۲-۱-۱۳-۱)علوی فرآیندهای مدیریت دانش را شامل موارد زیر می داند:
خلق یا اکتساب دانش، ذخیره یا سازماندهی دانش، توزیع دانش و کاربرد دانش و ترتیب آنها را به صورت خطی به شکل زیر نمایش داده است.
خلق/اکتساب
ذخیره/سازماندهی
توزیع
کارکرد
شکل۲-۱-۴): فرآیندهای مدیریت دانش(عدلی،۱۳۹۰،ص۱۶۷)
۲-۱-۱۳-۲) ویگ نیز فرآیندهای زیر را برای ابتکار مدیریت دانش بیان می کند:
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-خلق دانش: یادگیری ، نوآوری، پژوهش و استفاده از دانش مهم و برتر
-ضبط و ذخیره دانش برای استفاده مجدد
-سازماندهی و تغییر تشکل دانش برای دسترسی گسترده و خلق آن
-استقرار دانش برای استفاده افراد، تکنولوژی، تولیدات و خدمات
-کاربرد و اعمال قدرت دانش برای عمل مستمر، اثربخش و تؤام با موفقیت (عدلی،۱۳۹۰،ص۱۶۸)
شکل۲-۱-۵ : فرآیندهای مدیریت دانش(عدلی،۱۳۹۰،ص۱۶۹)
۲-۱-۱۴) اصول مدیریت دانش:
مدیران همواره در پی مجموعه قواعدی هستند که راهنمای عمل آنها باشد،مدیران دانش نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مدیریت دانش دارای اصول متعددی است . داونپورت مجموعه ده اصل را برای راهنمایی مدیران دانش مطرح کرده است که عبارتند از:
اصل اول: مدیریت دانش هزینه بروگران است.
اصل دوم: مدیریت اثر بخش دانش نیاز به تلفیق فناوری با راه حلهای ارائه شده از سوی کارکنان دارد.
اصل سوم: مدیریت دانش بی اندازه سیاسی است.
اصل چهارم: مدیریت دانش نیازمند وجود مدیران دانشی است.
اصل پنجم: منابع ناشی از مدیریت دانش بسیار فراتر از نقشه ها ،مدلها و توجه به بازارها وسلسله مراتب است.
اصل ششم: به اشتراک گذاردن و استفاده از دانش متقابل در سازمانها امری غیر عادی است.
اصل هفتم: مدیریت دانش به معنای بهبود فرآیندهای کار دانشی است.
اصل هشتم: دستیابی به دانش صرفاً ابتدای راه مدیریت دانش است.
اصل نهم: مدیریت دانش هیچگاه پایان ندارد.
اصل دهم: مدیریت دانش نیازمند یک قرار داد دانشی است.(یاریگرروش،ص۸۷)
۲-۱-۱۵) هدف های مدیریت دانش:
داونپورت چهار هدف رابه عنوان اهداف مدیریت دانش بر شمرده است:
۱- ایجاد مخازن و منابع دانش
۲- تسهیل و بهبود دستیابی به دانش و توزیع آن
۳- تقویت محیط دانش
۴- اداره موثر دانش به عنوان یک دارایی (ابطحی،صلواتی،۱۳۹۰،ص۱۰۲)
۲-۱-۱۶) تئوری های مدیریت دانش:
تئوری های مدیریت دانش معدود هستند با بررسی دراین زمینه تئوری های زیرشناسایی شدند. (عدلی،۱۳۹۰،ص۶۰)
۲-۱-۱۶-۱)تئوری مدیریت دانش جامع:
تئوری مدیریت دانش جامع[۲۳] به منظور ایجاد کارآیی و موفقیت کارآفرینان به روش سیستماتیک ، توسط ویگ[۲۴](۱۹۹۹) ارائه شد.
مفروضات مدیریت دانش جامع عبارت است از:
- شناسایی و درک این مسئله که سرمایه های هوشی (دانش) برای خلق، حفظ و در دسترس قرار دادن دانش برای پارادایم خدمات و تولیدات رقابتی ، ضروری هستند.
- تهیه و تبدیل دانش فعالیتی ضروری است و دربافت سازمانی باید به طور دائم بازسازی شود.
- تمام دارایی های دانش(سرمایه هوشی) به طور مداوم و با پشتکار وجدّیت عنداللزوم ، باید اعمال قدرت کند.
- فرایندها و روابط مدیریت دانش نیاز به حمایت گسترده کارآفرینان و رهبری دارد و زیرساخت های لازم برای آن باید در سازمان ایجاد شود.)عدلی ،۱۳۹۰،صص ۶۳-۶۱)
۲-۱-۱۶-۲) تئوری مدیریت دانش تیمی:
روند غیر قابل پیش بینی دانش، تلاش تکنولوژی اطلاعاتی را برای اعمال قدرت با شکست مواجه کرد و ضرورت کار تیمی را به ارمغان آورد.
تئوری مدیریت دانش تیمی[۲۵] بر این فرض استوار است که کار تیمی می تواند دانش را مهار کند و مکانیزمی برای سازماندهی و پیش بینی آن فراهم کند. شواهد متعددی در زمینه اهمّیت کار تیمی دانش می توان ارائه کرد: از جمله می توان به خلاصه تئوری انتخاب طبیعی داروین[۲۶] اشاره کرد؛ دراین تئوری بیان شده که نمونه های پایدار زمانی رشد می کنند که نیروهای زیادی درآن نقش داشته باشند.
گاندری ومتس[۲۷] (۱۹۹۶) در زمینه کاربرد تئوری مدیریت دانش تیمی بیان می کنند:
- تیم ها مولد کار اثربخش هستند.
- تیم ها مقاوم تراز افراد هستند.
- تیم ها در خلق انبوه دانش توانا هستند.
مفروضات مدیریت دانش تیمی عبارتند از: