۱۳۸۹
کرم الله دانشفرد ، کاوه وحدانی و عسل آغاز
بررسی نقش پیاده سازی کارت امتیاز متوازن در بهبود عملکرد سازمان
نتایج این تحقیق وجود رابطه میان به کارگیری کارت امتیازی متوازن و بهبود عملکرد سازمان را تایید می نماید.
۱۳۹۰
سید حسین جلالی فریز هندی و غدیر شکیبا
بررسی عوامل تاثیرگذار بر حسابداری مدیریت استراتژیک و ارتباط آن با بهبود عملکرد شرکت
نتایج این تحقیق نشان داد که نوع استراتژی بر میزان مشارکت حسابداران مدیریت استراتژیک در تصمیم گیری های سازمانی تاثیر گذار می باشد.
۱۳۹۰
رضا تهرانی ، آمنه حصبایی و حامد احمدی نیا
بررسی ارتباط بین معیارها و شاخص های ارزیابی عملکرد منتخب در ارزیابی عملکرد شرکت های سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران
نتایج این تحقیق حاکی از این بود که شرکت های سرمایه گذاری ایرانی هر چه بزرگ تر می شوند انحراف معیار از بازده آن ها افزایش می یابد و احتمالاً شرکت های دارای اندازه کوچک تر در ایران از عملکرد بهتری برخوردارند.
۱۳۹۱
سید یعقوب حسنی ، خداکرم سلیمی فرد ، شهربانو یدالهی
طراحی مدلی برای اندازه گیری هوشمندی استراتژیک سازمانی و اندازه گیری میزان آن در بین شرکت های استفاده کننده از نرم افزارهای هوشمندی کسب و کار در ایران
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
نتایج حاکی از آن است که که هوشمندی استراتژیک از طریق هوشمندی درون و برون سازمانی اندازه گیری می شود.
۲-۳-۳ ) تحقیقات خارجی
در این بخش تعدادی از تحقیقات خارجی مرتبوط با موضوع تحقیق ذکر می شود :
هوک و جیمز تحقیقی با عنوان “ارتباط معیارهای کارت امتیازی متوازن به اندازه و عوامل بازار بر عملکرد سازمانی” را در شرکت های تولیدی استرالیا در سال ۲۰۰۰ انجام دادند و به کارگیری معیارهای مرسوم ارزیابی متوازن را در این شرکت ها مورد بررسی قرار دادند. هدف این تحقیق بررسی رابطه به کارگیری ارزیابی متوازن با اندازه سازمان، چرخه عمر محصول، اقتدار بازار و عملکرد سازمانی بود. نتایج تحقیق آنان حاکی از ارتباط مثبت بین کاربرد معیارهای مرسوم ارزیابی متوازن و عملکرد بهتر بود. گرچه بر اساس تحقیق آنان، معیارهای عملکرد غیر مالی نقش بیشتری در بهبود شرکت ها داشت (Hoque et al., 2000).
تحقیقی تحت عنوان ” ارتباطات و استراتژی کنترل : مطالعه تجربی اثرات کارت امتیازی متوازن ” توسط مالنا و سلتودر سال ۲۰۰۱ انجام شد که در این تحقیق اثربخشی ارزیابی متوازن در انتقال اهداف استراتژیک را مورد ارزیابی قرار دادند. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق آنان، به کارگیری کارت امتیازی متوازن به بهبود عملکرد سازمان های منجر شده است(Malina et al., 2001).
تحقیقی تحت عنوان “مفاهیم عملکرد در اندازه گیری عملکرد استراتژیک در شرکت های خدمات مالی” در شرکت های آمریکایی توسط ایتنر و همکارانش در سال ۲۰۰۳ انجام گردید. نتایج این تحقیق نشان دهنده این موضوع بود که شرکت هایی که برای اندازه گیری عملکرد خود از مجموعه ی گسترده ای از شاخص های مالی و غیر مالی استفاده می کنند، در مقایسه با شرکت های دیگر با استراتژی مشابه رضایت بالاتری از نظام اندازه گیری عملکرد خود دارند و همچنین بازده سهام بالاتری نیز دارند(Ittner et al., 2003).
