۳-۳ روش تحقیق
در این تحقیق با توجه به انواع گوناگون تقسیم بندی برای تحقیقات گوناگون به سه نوع آن اشاره میشود، اول از نگاه هدف تحقیق میتوان تحقیق را در دسته تحقیقات توسعهای-کاربردی تقسیم کرد(سرمد،۱۳۸۳). تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که در جهت رشد و بهتر کردن یک محصول یا روال یک فعالیت و خلاصه آزمودن مفاهیم نظری و مجرد در موقعیت های واقعی و زنده هستند (نادری، ۱۳۷۹). در تقسیم بندی دوم از نگاه روش جمعآوری داده ها به صورت توصیفی – تحلیلی تقسیم میشود(سرمد، ۱۳۸۳)، تحقیقات توصیفی«تحقیقاتی هستند که به توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع می پردازند»(سرمد، ۱۳۸۳).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۴ دامنه تحقیق
قبل از گردآوری اطلاعات باید دامنه تحقیق نیز مشخص شود. دامنه تحقیق شامل: سطح تحلیل[۲۹۶]، کانون تحلیل [۲۹۷] و واحد تحلیل[۲۹۸] است.
۳-۴-۱ سطح تحلیل
سطح تحلیل بیانگر سطح و قلمروی است که محقق برای تحلیل مفاهیم نظری و اطلاعات جمع آوری شده انتخاب میکند، به طوری که راه حلهای استخراجی و یا نتایج استنباط شده تنها در آن سطح قابل تعمیم باشد و تعمیم نتایج به دست آمده در سطوح بالاتر یا پایینتر از سطح انتخابی برای تحلیل فاقد اعتبار علمی است(میرزایی اهرنجانی،۱۳۷۱). بر مبنای افراد حوزه شمول، تحلیل سه سطح فردی، گروهی و سازمانی دارد، و تئوریهای علوم اجتماعی به طور اعم، و تئوریهای سازمانی به طور اخص نیز معمولا در سه سطح خرد، میانه و کلان تحلیل میشود(میرزایی اهرنجانی،۱۳۷۱). بنابراین، سطح تحلیل در این پژوهش بر مبنای افراد حوزه شمول تحلیل، سطح فردی، و از نظر تحلیل تئوریهای علوم اجتماعی، سطح خرد است.
۳-۴-۲ کانون تحلیل
کانون تحلیل عبارت از یک یا چند ویژگی حاد است که پژوهشگر آنها را به عنوان کانون و محور تحلیل خود قرار داده است و فرضیههای اصلی خود را حول این کانون قرار میدهد(میرزایی اهرنجانی،۱۳۷۱). در این پژوهش، کانون تحلیل، خرید آنی و عوامل مؤثر بر آن است.
۳-۴-۳ واحد تحلیل
واحد تحلیل واحدی است که اطلاعات از آن گردآوری میشود؛ واحدی که محقق خصوصیات آن را توصیف می کند. غالباً در تحقیق پیمایشی واحد تحلیل فرد است(دواس،۱۳۸۱). با این حال واحد تحلیل منحصر به افراد نیست، گروهها، برنامهها، سازمانها، اجتماعات بزرگ(ملتها،کشورها)، و مصنوعات نیز مورد تحقیق قرار میگیرند(بیکر، ۱۳۸۱). با این نگاه واحد تحلیل در این تحقیق افراد میباشند.
۳-۵ روش های جمع آوری داده ها
اطلاعات گردآوری شده، ارقام و مشخصاتی هستند که زمینه و اساسی برای ارائه یک پیشنهاد یا یک اقدام است. اطلاعات موردنیاز برای این تحقیق، به روشهای مختلفی جمعآوری میشود.
۳-۵-۱ منابع اولیه کسب اطلاعات
برای روشن شدن مباحث نظری تحقیق و به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز در زمینه مباحث مربوط و تقسیم بندی آنها از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانهای به عنوان مفیدترین روش استفاده شده است. از این روش برای جمع آوری اطلاعات در زمینه ادبیات و پیشینه تحقیق استفاده گردید. لذا با مطالعه کتابها، مقالات و تحقیقات دیگر پژوهشگران و جستجو در اینترنت، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید.
۳-۵-۲ ابزار جمع آوری داده ها
فرضیه ها، به عنوان گمانها، راهحلها و پاسخهای احتمالی پیرامون مسأله تحقیق مطرح میشوند. پژوهشگر باید با ابزارهایی داده های لازم را از جامعه(نمونه) آماری جمعآوری نماید و با تحلیل، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات، به آزمون فرضیه ها بپردازد. برای جمعآوری داده ها به ابزارهای گوناگونی نیاز هست. نوع این ابزارها تابع عوامل گوناگونی از جمله ماهیت و روش تحقیق است(خاکی، ۱۳۸۹، ص ۲۳۹).
