنی تغییرات ضخامت بر فشار کمانش[۲۰]
انجی و همکاران [۲۱] شش مخزن کامپوزیتی را طی روشهای عددی طراحی و آنالیز کردند و نمونههای ساخته شده را در ارتفاع ۹۱ متری در زیر آب آزمایش کردند. آن ها اثرات زاویه رشتهپیچی شده بر ماکزیمم تنش و کرنش مخزن را مطالعه کردند همچنین مقایسه ای بین تحلیل خطی و غیر خطی تنش و کرنش انجام دادند. اختلافات حل خطی و غیر خطی کمتر از یک درصد مشاهده شد. آن ها همچنین اثرات نرخ کرنش به فشار را در زوایای مختلف در شکل (۲-۱۷) نشان دادند.
(الف)
(ب)
مقایسه نتایج تعوری و تجربی الف) کرنش محوری ب) کرنش محیطی[۲۱]
سای و همکاران [۲۲] آنالیز کمانش سیلندرهای استوانهای با طول متفاوت را به صورت عددی و تجربی با بهره گرفتن از تحلیلهای آماری در پارامترهای مدول الاستیسیته، ضخامت و قطر بررسی کردند. نتایج نشان میدهد با افزایش مدل الاستیسیته عرضی و ضخامت ماده، باعث افزایش بارهای بحرانی کمانش میشود همچنین با افزایش تغییرات قطر، بار کمانشی کاهش مییابد.
فرولونی و همکاران [۲۳] دریک مطالعه تجربی وعددی به بررسی ناپایداری الاستیک مخازن کامپوزیتی شبکهبندی شده تحت فشار خارجی پرداختند. آن محققان مطالعه عددی خودرا با بهره گرفتن از روش اجزای محدود و به دو صورت خطی و غیر خطی بررسی نمودند که درشکل (۲-۱۸) نتایج کمانش خطی و غیر خطی برای یک طول نمونه ۱۹۵ میلیمتر ارائه شده است. همانطور که از این شکل مشخص است آنالیز غیرخطی نتایج قابل قبولتری را برای پیش بینی بار کمانشی ارائه میدهد.
مقایسه آنالیز کمانش خطی وغیر خطی برای یک سازه mm195[23]
همچنین آن محققان اثر طول و شعاع مخزن برکمانش مورد بررسی قراردادند که نتایج آن در شکل (۲-۱۸) نشان داده شده است. همانطور که دیده می شود با افزایش طول و شعاع مخزن بار کمانشی کاهش مییابد.
(الف)
(ب)