بحث سرمایه اجتماعی، قبل از سال ۱۹۱۶ در مقالهای توسط هانیفان از دانشگاه ویرجینای غربی برای نخستین بار مطرح شد. علی رغم اهمیّت آن در تحقیقات اجتماعی تا سال ۱۹۶۰ میلادی که توسط جین جاکوب در برنامه ریزی شهری بکار برده شد، شکل جدی به خود نگرفت. در دهه ۱۹۷۰ تئوری سرمایه اجتماعی توسط ” لوری” وارد عرصهی اقتصاد شد. لوری از تئوری سرمایهی اجتماعی برای انتقاد از نظریات نئوکلاسیک و ناعادلانه بودن توزیع درآمد استفاده کرد. جیمز کلمن (۱۹۸۸)، برای اولین بار این مفهوم را در آمریکای شمالی وارد عرصهی سیاسی کرد. تلاش های وی در اروپا توسط پوتنام پیگیری شد. تئوری سرمایهی اجتماعی، عمدتاً با نظریههای بوردیو، کلمن و پوتنام تکامل پیدا کردد (فوکویاما، ۱۳۷۹).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۱-۳) مفهوم سرمایه اجتماعی:
اولین تعریف علمی از سرمایه اجتماعی[۸] توسط فوکویاما ارائه گردیده است. فوکویاما مینویسد: سرمایه اجتماعی مجموعه ای است از توانایی اشخاص برای همکاری با یکدیگر در قالب گروهی و سازمان های مختلف جهت نیل به اهداف مشترک میباشد. سرمایه اجتماعی مجموعهای از هنجارها (اعمال نیک و صالح) در سیستمهای اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای جامعه و موجب پایین آمدن سطح هزینههای تبادلات و ارتباطات میگردد. یکی از مفاهیم مهم در تبیین سرمایه اجتماعی ایجاد شبکه اعتماد است. شبکه اعتماد عبارت از گروهی است که براساس اعتماد متقابل به یکدیگر، از اطلاعات و هنجارها و ارزش های یکسانی در تبادلات فیمابین خود استفاده میکنند (غفاری، ۱۳۹۰).
بوردیو سه نوع سرمایه را، شناسایی نمود؛ این اشکال سرمایه عبارت از شکل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بودند. شکل اقتصادی سرمایه بلافاصله قابل تبدیل به پول است مانند داراییهای منقول و ثابت یک سازمان، سرمایهی فرهنگی، نوع دیگر سرمایه است که در یک سازمان وجود دارد مانند تحصیلات عالیه اعضای سازمان که این نوع سرمایه نیز در برخی موارد و تحت شرایطی قابل تبدیل به سرمایهی اقتصادی است و سرانجام شکل دیگر سرمایه، سرمایه اجتماعی است که به ارتباطات و مشارکت اعضای یک سازمان توجه دارد و میتواند به عنوان ابزاری برای رسیدن به سرمایههای اقتصادی باشد .(Winter, 2000)
از دیدگاه بوردیو سرمایهی اقتصادی شکل غالب سرمایهگذاری است و انواع دیگر سرمایه که شامل فرهنگی و اجتماعی است، به عنوان ابزاری برای حصول سرمایهی اقتصادی مفهوم پیدا میکنند. از نظر بوردیو، سرمایهی اجتماعی در ممالک سرمایهداری به عنوان ابزاری برای تثبیت و تقویت جایگاه اقتصادی افراد به شمار میرود. در این ممالک، سرمایهی اقتصادی پایه است و سرمایهی اجتماعی و فرهنگی ابزاری برای تحقق آن محسوب میشوند. کلمن از واژگان مختلفی برای تعریف سرمایهی اجتماعی کمک گرفت؛ وی مفهوم سرمایهی اجتماعی را از ابعاد مختلف بررسی کرد. کلمن برای تعریف سرمایهی اجتماعی از نقش و کارکرد آن کمک گرفت و تعریفی کارکردی از سرمایهی اجتماعی ارائه داد و نه تعریف ماهوی .(Coleman, 1990)
