۵۴٫
آماره t
۲٫۰۷
۷٫۶
۲٫۷۲
۵٫۴۹
دانشگاه ها
ضریب
متغیرحذف شده
۰۳٫-
متغیرحذف شده
آماره t
۳٫۲۹-
ضریب تعیین
۹۳٫
۹۷٫
۹۲٫
۸۹٫
منبع: همان .
همان طوری که از نتایج جدول ۲-۴ مشخص است در مدل اول ، دوم و چهارم به علت معنی دار نبودن متغیر دانشگاه ، این متغیر از مدل حذف شده است و به واسطه این حذف ضریب تعیین مدل اول و دوم به ترتیب از ۹۰ و ۹۳ درصد به ۹۳ و ۹۷ درصد افزایش یافته است که نشان از تصریح و برازش بهتر مدل دارد. قابل ذکر است در مدل اقتصاد سنجی از متغیر تعداد دانشگاه در شهرهای مختلف استان استفاده شده است و نه تعداد کاربران تلفن همراه در دانشگاه ها ، چه بسا اگر آمار مورد نیاز و تفکیکی آن قابل دسترس بود نتایج تغییر پیدا میکرد. این امر در بخش دوم این فصل بیشتر توضیح داده خواهد شد.
از آن جا که احتمال نقض فرض ناهمسانی واریانس در مدلهای با داده های مقطعی بیشتر است به منظور آزمون این فرض از آزمون وایت استفاده شده است. نتایج آزمون وایت در مدل سوم و برای بازه زمانی ایام نوروز حکایت از نقض این فرض دارد. لذا مدل با لحاظ نقض این فرض مورد برآورد قرار گرفت. نتایج نشان داده است که تمامی متغیرها معنیدار بوده اند و ضریب تعیین از رقم ۶۷ درصد به ۹۲ درصد افزایش یافته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴ – ۲ – ۳ - سازگاری تئوریکی و روایی نتایج
انتظار تئوریکی از برآورد مدل آن بوده است که ضرایب تمامی متغیرهای مدل مثبت بوده و یا به عبارتی تاثیر مثبت بر روی متغیر وابسته داشته باشد. لذا همان طوری که از نتایج خلاصه جدول ۲-۴ مشخص است تمامی ضرایب مدل از سازگاری تئوریکی برخوردار است. تنها در مورد متغیر تعداد دانشگاه ، با توجه به استفاده دانشگاه ها از باند پهن تلفن ثابت ، انتظار آن بوده است که ضریب این متغیر منفی باشد که در مدل سوم نیز نتیجه به دست آمده سازگاری تئوریکی را تایید کرده است. به منظور روایی و آزمون نتایج به دست آمده ، نتایج مدل های مختلف جدول ۲-۴ را از چند منظر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است:
مقایسه ضریب یک متغیر در مدل ها: به یقین میتوان گفت تاثیر متغیر توریستی / غیر توریستی بودن منطقه و شهر در مدلهای با بازه زمانی تابستان ، نوروز و تا حدودی پاییز بیشتر از فصل زمستان باشد. نتایج به دست آمده مدل ها این موضوع را تایید کرده است. بدیهی است مسافر پذیری بالای استان مازندران در ایام تابستان و نوروز تاثیر بیشتری درایجاد ترافیک دیتای استان در این بازه های زمانی داشته باشد.
مقایسه ضرایب متغیرها در مدل ها: صرف نظر از مقایسه ضریب یک متغیر در مدل های مختلف برآورد شده ، مقایسه ضرایب متغیرهای مختلف مستقل انواع مدلها نیز می تواند به تایید و روایی بیشتر نتایج مدلها کمک نماید. با توجه به این که استفاده از دستگاه موبایل و خدمت دیتای تلفن همراه، نیازمند دانش کافی و در برخی موارد دانش بالا میباشد ، میتوان انتظار داشت که تاثیر این متغیر نسبت به سایر متغیرهای مستقل مدل بسیار بالاتر باشد. این امر در تمامی مدلها به اثبات رسیده است.
