خاطرنشان میگردد که هر یک از هماهنگکنندهها عهدهدار مسئولیت هماهنگی طرح ( SCP) در نواحی بخصوص بوده و از این روی در برنامهریزی، اجرا و بازبینی نتایج طرح در ناحیه تحت نظارت خود به عنوان مسئول شناخته میشوند.
حمایتهای مالی از مدارس منطقهای. از جمله حمایت های مالی اعطا شده به مدارس منطقهای می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- استخدام کادر آموزشی در جهت رسیدن به نسبت ۱ به ۱۵ معلمین به دانشآموزان
- تخصیص بودجه ویژه ماهانه تا سقف ۳۰۰۰ پوند جهت تدارک ابزار و امکانات آموزشی
- تخصیص بودجه ویژه ماهانه تا سقف ۴۰۰۰ پوند جهت اجرای برنامههای خارج از برنامه مدارس
- تخصیص بودجه سرانه ۷۵ پوندی به هر دانشآموز
حمایت از ۱۲۲ مدرسه روستایی که در قالب ۲۵ گروه دستهبندی شده و تحت نظارت ناظم محلی فعالیت مینمایند( کانت . امانوئل- ترجمه غلامحسین شکوهی -۱۳۷۸) .
۲ - کشور تایلند
بودجه و هزینه های آموزشی در کشور تایلند طبق آمارسال ۱۹۸۰، بودجه آموزش و پرورش فقط ۴/۳ درصد کل بودجه دولت GNP بود.
در قیاس با کشورهای پیشرفته (امریکا۷/۶% وانگلستان۶/۵%) یا حتی کشورهای در حال توسعه (مالزی ۶درصد)،این رقم بسیار ناچیزاست.درسال مذکور،بودجه آموزش وپرورش برابر ۳/۱۹% کل بودجه ملی بود. درسال ۱۹۹۰، این رقم به ۹/۱۷% تنزل یافت.این کاهش بودجه، دلیل دیگری برکندی پیشرفت آموزش و پرورش است.به هرحال دولتها، اهمیت آموزش و پرورش را درک کردهاند و بودجه بیشتری را برای آن در نظر گرفتهاند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
طی دهه گذشته، تخصیص بودجه دولت در قیاس با درآمد ناخالص ملی (GNP) نسبتا بالا بوده است. (به طور میانگین ۵/۳درصد GNP و۲۵درصد بودجه ملی). طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹، بودجه آموزشی به طور سالیانه ۱۵درصد افزایش داشته است. بالاترین بودجه مربوط به سال ۱۹۹۷است که ۲۰۲۸۶۴ (baht)یا ۴.۳درصد GNP به امر آموزش و پرورش اختصاص یافته بود پس ازرکود اقتصادی درتایلند،دولت مجبورشد که بودجه آموزشی رادرسال۱۹۹۸به میزان ۵۷/۰درصدکاهش دهد تا بتواند سرمایه سرمایهگذاری شده در امر آموزش و پرورش را کنترل کند. این اولین بار در تاریخ است که بودجه آموزشی یک سال خاص، از سالهای گذشته کمتر بوده است.بودجه آموزشی دولت، سالیانه به موارد ذیل اختصاص مییابد ( ویزی. جان – ترجمه محمد برهان منش- ۱۳۸۵).
- حمایت ازتدریس ویادگیری، بهبود کیفیت آموزش، خدمات آموزشی رسمی- غیررسمی، آموزشهای پیشدبستانی، حمایت ازآموزشهای اجباری بیشترکه البته درقالب آموزش همگانی ارائه میشوند.
- حمایت از تحصیلات معلولین و محرومین، تهیه کتب درسی، یونیفرم، برنامه نهار، غذای اضافی(شیر) برای کودکان دبستانی و پیشدبستانی
- حمایت از توسعه آموزشهای غیررسمی
- حمایتهای مالی و فنی از مدارس خصوصی جهت نیل به استانداردها و حمایت از مؤسسات آموزش عالی بویژه در امر تحقیقات.