بوردیو و کلمن قائل به مشارکت و عضویت فرد در گروه بودند. ما حصل آن را به عنوان سرمایه تلقی مینمودند؛ بوردیو برای این مفهوم از واژه «چسبندگی» و کلمن از واژه «ساختار اجتماعی» کمک گرفتند. برخلاف بوردیو که سرمایه اقتصادی را به عنوان هدف غایی در نظر میگرفت. کلمن، سرمایهی انسانی را به عنوان هدف غایی مطرح و سرمایهی اجتماعی را به عنوان ابزاری برای حصول به سرمایهی انسانی بکار میبرد. به عبارتی، کلمن با بهره گرفتن از مفهوم سرمایهی اجتماعی سعی در شناخت نقش هنجارها و ارزشها در داخل خانواده یا شبکههای اجتماعی بود تا از این طریق بتواند موجب تقویت سرمایههای انسانی شود. پوتنام، سرمایهی اجتماعی را مجموعهای از مفاهیمی مانند اعتماد، هنجارها و شبکهها میداند که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک اجتماع شده و در نهایت منافع متقابل آنان را تأمین خواهد کرد. از نظر وی اعتماد و ارتباط متقابل اعضاء در شبکه، به عنوان منابعی هستند که در کنشهای اعضای جامعه موجود است .(Putnam, 2000)
پوتنام، سرمایهی اجتماعی را به عنوان وسیلهای برای رسیدن به توسعهی سیاسی و اجتماعی در سیستم های مختلف سیاسی میدانست. تأکید عمده وی بر مفهوم «اعتماد» بود و به زعم وی همین عامل بود که میتوانست با جلب اعتماد میان مردم و دولتمردان و محسوب میشود که اگر در حکومتی به میزان زیاد اعتماد وجود داشته باشد به همان اندازه رشد سیاسی و توسعه اجتماعی بیشتر خواهد بود.
پاکستون سرمایه اجتماعی را متشکل از اجزا مختلف که هر کدام میتواند مستقل از دیگری عمل کند تعریف کرده است. مؤلفه های تعریف پاکستون از سرمایه اجتماعی عبارتند از:
میزان پیوستگی های انجمنی در بین افراد یا ساختار شبکه های عینی پیوندهای ذهنی بین افراد مشابه، یعنی پیوندهای میان افراد باید دارای ویژگی خاصی، دو جانبه، مورد اعتماد و مستلزم احساس مثبت باشد.
استون سرمایه اجتماعی را دو بعد تقسیم نموده است:
بعد اول: ساخت شبکهها و ساختار روابط اجتماعی.
بعد دوم: ساخت هنجارها و کیفیت روابط اجتماعی میباشد. ویژگیهای سرمایه اجتماعی در بعد اول عبارتند از: نوع روابط، اندازه شبکه ها، ساختار درونی روابط، ساختار بیرونی روابط و سطح روابط ویژگی های سرمایه اجتماعی. در بعد دوم عبارتند از: هنجار اعتماد و هنجار جبران ( (Goderham et al, 2007.
در جدول ذیل خلاصهای از تعاریف مختلف و سطوح تحلیل آنها مورد مقایسه قرار گرفته است:
جدول ۲-۱) تعاریف مختلف از سرمایه اجتماعی براساس هدف و سطح تحلیل (الوانی و نقوی، ۱۳۸۷)
محورها محققین عمده |
تعریف سرمایه اجتماعی | هدف | سطح تجزیه وتحلیل |
بوردیو | منابعی هستند که منافع عمومی را مورد ارزیابی قرار میدهند | رسیدن به سرمایه اقتصادی | افراد در حال رقابت باهم (فرد به فرد) |
کلمن | جنبه هایی از ساختار اجتماعی است که اعضاء از آن به عنوان منبعی برای رسیدن به منافع خود استفاده میکنند | رسیدن به سرمایه اجتماعی | افراد در گروه های فامیلی و اجتماعی (فرد با گروه) |
پونتام | اعتماد هنجارها و شبکه هایی که تسهیل کننده همکاری اعضاء برای رسیدن به منافع مشترک است | رسیدن به دموکراسی و توسعه اقتصادی | حکومتهای سیاسی در سطح ملی(گروه با حکومت ملی) |
۲-۱-۴) مبانی نظری سرمایه اجتماعی:
برای مفهومسازی سرمایهی اجتماعی میتوان به نظریه ها، الگوها و مدلهای مفهومی مختلفی اشاره نمود. در این میان میتوان به سه تئوری پیوندهای ضعیف[۹]، شکاف ساختاری[۱۰] و منابع اجتماعی[۱۱] و مدلهای کیفی سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی CRLRA، سرمایه اجتماعی SCAT، مدل کمّی اندازهگیری سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی گوشال و ناهاپیت، هسلی و ویدمن، لینا و لاک لی و کندی اشاره نمود. به اختصار این تئوریها و مدلهای نظری مورد بررسی قرار میگیرند: