۳-۸-۲) پایایی[۱۰۱]
اعتبار یا اعتماد پذیری ابزار، میزان پایایی و سازگاری آن را در اندازه گیری یک مفهوم نشان می دهد. مفهوم اعتبار با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان، تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. معمولا دامنه ضریب اعتبار از صفر (۰= عدم ارتباط) تا یک (+۱= ارتباط کامل) می باشد. روش های مختلفی برای اندازه گیری ضریب اعتبار ابزار اندازه گیری به کار برده می شود (سکاران، ۱۳۸۶: ۲۲۷). از آن جمله می توان به اجرای دوبار (روش بازآزمایی[۱۰۲]) ، روش موازی (همتا[۱۰۳]) ، روش تصنیف (دو نیمه کردن[۱۰۴]) ، روش کودریچاردسون[۱۰۵] و ضریب آلفای کرونباخ[۱۰۶] اشاره کرد (سکاران، ۱۳۸۶: ۳۱۸-۳۱۷). که یکی از معروف ترین آنها آلفای کرونباخ است
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در پژوهش حاضر به منظور تعیین پایایی پرسشنامه با تاکید بر همسانی درونی سوالات از طریق ضریب آلفای کرونباخ عمل شده که با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS برای مجموعه سوالات مربوط به هر متغیر اقدام گردید. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا بایستی واریانس نمره های زیر مجموعه سوال ها و واریانس کل را محاسبه نمود (سرمد و دیگران، ۱۳۸۸ :۸۴).
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه به تعداد ۳۰ نفر از افراد جامعه آماری داده شده است و ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه گردید:
= (n/n-1) û (۱- ∑sj2/s2)
که در آن:
n= تعداد سوالات پرسشنامه
sj2= واریانس سوال
s2= واریانس کل تست می باشد.
به منظور محاسبه پایایی پرسشنامه ها،قبل از توزیع نهایی آن ۳۰ عدد از هریک از پرسشنامه ها بین کارکنان شهرداری شهرستان دامغان، توزیع گردید که در نهایت به کمک نرم افزار SPSS مقدار آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق به صورت جدول زیر بدست آمده است:
جدول ۳-۲) ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق
متغیر | شماره سوالات | درصد آلفای کرونباخ |
مدیریت استعداد | سوالات ۱ تا ۱۹ | ۶/۸۹ درصد |
عدالت سازمانی | سوالات ۲۰ تا ۳۹ | ۳/۹۱ درصد |
سرمایه اجتماعی | سوالات ۴۰ تا ۵۷ | ۷/۹۰ درصد |
بنابراین می توان گفت که پرسشنامه ی فوق از اعتبار کافی برخوردار می باشد. بدین معنا که پاسخ های داده شده ناشی از شانس و تصادف نبوده بلکه به دلیل اثر متغیری می باشد که مورد آزمون قرار گرفته است.
۳-۹) روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
در پژوهش حاضر به دو روش توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده پرداخته شده است. در سطح توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد فراوانی و درصد فراوانی تجمعی به تحلیل و توصیف ویژگی های جامعه پرداخته ایم.
در سطح استنباطی نیز به منظور آزمون فرضیه های اصلی و فرعی برای تعیین تاثیر عدالت سازمانی از طریق سرمایه اجتماعی بر مدیریت استعداد در شهرداری شهرستان دامغان، برای بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق از روش معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزار Lisrel 8.54 بهره برده شده است .
در پژوهش حاضر از نرم افزار spss 19 و Lisrel8.54 جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نرم افزار مذکور به منظور قضاوت در خصوص پذیرش و یا رد فرض صفر، مقداری با نام Asymp.sig (مقدار P یا P-Value) را در خروجی خود ارائه می دهد. چنانچه P-Value بزرگتر از ۰٫۰۵ باشد، فرض صفر پذیرفته شده و در غیر این صورت رد می شود (نگهبان، ۱۳۸۲: ۱۷۷).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
داده های تحقیق
۴-۱) مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها به منظور بررسی صحت و یا سقم فرضیه ها برای هر نوع تحقیق، از اهمیت خاصی برخوردار است. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند. برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات، مطابق اهداف ارائه شده، ابتدا میزان و یا مقدار هر متغیر بر اساس داده ها و امتیازات حاصل از پرسشنامه مشخص شد. سپس توصیف اطلاعات حاصل شده در قالب جداول و نمودارهای توصیفی، دیدگاه کلی از چگونگی توزیع آن ها را ایجاد نموده که می تواند در چگونگی استفاده از الگو های آماری گوناگون کمک نماید. در گام بعدی به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شد و در نهایت با جمع بندی وتجزیه و تحلیل اطلاعات خاتمه یافت. کلیۀ این تجزیه و تحلیل ها به وسیلۀ نرم افزار SPSS19 و LISREL 8.54 انجام گردیده است.
۴-۲) توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان:
در این بخش به توصیف ویژگی های جمعیت شناختی تحقیق پرداخته می شود:
توصیف جنسیت پاسخ دهندگان
جدول۴-۱) توصیف جنسیت پاسخ دهندگان