الف ) انتخاب موضوع سوال ها
ب) محتوای سوال
ج )جمله بندی پرسش ها
د) انتخاب نوع سوال (خاکی، ۱۳۷۸).
۳-۶ ابزار جمع آوری داده ها
اصلی ترین وسیله گرد آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد .
در این تحقیق از دو پرسشنامه استفاده گردید.
پرسشنامه اول پرسشنامه سنجش تصویز ذهنی از برند است و بدلیل عدم وجود پرسشنامه استاندارد منطبق با مدل تحقیق، با بهره گرفتن از پرسشنامه های موجود در کتب و مقالات و سایتها توسط محقق طراحی و تدوین شده و حاوی ۱۵ سؤال است که به صورت زیر با ابعاد سه گانه مدل تحقیق در ارتباط است :
سؤال ۱ تا ۵ مربوط به شاخص تداعی برند، سؤال ۶ تا ۱۰ مربوط به شاخص تمایز برند و سؤال ۱۱ تا ۱۵ مربوط به شاخص وفاداری به برند می باشد.
پرسشنامه دوم نیز پرسشنامه ای جهت سنجش وفاداری مشتری است و توسط محقق طراحی شده است. این پرسشنامه نیز با بهره گرفتن از شش شاخصه اصلی مدل وفاداری مشتری تحقیق به صورت زیر طراحی شده است :
سؤال ۱ تا ۳ مربوط به شاخص رضایتمندی، سؤال ۴ تا ۶ مربوط به شاخص ارزش، سؤال ۷ تا ۹ مربوط به شاخص مقامت در برابر تغییر، سؤال ۱۰ تا ۱۲ مربوط به شاخص ارزش ویژه برند، سؤال ۱۳ تا ۱۵ مربوط به شاخص اعتماد و سؤال ۱۶ تا ۱۸ مربوط به شاخص احساسات می باشد.
۳-۷ روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده ها
پس از تدوین پرسشنامه به تعیین روایی[۱۱۸] آن خواهیم پرداخت. «مقصوداز روایی این است که وسیله اندازه گیری بتواند همان چیزی را اندازه بگیرد که برای آن ساخته شده است و نه چیز دیگر را». برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی[۱۱۹] استفاده شد . بدین معنی که پرسشنامه پس از تدوین با بهره گرفتن از نظرات افراد متخصص و صاحب فن، اصلاح و ترمیم شد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در عرف افراد معتبر کسانی هستند که رفتارشان همسان، قابل اعتماد و قابل پیش بینی است یعنی فردا یا هفته بعد انجام خواهند داد به آنچه که امروز می دهند و آنچه که هفته پیش انجام داده اند، همسان است می گوییم آنان افرادی پایا و با ثبات هستند.
در سؤالات هم اگر پرسشنامه توسط کسانی دیگر در جایی دیگر انجام شود باید به همین جواب دست پیدا کنیم، یک آزمون زمانی دارای پایایی است که نمره های مشاهده و نمره های واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند (خاکی، ۱۳۷۸).
پایایی پرسشنامه این پژوهش را به وسیله ضریب آلفای کرونباخ می سنجیم. اگر ضریب آلفا بزرگتر از مقدار ۷/۰ باشد، پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. بر این اساس ضریب آلفا برای سوالات مربوط به"تصویر ذهنی از برند” برابر ۸۳۳/۰ و برای سوالات مربوط به"وفاداری مشتریان” برابر ۹۰۴/۰ می باشد. ضریب آلفا برای کل سوالات پرسشنامه نیز برابر ۹۳۰/۰ است. در نتیجه می توانیم بگوییم که پرسشنامه این پژوهش از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردار است. لازم به ذکر است که جهت سنجش پایایی ابتدا تعداد ۴۰ پرسشنامه تقسیم شد و پس از جمع آوری ضرایب فوق به دست آمد.
ضریب آلفای کرونباخ | سوالات مربوطه | متغیر |
۸۳۳/۰ | ۱ تا ۱۵ | تصویر ذهنی از برند |
۹۰۴/۰ | ۱۶ تا ۳۳ | وفاداری مشتریان |
۹۳۰/۰ | ۱ تا ۳۳ | کل سوالات |
۳-۸ نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه
بعد از اینکه داده ها از نمونههای جامعه آماری جمع آوری شد، مرحله بعدی آن است که داده ها جهت آزمون فرضیه ها تحلیل شود. اما قبل از اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم چند گام مقدماتی مورد نیاز است که باید تکمیل شود که شامل : آماده سازی داده ها برای تحلیل، درک داده ها ، آزمون برازش داده ها و آزمون فرضیه.
در این پژوهش از آمار توصیفی توصیف داده های جمع آوری شده از جمله فراوانی، درصد فراوانی، میانه و مد و میانگین و انواع جداول و نمودار های آماری و همچنین از آمار استنباطی مانند آزمون اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن و روش آزمون همبستگی اسپیرمن برای آزمون فرضیات، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱ مقدمه
در تحقیقات علمی پس از جمع آوری اطلاعات مهمترین گامی که باید برداشته شود، پردازش داده ها و یافته های خام می باشد، زیرا این داده ها بدون پردازش هیچ ارزش علمی ندارند. در این مرحله باید از روش ها و فرمولهای آماری استفاده نمود. البته در این رابطه از رایانه و نرم افزارهای رایانه ای نیز می توان بهره ی فراوان جست. یکی از مناسب ترین برنامه های رایانه ای که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، نرم افزار SPSS می باشد. جهت پردازش اطلاعات بدست آمده در این تحقیق از نرم افزار SPSS، نسخه ۲۰استفاده شده است.