خدمت نتیجهای است که مشتریان خواستار آن هستند.
خدمت فرایندی است، مشتمل بر یکسری از فعالیتهای کم و بیش نامحسوس که به طور طبیعی اما نه لزوماً همیشگی، در تعاملات بین مشتریان و کارکنان و یا منابع فیزیکی یا کالاها و یا سیستمهای ارائه کننده خدمت روی داده تا راه حلی برای مسائل مشتریان باشد (گرونوز[۲۶]، ۲۰۰۰).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
خدمات می تواند برای مشتریان درونی و بیرونی تولید شوند. خدمات شامل دو جزء هستند، یک نتیجه فنی[۲۷] و یک نتیجه کارکردی[۲۸] نتیجه فنی اغلب به چیستی خدمت اشاره دارد، یعنی همان چیزی است که به مشتری ارائه میگردد. از خروجی کارکردی نیز اغلب به چگونگی خدمت یاد می شود که در بر گیرنده فرایند ارائه خدمت میباشد (اشنایدر و وایت[۲۹]، ۲۰۰۴). لشلی[۳۰] (۱۹۹۷)، خدمت به دلیل ویژگیهای خودش یا به عنوان جزئی قابل توجه از یک کالای ملموس، تولید منفعتی ذاتاً ناملموس است که از طریق چندین فرم تبادل نظر نیاز شناخته شده مشتری را بر طرف مینماید (لشلی، ۱۹۹۷).
خدمت یک فعالیت اقتصادی است که با بوجود آوردن تغییر خواسته شده در دریافت کننده خدمت یا تغییری برای او در زمانها و مکانهای خاص برای مشتریان ایجاد ارزش می کند (لاولاک و رایت، ۲۰۰۴). او سی جی[۳۱] (۲۰۰۷)، خدمت را به معنای ایجاد ارزش برای مشتریان از طریق ایجاد تسهیلات لازم جهت تأمین خواسته های مشتریان است بدون آنکه هزینهای خاص و یا ریسکی برای مشتریان به همراه داشته باشد (او سی جی، ۲۰۰۷). از طرفی در نوشتارهای مربوط به بازاریابی برای درک بهتر مفهوم خدمت، معمولاً خدمات را با کالاهای فیزیکی مقایسه می کنند که در جدول ۲-۳ برخی از ویژگیهای کالاها و خدمات بصورت خلاصه آورده شده است.
جدول ۰‑۲: ویژگیهای کالاها و خدمات (گرونروز، ۲۰۰۰)
کالاهای فیزیکی | خدمات |
محسوس | نامحسوس |
متجانس | نامتجانس |
جدایی تولید و توزیع از مصرف | همزمانی فرایندهای تولید، توزیع و مصرف |
تولید ارزش هستهای در کارخانه | تولید ارزش هستهای در تعاملات خریدار - فروشنده |
عدم مشارکت مشتریان در فرایند تولید | مشارکت مشتریان در فرایند تولید |
امکان ذخیره سازی | عدم امکان ذخیره سازی |
انتقال مالکیت | عدم انتقال مالکیت |
تفاوتهای اساسی بین کالاها و خدمات:
۹ اختلاف اساسی میان کالاها و خدمات وجود دارد که عبارتند از:
مشتریان مالکیت خدمات را به دست نمیآورند.
فراوردههای خدماتی عملکردهای نامحسوس دارند.
مشتریان در فرایند تولید مشارکت بیشتری دارند.