از آنجائی که پژوهش حاضر از نوع میدانی میباشد، همچون بسیاری از مطالعات میدانی مشابه برای جمع آوری اطلاعات مورد نظردر جهت آزمون فرضیهها از پرسشنامه استفاده گردیده است.
۳-۵-۲-۱ تدوین پرسشنامه
پرسشنامه به عنوان یکی از ابزارهای بسیار متداول در تحقیقات پیمایشی است و عبارت است از مجموعهای از پرسشهای هدفمدار که با بهرهگیری از مقیاسهای گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد.
به منظور طراحی پرسشنامه، با مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیقهای انجام شده و با راهنمایی و اعمال نظرات اساتید محترم راهنما و مشاور پرسشنامهای در قالب طیف لیکرت طراحی شد که در آن ابعاد مدل مزبور بر اساس طیف ۵ درجه ای سنجیده می شوند. سئوالات پرسشنامه استاندارد و از پیش تدوین شده است که حاصل مطالعات قبلی میباشد
پرسشنامه تدوین شده برای دست یافتن به اهداف تحقیق استاندارد میباشد، و روایی آن در طی تحقیقات قبلی تأیید شده است. بطور کلی پرسشنامه تدوین شده از یک مقدمه و ۲ بخش اصلی تشکیل شده است. که در ادامه به توضیح جزئیات آن پرداخته میشود. شکل کلی پرسشنامه در پایان تحقیق در پیوستها موجود میباشد.
در مقدمه کلیاتی از عنوان تحقیق و هدف محقق برای پاسخ دهندگان درنظر گرفته شده است.
قسمت اول شامل مشخصات خریداران فروشگاههای زنجیرهای است که دربرگیرنده سؤالات مربوط به اطلاعات تکمیلی خریداران(جنسیت، وضعیت تاهل، سن، تحصیلات،درآمد) میباشد. هدف از طراحی این قسمت بیشتر بدلیل استفاده از این اطلاعات در توصیف جامعه تحقیق و تحلیل اطلاعات آنها در ارتباط با پاسخهای مورد نظر و ارائه نتایج بهتر در رابطه با اهداف تحقیق میباشد.
قسمت دوم شامل سئوالات اصلی مربوط به اهداف تحقیق میباشد که در کل شامل ۵۹ سؤال میباشد. سئوالات از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.
۳-۵-۲-۲ سؤالات پرسشنامه
سؤالات از نوع سؤالهای بسته بوده و مقیاس اندازهگیری از نوع مقیاس لیکرت بوده است. در این پرسشنامه مقیاسهای مورد استفاده از نوع مقیاس لیکرت میباشد که از سری مقیاسهای ترتیبی است که آن را تبدیل به مقیاس فاصلهای میکنیم. سئوالات دارای طیف ۵ گزینه هستند که گزینه کاملاً مخالف در یک طرف طیف ۵ گزینهای قرار دارد و به آن درجه ۱ اختصاص یافته و گزینه کاملاً موافق در طرف دیگر طیف قرار دارد و به آن درجه ۵ داده شده است.
سوالات مربوط به عوامل درون فروشگاهی: سوالات ۲۶-۱ برای سنجش میزان اثرگذاری عوامل درون فروشگاهی در نظر گرفته شده است. همانطور که در فصل دو توضیح داده شد، برای سنجش اثرگذاری در این پژوهش از عواملی نظیر محیط فروشگاه، طراحی فروشگاه، عامل نیروی انسانی، شرایط فروش و سایز فروشگاه استفاده میشود.
محیط فروشگاهی شامل سوالات ۸ سؤال
طراحی فروشگاه شامل ۶ سؤال
شرایط فروش شامل ۶ سؤال
متغیرهای انسانی شامل ۵ سؤال
سایز فروشگاه شامل۲ سؤال
پرسشنامه مورد استفاده از پرسشنامه مطالعه برمن و ایوانز(۱۹۹۵) اخذ شده است.
سوالات مربوط به عوامل آنی گرایی خریدار: سوالات ۵۶-۲۷ برای سنجش میزان آنی گرایی خریدار در نظر گرفته شده است.برای سنجش میزان آنی گرایی خریدار از مواردی چون فقدان تفکر پیش از عمل، فوریت در رفتار، هیجان طلبی و فقدان استمرار در رفتار استفاده شده است.
فقدان تفکر پیش از عمل شامل ۸ سؤال
فوریت در رفتار شامل ۷ سؤال
هیجان طلبی شامل ۶ سؤال
فقدان استمرار در رفتار شامل ۸ سؤال
سوالات مربوط به سنجش آنیگرایی از مدل وایتساید و لینام(۲۰۰۱) اخذ شده است.
سوالات مربوط به خرید آنی: سؤالات ۵۹-۵۷ برای سنجش خرید آنی پرسش شونده منظور شده است. پرسشنامه مورد استفاده از پرسشنامه مطالعه برمن و ایوانز(۱۹۹۵) اخذ شده است.
متغیرهای پنهان، آشکارو منابع پرسشنامه |