استوار سازی ساختمان و فضای داخلی آن، نحوه ی چیدمان و قرارگیری قفسه ها و پخش موسیقی مناسب و مورد علاقه مشتریان، دکوراسیون و نورپردازی مناسب، رایحه ی مطلوب و استفاده از ترکیب رنگ در محیط فروشگاه همه و همه در ایجاد تصویر مثبت در ذهن مشتری نقش دارند و در نتیجه مشتری در ارزیابی های خود فروشگاه را بر سایر رقبا ارجح می داند(لوی و وتز ، ۲۰۰۳).
به عقیده ی گیباو و رافالی (۲۰۰۸)، مدیران و صاحبین فروشگاه ها لازم است بدانند که محیطداخل فروشگاه از دیدگاه مشتری چگونه به چشم می آید و ارزیابی آن ها از فضای فروشگاهی چیست؟
پژوهشات دهه ی اخیر در آمریکا حاکی از آن است که بیش از ۷۰% از تصمیمات خرید انجام شده در فروشگاه های این کشور، در همان لحظه ی حضور در فروشگاه اخذ شده اند (بروز، ۲۰۰۸).
مشتریان از نشانه های محیطی برای شکل دهی ادراکشان از فروشگاه استفاده می کنند( بیتنر، ۱۹۹۲ ؛ تورلی و چبت، ۲۰۰۲ ؛ تورلی و میلیمن ۲۰۰۵).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در نتیجه برای ایجاد محیط مطلوب، مدیران فروشگاه ها باید عناصر قابل کنترل محیطی را از طرف دیگر محیط فروشگاه مستقیماً با میزان فروش فروشگاه رابطه دارد(تورلی و میلیمن، ۲۰۰۵).
بنابراین آنچه خرده فروشان در این راستا باید انجام دهند، این است که دریابند چه متغیری در ایجاد تجربه ی درون فروشگاهی مثبت نقش دارد و بتوانند آنها را برای تحریک مشتریان، با هم ترکیب کنند( تورلی و میلیمن، ۲۰۰۰ ؛ میراندا، ۲۰۰۸).
همان طور که پیش تر ذکر شد یکی از مراحل مهم در فرایند رفتار خرید، جستجو کردن است که به انتخاب کالای مورد نظر و در نهایت خرید می انجامد.
بالطبع اگر مشتری زمان بیشتری را در فروشگاه سپری کند، طبیعتاً فرصت بیشتری هم برای جستجو درون فروشگاه خواهد داشت که این خود احتمال پسندیدن و انتخاب کالا و خرید توسط مشتری را افزایش می دهد. این امر محقق نخواهد شد مگر با ایجاد ترکیب مناسبی از فاکتورهای جوی(بلنگر و کراگونکار، ۱۹۸۰).
۲-۷-۱- اجزاء فضای فروشگاهی
به طور کلی، محققان مختلف تقسیم بندی های متفاوتی را برای اجزاء فضای فروشگاهی ارائه داده اند.
زنتس، مورسچت و سکرم کلین(۲۰۰۷)، بیان می کنند که تجربه ی خرید در فضای فروشگاهی از طریق کانال های حسی، بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی به وجود می آیند. بنابراین، این محققان فضای فروشگاهی را بر اساس پنج کانال حسی طبق جدول ۲-۲ تقسیم بندی می نمایند.
جدول ۲-۲- اجزاء محیط فروشگاهی بر طبق پنج کانال حسی افراد
زنتس، مورسچت و سکرم کلین(۲۰۰۷)
کانال حسی | اجزاء |
حس بینایی | رنگ، روشنایی، اندازه، ظاهر اثاثیه، ظاهر فروشندگان |
حس شنوایی | موسیقی در حال پخش، صدای تبلیغاتی، صدای همهمه و غیره |
حس بویایی | رایحه ی موجود در فضای فروشگاهی و غیره |
حس لامسه | مواد استفاده شده در کف و دیواره ها، حس لامسه ی محصولات و غیره |
حس چشایی | نمونه های غذایی موجود در فضای فروشگاهی و غیره |
روش دیگری برای تقسیم بندی اجزاء فضای فروشگاهی از منظری وسیع تر انجام گرفته است(تورلی و میلیمن، ۲۰۰۰؛ بلنتین، جک و پارسونز، ۲۰۱۰).
محرک های محیط فروشگاهی را می توان به پنج گروه تقسیم کرد شامل محرک های بیرونی، محرک های درونی کلی، چیدمان و طراحی، نقطه ی خرید و دکوراسیون، محرک های انسانی
اجزاء متفاوتی برای فضای فروشگاهی طبق این تقسیم بندی در نظر گرفته می شود که در جدول زیر جمع آوری شده اند:
جدول ۲-۲- پنج گروه از اجزاء فضای فروشگاهی