۲-۲۱- مدل مفهومی تحقیق
مدل تحقیق
چارچوب نظری مبنایی است که تمام تحقیق برروی آن قرار داده می شود. چارچوب نظری یک شبکه منطقی، توسعه یافته، توصیف شده و کامل بین متغیّر ها می باشد. لذا یکی از مهم ترین کارکردهای چارچوب نظری ارائه متغیّرهای مرتبط با مسأله تحقیق است (خاکی،۴۲:۱۳۷۸).
در تحقیق حاضر سعی خواهیم نمود با بهره گرفتن از مدل ایی اف کیو ام که مدلی جامع در ارزیابی عملکرد می باشد، آموزش و پرورش را ارزیابی نموده و نقاط قوّت و ضعف آن را در حیطه های رهبری، کارکنان، خطّ مشی و استراتژی، مشارکت و منابع و همچنین فرآیندها شناسایی نماییم. مدل ایی اف کیو ام تصویری کلان از نقشه ای است که هر سازمان می تواند از آن بهره گیرد تا ابعاد مختلف مدیریّتی و عملیاتی خود را در غالبی یکپارچه و جامع بهبود و تعالی بخشد.
در این پژوهش با توجّه به مطالب ارائه شده، می توان مدل ساختاری زیر را برای سنجش و ارزیابی عملکرد در نظر گرفت در این مدل متغیّر تعالی سازمانی ایی اف کیو ام به عنوان متغیّر مستقل و عملکرد به عنوان متغیّر وابسته در نظر گرفته شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
توانمند سازها نتایج
نتایج کلیدی
رهبری
کارکنان
نتایج کارکنان
فرایندها،محصولات وخدمات
راهبرد(خط مشی واستراتژی)
نتایج جامعه
نتایج مشتریان
شراکت ها ومنابع
نوآوری و یادگیری
شکل۲- ۲(مدل مفهومی تحقیق)
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدّمه
پژوهش و کنجکاوی از تمایلات طبیعی بشر است و میل به شناخت و ارضای این حس موجب دست یافتن به مجهولات زیادی شده است به همین دلیل بشر در قرن حاضر به پیشرفت های چشمگیری در تمامی زمینه های علمی دست یافته است. اصول و قوانین علمی عمدتاً حاصل پژوهش های قرن اخیر دانشمندانی است که روش های علمی را به کار گرفته و پژوهش های ارزندها ای انجام داده اند. امّا باید توجّه داشت آنچه که موجب شد جوهره علم، حیات پیدا کند و قوف به اکتشاف و نتایج علوم نیست بلکه شناخت و درک عمیق روشها یعنی شیوه هایی که بشر برای پیشرفت علم به کار بسته است می باشد.یکی از ویژه گی های مهم، اساسی و کلیدی پژوهش علمی، اعتقاد و التزام آن به مبانی روش شناختی است. هر پژوهش علمی بر اساس موضوع، اهداف پژوهش و چارچوب نظری خود از یک چار چوب روش شناختی استفاده می کند، پژوهشگر در استفاده از انواع روش های علمی مختار و آزاد است. یکی از این صمانت های صحت و درستی یافته های پژوهش های علمی روش مند بودن آن است.
۳-۲- روش انجام پژوهش
تحقیق حاضر از آنجا که بررسی رابطه بین مدل تعالی سازمانی و عملکرد آموزش و پرورش شهرستان جغتای می باشد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی –پیمایشی می باشد. به این جهت کاربردی است، چون می توان از نتایج آن برای بهبود و بهینه سازی ابزارها، روش ها و الگو ها در جهت رفع نیازهای کارکنان و هم چنین ارتقای سطح عملکرد آموزش و پرورش استفاده نمود، و از نظر روش، توصیفی می باشد زیرا وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف آنچه هست بدون هیچ گونه دخل و تصرف در آن، می پردازد. و از این جهت که گردآوری داده ها از طریق نمونه گیری از جامعه، تحقیق میدانی و تجزیه و تحلیل پاسخهای جامعه به سوالات پرسشنامه صورت می گیرد، از نوع پیمایش یا زمینه یابی می باشد.این پژوهش بصورت غیر تجربی از نوع توصیفی است که به صورت پیمایشی و همبستگی انجام می گیرد که محقّق در آن در پی پیدا کردن رابطه بین مدل تعالی سازمانی و عملکرد آموزش و پرورش جغتای می باشد.هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر و با دیدگاهی فردی سازمانی صنعتی و نظایر آن (صائبی و شیرازی،۱۳۸۴ ).
تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن توصیف کردن شرایط با پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را می توان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد(سرمد و همکاران، ۵۶:۱۳۸۵ ).
در این تحقیق چون رابطه بین دو متغیّر در یک گروه واحد مورد بررسی قرار می گیرد بنابراین تحقیق از نوع همبستگی می باشد. تحقیقات همبستگی شامل کلیه تحقیقاتی است که در آن سعی می شود رابطه بین متغیّر های مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف یا تعیین گردد(دلاور، ۱۳۸۲ :۲۵).
بیشتر تحقیقات علوم تربیتی و روانشناسی به طور اختصاصی درصدد برقراری رابطه بین متغیّر ها هستند. تحقیق همبستگی رابطه احتمالی بین متغیّر ها را بررسی می کند بنابراین تحقیق همبستگی به تحقیقی گفته می شود که رابطه بین دو یا چند متغیّر کمی با بهره گرفتن از ضریب همبستگی توصیف کشف و تعیین می گردد (حسن زاده، ۵۲:۱۳۸۶).
تحقیق زمینه یابی یک روش جمع آوری داده هاست که در آن از یک گروه خاص از افراد خواسته می شود تا به تعدادی سوالهای خاص پاسخ دهند و به طور کلی سه هدف عمده در تحقیق زمینه یابی مورد نظر است توصیف تبیین و کشف (دلاور، ۱۳۸۴ :۲۷).
