۳-۱- مقدمه
تحقیق عبارت است از مجموعه ای از فعالیت های منظم، منسجم و هدف مند که در پی دست یابی به یکی از خواسته ها (تحقیق بنیادی، تحقیق پیمایشی و تحقیق کاربردی) به صورت فردی یا گروهی صورت
می گیرد (خاکی،۱۳۸۷). در طی فرایند تحقیق با به کارگیری ابزارهای جمع آوری، داده ها به طور عینی و معتبر، مشاهده، بررسی و استخراج می شوند و سپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی بطور کمی و غیر کمی سعی می شود که ادعاها و حدس های علمی اولیه (فرضیه ها) آزمون شده و در نهایت فرضیه ها رد یا پذیرفته شوند و نتیجه گیری نهایی صورت پذیرد. در این فصل از پایان نامه به قسمت بسیار مهم و اساسی از فرایند تحقیق، یعنی تعیین نوع و روش های مورد استفاده در تحقیق جهت بررسی جامعه آماری و تعیین روش های نمونه گیری وحجم آن، هم چنین روش ها و ابزار مورد استفاده جهت گرد آوری اطلاعات و روش های تجزیه وتحلیل اطلاعات گردآوری شده پرداخته می شود. روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات نیز موضوع دیگری است که در این فصل به آن پرداخته می شود وهمچنین تشریح روش های مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها آورده.شده.است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۲- روش اجرای تحقیق
اجرای تحقیق توصیفی می تواند برای شناخت بیشتر شرایط یا یاری دادن به آن فرایند تصمیم گیری باشد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه ها یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می شود. یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش می کند (خاکی ، ۱۳۸۸) .
در تحقیق حاضر روش تحقیق از نظر هدف، نوع داده ها و نحوه اجرا تحقیق عبارتست از:
۳-۲-۱- روش تحقیق از نظر هدف:
به طور کلی تحقیقات علمی برحسب هدف به سه دسته تقسیم می شوند: تحقیق بنیادی، تحقیق کاربردی و تحقیق و توسعه. (خاکی، ۱۳۹۰، ص ۹۴) این تحقیق از نظر هدف، از نوع ” کاربردی” است. زیرا نتایج حاصل از این مطالعه میتواند مورد بهرهبرداری بانک ملت و سایر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری قرار گیرد.
۳-۲-۲- روش تحقیق از نظر اجراء:
از آنجایی که مطالعه حاضر به بررسی تاثیر اجرای تکنیک کارت ارزیابی متوازن در عملکرد بانک ملت استان گیلان میپردازد، لذا از حیث روش اجرای پژوهش، ” تحقیق توصیفی” میباشد. تحقیق حاضر از آن جهت توصیفی است که تصویری از وضعیت موجود بانک ملت استان گیلان را ارائه میدهد.
۳-۲-۳- روش تحقیق از نظر نحوه جمع آوری داده ها:
با توجه به اینکه داده های مربوط به متغیرهای این تحقیق از پرسشنامه استخراج می شود لذا جمع آوری داده ها در این تحقیق به روش “پیمایشی” صورت میگیرد.
۳-۳-جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت از تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. (آذر و مؤمنی، ۱۳۹۰، ص ۶)
جامعه آماری این تحقیق مشتمل بر تمامی کارکنان بانک ملت در استان گیلان می باشد. بر اساس برآورد صورت گرفته مجموع افراد شاغل در بانک ملت در سطح استان گیلان ۷۵۰ نفر می باشند.
۳-۴- روش نمونه گیری و حجم نمونه
نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد. (آذر و مومنی، ۱۳۹۰، ص ۶) در صدر برنامه ریزی هر مطالعه یا تحقیقی این سوال که اندازه نمونه چقدر باشد، قرار دارد. سوال فوق موضوع مهمی است که هرگز نباید آن را کوچک شمرد. انتخاب نمونهای بزرگتر از حد نیاز برای حصول نتایج مورد نظر سبب اتلاف منابع میشود، در حالی که نمونه های خیلی کوچک اغلب، پژوهشگر را به نتایجی سوق میدهد که فاقد استفاده عملی است. (خاکی، ۱۳۹۰، صص ۲۵۲-۲۵۰)
با توجه به اینکه مشخصات افراد جامعه موجود می باشد، لذا در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب نمونه های تحقیق استفاده شده است. همچنین برای نمونه گیری در این تحقیق از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده است. مطابق جدول مزبور، برای جامعه ای به حجم ۷۵۰ نفر، نمونه ای به حجم ۲۵۰ مورد مورد نیاز می باشد.
۳-۵- روش جمع آوری اطلاعات
روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق میدانی میباشد. روش های میدانی به روشی اطلاق می شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است با مراجعه به افراد یا سازمان ها و غیره و نیز برقراری ارتباط مستقیم با آنها اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری نماید.
۳-۶- ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات
یکی از ابزارهای رایج تحقیقات برای جمع آوری داده ها ، پرسشنامه می باشد. پرسشنامه مجموعه از سوال ها است که در آن از پاسخ دهنده خواسته می شود نظر خود را نسبت به آنها ارائه نماید. پرسشنامه تحقیق حاضر دارای ۴۰ سوال می باشد که به شرح جدول ذیل و به تفکیک متغیرها و ابعاد آورده شده است.
جدول ۳-۱: جدول تفکیکی سوالات پرسشنامه
ردیف | مولفه ها | تعداد سوالات | منبع سوال |
۱ | بعد مالی | ۱۰ | نیون (۲۰۰۶) |
۲ | بعد رشد و یادگیری | ۱۰ | نیون (۲۰۰۶) |
۳ | بعد مشتری | ۱۰ | نیون (۲۰۰۶) |