در سال ۱۹۹۹، دولت برای اولین بار، از طریق تأسیس دو دانشگاه خاص برای راهبین، از تحصیلات راهبان حمایت کرد.دولت،بزرگترین سهم بودجه را برای آموزش ابتدایی درنظر میگیرد چون”یک سطح آموزش اجباری است و هدف آن ایجاد یک پایه محکم در دانشآموزان برای بدست آوردن خصوصیات پسندیده در زمینههای: روحی، اخلاقی، دانش و توانائیهای پایه، سواد و مهارتهای ریاضی است. سیاست، شامل ارائه خدمات آموزشی با کیفیت و قابل دسترس به همه دانشآموزان است. به طور میانگین، ۴۴ درصد کل بودجه آموزشی در سالهای ۱۹۹۹ – ۱۹۹۰ به تحصیلات ابتدایی اختصاص یافته و این نرخ روبه افزایش است. در سال ۱۹۹۹ این رقم معادل ۴/۸۱۶۶۲ میلیون baht بوده و در سال ۱۹۹۰، ۶/۳۰۵۸۹ میلیون baht بوده است. در حالی که نسبت بودجه به دانشآموز، به طور سالیانه افزایشی معادل ۳۳/۱۸ درصد داشته است.
نقش دولت را در امر آموزش میتوان به دو بخش تقسیمبندی کرد: عملکرد و سرمایه( مهناز ارجمند – پایان نامه کارشناسی ارشد -۱۳۸۶). در بخش عملکرد، بودجه شامل: حقوق و دستمزدها، پاداشها، هزینههای متفرقه، موارد عمومی، هزینههای حمایتی و سایر هزینههاست. بودجه اختصاص یافته به بخش سرمایه عبارت است از: تجهیزات و زمین و ساختمان. مشخص شد که ۷۵ درصد هزینههای آموزشی در تایلند مربوط حقوقها و دستمزدهای عادی است. به هر حال با اینکه درصد بالایی از کل بودجه آموزشی به حقوق معلمین اختصاص یافته است،هنوزمعلمین تایلندی،نسبت به معلمین سایرکشورهای توسعه یافته یا درحال توسعه،حقوق کمی دریافت میکنند.
بودجه آموزش پایه : آموزشهای پایه به صورت رایگان ارائه میشوند بنابراین دولت ناچار است بخش بزرگی از بودجه خود رابه این امراختصاص دهد. برآورد بودجه اولیه برای سالهای۲۰۰۳- ۲۰۰۰برابرچیزی حدود۱۰۰۰۰۰میلیون (baht)درسال است.با توجه به اهمیت تحصیلات پایه،بالاخره مجلس بودجه پیشنهادی دفتر کمیسیون آموزش و پرورش ملی و وزارت آموزش و پرورش را تصویب کرد.
بودجه آموزش خصوصی دفتر کمیسیون آموزش و پرورش خصوصی مسئول تمامی سطوح این نوع آموزش است. از سطح پیشدبستانی تا دبیرستانهای عمومی وفنی وحرفهای. این دفتر به عنوان نهاد مرکزی مصرفکننده بودجه کمکی دولت در آموزش خصوصی عمل میکند. تمامی مؤسسات خصوصی از حمایت مالی برخوردار میگردند. تصویب و تعیین نرخ شهریهها بر عهده خود آنهاست اما مجاز نیستند که از حد تعیین شده توسط دولت تجاوز کنند. مؤسساتی که به طور داوطلبانه از کمکهای مالی دولت استفاده نمیکنند، در مدیریت و نظارت آزادتر هستند. به هرحال آن ها هم باید تابع قوانین و مقررات مصوب وزارت آموزش و پرورش باشند.درسال ۱۹۹۸،درصد دانشآموزانی که درمدارس خصوصی تحصیل میکردندعبارت بود از( متوسلی . محمود -۱۳۷۲).