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند(سرمد و همکاران، ۸۲:۱۳۸۳).جامعه این پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس و پرسنل اداری، آموزش و پرورش شهرستان جغتای در سال ۱۳۹۳ می باشد که تعداد مدیران ۱۲۴ نفر و پرسنل اداری ۴۰ نفر می باشد. طبق گفته کارشناس مسئول اداره تعداد ۴۵ نفر مدیر زن و تعداد ۷۹ نفر مدیرمرد در این اداره مشغول به کار می باشند.
۳-۴- حجم نمونه
نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روش از پیش تعیین شده انتخاب می شود. به قسمتی که می توان از این بخش، با توجّه به روش انتخاب، استنباط هایی درباره کل جامعه به عمل آورده (عمیدی، ۱۰:۱۳۸۷ )."کرجسی مورگان و کوهن” مدل تصیم گیری خوبی را با ارائه یک جدول حجم نمونه خلاصه شده ارائه کردند که رهنمود عملی تصمیم داده شده ای برای تعیین حجم نمونه با توجّه به جامعه آماری ارائه می دهد (صائبی و شیرازی، ۱۳۸۴ ).
با توجّه به جامعه پژوهش تعداد مورد نیاز بر اساس جدول کر جسی مورگان تعداد۱۰۴نفر به عنوان نمونه از مدیران،دبیران و پرسنل اداری آموزش و پرورش شهرستان جغتای در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ انتخاب گردید که کلیه نیروها به صورت استخدام رسمی و پیمانی مشغول به کار می باشند.
۳-۵- روش نمونه گیری
روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی –ساده می باشد:
نمونه گیری تصادفی طبقه ای فرایند است که از طریق آن به زیر گروه های واقعی یا به طبقه هایی انتخاب شده به عنوان بخش از آنچه در جامعه آماری وجود دارد، دست می یابیم. این روش زمانی استفاده می شود که محقّق علاقه مند است اطمینان حاصل کند که هر یک از طبقه های موجود در جامعه، در نمونه او حضور دارد( دلاور، ۱۳۸۴ :۵۲).
۳-۶- روش گردآوری اطّلاعات
وسیله جمع آوری اطّلاعات در تحقیق از اهمیت بسیار بالایی برخورد دار است. در تحقیق پیمایش وسایل جمع آوری اطّلاعات بدین منظور مورد مطالعه قرار می گیرد. که اطّلاعات مستند و استاندارد از کلیه افراد نمونه فراهم سازد (سلیمی، ۳۵۴:۱۳۷۰).لذا در این تحقیق ابزارهای اندازه گیری و شیوه های جمع آوری اطّلاعات از روش های ذیل استفاده شده است.
روش کتابخانه ای :در روش کتابخانه ای از کتاب ها، پایان نامه ها، مقاله پژوهش، مجله ها وسایت های معتبر علمی به منظور تدوین فصل دوم و نیز شناسایی و تنظیم گویه های پرسشنامه استفاده گردیده است.
روش میدانی : در روش میدانی از پرسشنامه استاندارد تعالی سازمانی وعملکرد به شرح ذیل استفاده گردیده.پرسشنامه تعالی با۵ معیار و۳۲گویه به گونه ای که برای اندازه گیری ۵ معیار (رهبری، خطّ مشی و استراتژی، کارکنان (منابع انسانی )، شراکت ها و منابع و فرآیندها) این پرسشنامه مشتمل بر ۳۲ گویه است به گونه ای که گویه های ۱ تا ۶ مربوط به رهبری گویه های ۷ تا ۱۲مربوط به خطّ مشی و استراتژی، گویه های ۱۳ تا ۲۰ مربوط به کارکنان و گویه های ۲۱ تا ۲۶ مربوط به شراکت ها و منابع و گویه های ۲۷تا ۳۲ مربوط به فرایند هاست. پرسشنامه استاندارد عملکرد دارای ۲۵سئوال که بر اساس مقیاس پنج گانه لیکرت (کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملا مخالفم) که با نظر استاد محترم راهنما و استفاده از کتاب پرسشنامه تهیه وتنظیم واجراگردیدوشامل یازده مولفه (قابلیت اعتماد، نگرش، کیفیّت کار، ابتکارعمل، قضاوت، همکاری، کمیت کار، امنیت، یادگیری وتوسعه شخصی،شخص،رهبری)که برای هر مولفه پرسشهای در نظر گرفته شده است.که پس از طی مراحل اداری پرسشنامه ها در بین جامعه مورد نظر توزیع و تحویل آن پس از مراجعات و پیگیرهای لازم انجام گردید.
۳-۷- روایی و پایایی پرسشنامه
روایی: روایی محتوا به ما اطمینان می دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم سنجش را در بر دارد (اوماسکاران، ۲۲۳:۱۳۸۶ ).ازنظرآماری برای بیان روایی محتوا هیچ روش عددی وجود نداشته و ملاک ارزیابی محتوا قضاوت جمعی از محقّقین و صاحب نظران آن رشته است. لذا از طریق مطالعه کتاب ها و مقالات لازم در ارتباط با مسئله پژوهش پرسشنامه هایی انتخاب گردید.سپس هماهنگی لازم با استاد محترم راهنما انجام گرفت و پس ازکسب نظرات و پیشنهادات ایشان، اصلاحات لازم صورت گرفت و پرسشنامه نهایی تهیه و مورد استفاده قرار گرفت.
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد یعنی این که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. پایایی پرسشنامه تعالی سازمانی و عملکردبا آزمون آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS به ترتیب زیر بدست آمده است.