۴ – ۲ – ۴ - حساسیت (تغییر پذیری) مقدارضریب متغیرها در مدل ها: انتظار آن است که ضریب متغیرهای مهم در مدلهای مختلف تغییر پذیری کمتری در مقایسه با سایر متغیرها داشته باشد. این امر برای ضریب متغیر جمعیت در نتایج مدل دیده می شود. دامنه تغییرات این متغیر در مدل های مختلف بین ۴۴٫ تا ۵۷٫ در نوسان است که در مقایسه با سایر متغیرها از نوسان پذیری کمتری برخوردار است.
۴-۳: بخش دوم تحلیل آماری داده های جغرافیایی
۴- ۳ -۱ - بررسی نمونه آماری شبکه در حال کار
پس از شناسایی و اطمینان از معنی دار بودن متغیرهای اصلی بازاریابی جغرافیایی موثر بر ایجاد ترافیک استان ، با محاسبه ترافیک سایت های موجود موبایل و نمونه گیری آماری از رفتار ترافیکی مشتریان در مناطق جغرافیایی مختلف، با کمک روشهای آماری میتوان ضمن تایید تاثیرات مثبت و منفی متغیرهای پیشگفته، گستره و اندازه بازار احتمالی در نتیجه اهمیت و اولویت مناطق مختلف را پیش بینی نمود.
جمعیت: همانطور که در بالا آمد جمعیت مناطق، بعنوان تاثیرگذارترین پارامتر جغرافیای مطرح بوده است، همچنین بدلیل تاثیر تعداد و جمعیت روستاها روی میزان جمعیت بعضی شهرستانها، بدین معنی که ممکن است میزان جمعیت شهری یک شهرستان کمتر بوده ولی جمعیت کل شهرستان در مقایسه با شهرستان دیگر بیشتر باشد ;جدول نزولی ۴٫۱ ضمیمه با نگاه به جمعیت شهر و شهرستان تهیه شده است، این تفاوت برای بعضی شهرستانها کاملا مشهود میباشد.
بدین منظور بررسی و تحلیل کلی، روی جمعیت شهرستانها انجام گرفته ولی بررسی های دقیق و جامعتر در سطح شهرها انجام پذیرفته است. علاوه بر وسعت و جمعیت مناطق مختلف، استان مازندران دارای مشخصههای جغرافیایی خاص و منحصر بفرد میباشد که تاثیر به سزایی بر رفتارترافیکی مناطق مختلف دارد، از جمله مهمترین آنها:
تراکم بالای جمعیت بومی که تقریبا بطور یکنواخت درنوار باریکی در جلگه شمال متمرکز شده اند.
با توجه به نزدیکی روستاها و شهرها بخش زیادی از جمعیت شهری و روستایی سیال بوده که طی صبح و عصر بین شهر و روستا در حرکت میباشند.
رفتار کاملا متفاوت ترافیکی در نیمه دوم سال به دو علت، یکی پذیرش مسافر زیاد بویژه در نوروز و روزهای تعطیل، دوم جابجایی بخش زیادی از مشترکین بومی به روستاها و ییلاقات مخصوصا در روزهای آخر هفته و تعطیلات رسمی که بایستی درنظر گرفته شود.
با درنظر داشتن این کلیات طی چهار مرحله به جمعآوری، جمعبندی و تحلیل اطلاعات، رفتار و مدل ترافیکی شهرها و شهرستانهای مختلف میپردازیم.
۴ – ۳ -۲ - مرحله اول: بررسی و تحلیل ترافیک شهرها و شهرستانها
الف: بررسی میزان ترافیک شهرها
با بررسی اولیه جدول۴٫۱ ضمیمه، بزرگی بازار در نتیجه اهمیت شهرهای مختلف تا حدودی مشخص میگردد، جهت قضاوت دقیقتر درباره میزان کشش ترافیکی شهرهای مختلف، همانطور که گفته شد در چهار مقطع در طول زمان تحقیق (در زمستان ۹۲ ، نوروز ، تابستان و پاییز ۹۳) بیشترین ترافیک یک ساعته(پیک ترافیک)یا مجموع ترافیک حمل شده توسط هر سکتور طی ۲۴ ساعت شبانه روز از شبکه زنده استخراج گردید. نمونه ای از دیتاهای استخراج شده شبکه طی جداولی در ضمیمه این فصل آورده شده که شرح کامل آنها بصورت CD پیوست میباشد.