. پیشدبستانی۱۷/۲۴ درصد
. مدارس ابتدایی۲۹/۱۳درصد
. مقدماتی و تکمیلی متوسطه ۶درصد کل دانشآموزان
بالاترین درصد مربوط به پیشدبستانی است چون خدمات ارائه شده توسط دولت در این زمینه، کافی نیست. دولت برنامههایی درنظرگرفته است تا بخش خصوصی وجامعه را به مشارکت بیشتر درارائه این دروه آموزشی تشویق کند. به آموزشهای پیشدبستانی، مشارکت و مشاوره مالی و فنی تعلق میگیرد.به هر حال مقایسه تایلند با بقیه کشورها نشان میدهد که هنوز سرمایهگذاری در بخش آموزش خصوصی،در تایلند، بسیارپائینتر ازکشورهای توسعهیافته یا در حال توسعهای مثل آمریکا، ژاپن، کرهجنوبی وتایوان است. آمار دفتر کمیسیون آموزش و پرورش خصوصی، نشان میدهد که شهریه کل در همه سطوح آموزشی معادل ۱۲۹۰۰میلیون baht در سال ۱۹۹۵ یا ۳/۰ درصد GNP بوده که این رقم بیش از ده برابر کمتر از بخش دولتی است که این رقم در آن ۵/۳ درصد GNP بوده است( ساموئلسون . پل – ترجمه حسین پیر نیا -۱۳۸۳).
۳ - کشور عربستان سعودی
بودجه و هزینه های آموزشی. طبق آمار بدست آمده طی سال ۱۹۹۷،نرخ بودجه آموزشی کشورعربستان بر۴۱۲۶۴میلیون ریال سعودی بالغ می گردد.
بودجه آموزش عالی. بودجه کل آموزش دانشگاهی طی سال ۱۹۸۵، بردو و نیم میلیارد دلار بالغ گردید که این مقدار۶/۳%بودجهکل عربستان صعودی و۳۴%کل بودجه آموزشی کشوراست.ازسال۱۹۸۵کلیه دانشجویان دانشگاهها ازحقوق ماهیانه ۳۰۰ دلاری برخوردار می گردند ( تو دارو. مایکل – ترجمه غلامعلی فرجادی- ۱۳۸۴).
هزینه های آموزش ابتدایی. هزینههای عمومی آموزش ابتدایی به عنوان درصدی ازGDP و به عنوان درصدی ازکل هزینههای آموزش/هزینههای عمومی در حال حاضر در آموزش ابتدایی به عنوان درصدی ازGDPنشان میدهد که هزینههای آموزش درکشور پادشاهی بهطورکلی در اولویت اول برای دولت است و حکومت سهم بزرگی از بودجه خود را برای دستیابی به اهداف آموزش و توسعه اختصاص داده است. جمع کل هزینههای کنونی در آموزش سال۱۹۹۰ حدود ۲۵ میلیون ریال سعودی بود.
سهم آموزش ابتدایی ۷/۱۲میلیون ریال (۸/۴۹%) بوده که نشان دهنده ۲/۳%ازGDPاست.هزینههای آموزش ابتدایی برای هر دانشآموز۳۰% ازGDP است. رشدی پایدار در سهم آموزش در بودجه کل مشهود است. در ۱۹۹۸ این رقم ۶/۴۵ میلیون ریال معادل ۴۸%رشدآموزش ابتدایی است. درسال ۱۹۹۹ اعتباری معادل ۳۰ میلیون ریال سعودی دریافت کرد که افزایشی حدود۷۹%بیش ازسهم۱۹۹۰ را نشان می دهد.هزینههای آموزش ابتدایی در ۱۹۹۹ معرف ۱/۴ % از GDP با ۲۸% افزایش نسبت به ارقام ۱۹۹۰ است (دباغ، ۱۳۸۶) .
جدول ( ۱۱-۴)کل هزینه های آموزشی
به عنوان درصدی از هزینه های جاری دولتی | به عنوان درصدی ازتولید ناخالص ملی | به عنوان درصدی از کل | سال تحصیلی |
- | ۷/۵ | ۴/۹۴ | ۱۹۹۰ |
- | ۶ | ۵/۹۵ | ۱۹۹۲ |
- | ۵/۶ |