اثر کارآفرینی بر موفقیت استراتژیک شرکت هنگامی بیشترین تأثیر را دارد که همه بخشهای سازمان را به تحرک وادارد. این حالت در شرکتهایی دیده میشود که در آنها رهبران استراتژیک و فرهنگ سازمان باهم در جهت ایجاد انگیزهای قوی برای نوآوری، ریسکپذیری و پیگیری فرصتهای جدید سرمایه فعالیت میکنند. این ایدهها تحت عنوان مفهوم “گرایش کارآفرینانه” شناخته میشوند (امتیاز،۱۳۹۰).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
گرایش کارآفرینانه شرکتها را در مواجهه با فناوریهای جدید هوشیار نگه میدارد، آنها را از روندهای بازار آگاه میسازد و برای ارزیابی احتمالات جدید کمک میکند و بهوسیله متمرکز نگاهداشتن تصمیمگیرندگان بر تغییرات صنعت و تقاضای مشتریان، به شرکتها در جهت شناسایی فرصتها و راهاندازی فعالیتهای اقتصادی جدید کمک میکند (لامپکین و همکاران، ۲۰۰۹).
-
-
-
-
-
- ابعاد گرایش کارآفرینانه
-
-
-
-
ابعاد گرایش کارآفرینانه بر اساس تعریف میلر[۶۶](۱۹۸۳) از شرکت کارآفرین شکلگرفته است. او که بهعنوان یک پیشرو در توسعهی مفاهیم گرایش کارآفرینی شناخته میشود، در تشریح سازمان کارآفرین اینگونه میگوید:"شرکتی که درگیر نوآوری درزمینهی محصول و بازار باشد، مشارکتهای همراه با ریسک را بپذیرد و با پیشگامی در نوآوری از رقبا پیشی گیرد". بنابراین، شرکتی با گرایش کارآفرینی دارای نوآوری، ریسکپذیری و پیشگامی است (سنجقی و همکاران، ۱۳۹۳).
میلر(۱۹۸۳) گرایش کارآفرینانه یک شرکت را ترکیبی از ریسکپذیری، نوآوری و پیشگامی توصیف نمود. کوین و اسلوین[۶۷] (۱۹۹۰) هم، نظر میلر را درباره ابعاد کارآفرینی مطرح کردند. طبق نظر ویکلاند[۶۸] و همکاران(۱۹۹۹) اکثر محققان توافق کردند که گرایش کارآفرینانه ترکیبی از سه بعد است: عملکرد نوآورانه، پیشگامی و ریسکپذیری. درواقع بسیاری از مطالعات (کوین و اسلوین[۶۹]،۱۹۸۹؛ نامان[۷۰] و اسلوین،۱۹۹۳؛ زهرا و گارویس[۷۱]،۲۰۰۰؛ کاملگور[۷۲]،۲۰۰۲؛ کراس[۷۳] و همکاران،۲۰۱۲) این سه بعد که توسط میلر مطرحشده است را قبول دارند.
جدول۲-۲ ابعاد گرایش کارآفرینانه (میلر،۱۹۸۳(
ابعاد | تعریف |
ریسکپذیری | تصمیمگیری و عمل بدون اینکه الزاماً دانش خاصی در مورد نتایج احتمالی آن عمل وجود داشته باشد؛ منابع قابلتوجهی در فرایند ریسکهای جسورانه باید مورد تعهد باشند. |
رویکرد نوآورانه | تمایل به ارائه محصولات نو تازه، انجام آزمایش و فرآیندهای خلاقانه برای توسعه محصولات و خدمات جدید و فرآیندهای جدید. |
پیشگامی | رهبر بازار نگاهی روبهجلو دارد و این امر بینشی است برای استفاده از فرصتها در پیشبینی تقاضای آینده فراهم میکند. |
در بخشهای بعدی، ابعاد گرایش کارآفرینانه بر اساس مدل میلر، تعریفشده است.