دیویس و آلبرایت در سال ۲۰۰۴ تحقیقی با موضوع تاثیر پیاده سازی ارزیابی متوازن بر عملکرد شرکت ها در یک بانک آمریکایی انجام دادند. آنان ارزیابی متوازن را در چهار شعبه از بانک پیاده کردند و پس از دو سال نتایج شاخص های این چهار شعبه را با چهار شعبه ی دیگر که هنوز برای ارزیابی عملکرد، روش های سنتی را به کار می بردند، مقایسه کردند و دریافتند که بین پیاده سازی و به کارگیری ارزیابی متوازن و بهبود عملکرد این شعبه ها رابطه معناداری وجود دارد (Davis et al., 2004).
تحقیقی تحت عنوان “استراتژی ، نظام اندازه گیری عملکرد و عملکرد ” توسط دامون و همکارانش در سال ۲۰۰۹ در چین انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق ۱۰۹ شرکت چینی بودند. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که استفاده یکپارچه از اندازه گیری عملکرد به بهبود عملکرد استراتژیک در این شرکت ها منجر می شود. همچنین رابطه مثبتی بین نظام اندازه گیری عملکرد و استراتژی رشد در این تحقیق به اثبات رسید(Damon et al., 2009).
تحقیقی با عنوان “ساختار شرکت ، رقابت و نظام های اندازه گیری عملکرد و آثار مشترک شان بر عملکرد ” توسط لی و جونگ یانگ در سال ۲۰۱۰ در شرکت های پذیرفته شده در بورس تایوان انجام گردید. نتایج نشان داد که ساختار شرکت ها به طور قابل توجهی در طراحی سیستم اندازه گیری عملکرد تاثیر گذار است. همچنین نتایج نشان داد که این تاثیر بین صنایع مختلف، متغیر می باشد(Chia-Ling et al., 2011).
تحقیقی تحت عنوان “طراحی نظام اندازه گیری عملکرد و تصمیم گیری استراتژیک کاربردی با توجه به نقش ویژگی های اندازه گیری عملکرد” توسط آرتز و همکارانش در سال ۲۰۱۲ در کشور آلمان انجام شده است. این تحقیق بر روی ۱۹۲ مدیر بازاریابی شاغل در شرکت های آلمانی انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که رابطه مثبتی بین استفاده از سیستم اندازه گیری عملکرد برای تسهیل در تصمیم گیری و کاربردی شدن تصمیمات استراتژیک وجود دارد (Artz et al.,2012).
تحقیقی تحت عنوان “کاربرد نظام اندازه گیری عملکرد استراتژیک ، آیا این سیستم در محیط های پویا کارآیی دارد؟ ” توسط بیزب و مالاگوینو در سال ۲۰۱۲ انجام گردید. این تحقیق به بررسی چگونگی تاثیر سیستم اندازه گیری عملکرد استراتژیک بر عملکرد شرکت از طریق شکل دادن به برنامه های راهبردی و ارائه تصمیمات استراتژیک بر اساس فرایند های مجدد تدوین استراتژی می پردازد. جامعه آماری این تحقیق ۲۶۷ شرکت متوسط و بزرگ اسپانیایی بوده است. شواهد نشان دهنده رابطه ای مثبت بین سیستم اندازه گیری عملکرد استراتژیک و عملکرد شرکت ها از طریق تصمیمات استراتژیک بود. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد این رابطه هنگامی که پویایی محیط خیلی بالا نیست برقرار می باشد(Bisbe et al., 2012).
تحقیقی با عنوان “عدم قطعیت محیط، استراتژی بازرگانی ، نظام اندازه گیره عملکرد و عملکرد شرکت ” توسط باستین و همکارش در سال ۲۰۱۲ انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق مدیران عالی شرکت ها بوده است. نتایج نشان داد که رابطه بین عدم قطعیت محیط، استراتژی کسب و کار و عملکرد غیرمالی شرکت به طور قابل توجه ای مثبت می باشد، این در حالی است که در مورد عملکرد مالی این شرکت ها این رابطه خیلی قابل توجه نیست(Bastian et al., 2011).
۲-۳-۳-۱) خلاصه تحقیقات خارجی
در این بخش خلاصه ای از تحقیقات انجام شده خارجی در ارتباط با موضوع تحقیق در قالب جدول ۲-۷ ارائه می گردد :
جدول ۲-۷ ) خلاصه ای از تحقیقات خارجی ذکر شده
سال
نام محقق (محققان)
عنوان تحقیق (پایان نامه)
یافته ها (نتایج)