تمرکز بالای جمعیت، وجود مراکز عمده فعالیتهای صنعتی، کشاورزی و خدمات، وجود شبکه اصلی ارتباطی. همچنین داشتن زیربناهای اصلی از قبیل فرودگاه، نیروگاه، پالایشگاه و مراکز بزرگ صنعتی دال بر آن است که بتوان شهر کرمانشاه را به عنوان قطب توسعه[۵۱] تلقی نمود.
۳-۲۱. تحلیل و ارزیابی محدودیت ها و تنگناهای محدوده مورد مطالعه
شهرستان کرمانشاه به عنوان مرکز استان بزرگترین قطب جمعیتى، اقتصادى، فرهنگى و خدماتى
استان مىباشد که در کنار قابلیتها و امکانات، محدودیتها و تنگناهایی نیز وجود دارد. بدلیل محدودیت عملکرد، بسیاری از فضاها و سطوح مورد نیاز شهر که در حد جمعیت آن و حتی در داخل محدوده آن تدارک و پیش بینی شده اند.
براساس مطالعات صورت گرفته در شهر کرمانشاه، بیانگر تمرکز جمعیت در مرکز استان و ناحیه حاکی از گرایش به قطبیشدن شهر کرمانشاه است. علت عمده اختلاف جمعیت و تمرکز شدید خدمات در شهر کرمانشاه، ویژگیهای خاص آن در مقایسه با سایر مراکز شهری در زمینه جذب مهاجر میباشد. الگوی شهرگرایی همچنان در حال توسعه میباشد و نرخ رشد جمعیت شهری همچنان بالاتر از نقاط روستایی است. تعداد شهرها را تا افق طرح (۱۴۰۳)، ۱۹ شهر و روستاـ شهر مطلوب دانسته و ساختار مورد نظر در سلسله مراتب شهری را نیز براساس یک کلانشهر (کرمانشاه) یک شهر بزرگ (کنگاور)، سه شهر متوسط (صحنه، هرسین و سنقر)، ۶ شهر کوچک و ۹ روستاـ شهر پیشنهاد شده است (گزارش اداره راه و شهرسازی کرمانشاه، اصلاح نگارنده،۱۳۹۳).
۳-۲۲. نتایج و اثرات مثبت و منفی حاصل از توسعه کلان شهری کرمانشاه
ایجاد کلانشهر کرمانشاه برای تکمیل سازمان و ساختار فضایی توسعه در کشور نه تنها ضروری بلکه اجتنابناپذیر بوده است این امر پیآمدهای مثبت و منفی را به دنبال داشته است که به اختصار میتوان اشاره نمود:
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱- با خروج کرمانشاه از انزوای چهل ساله و بازگشت آن به عرصه توسعه محور شرق به غرب کشور و حوزه استانهای غربی قطب هفتم توسعه گردشگری را به مرکزیت کرمانشاه شکل میدهد.
۲- فعال شدن کرمانشاه و کلانشهر کرمانشاه سبب توسعه استانهای کردستان، همدان و ایلام نیز می شود.
۳- کلانشهر کرمانشاه سبب انتقال نقش شهر به منطقه و افزایش فعالیتهای شهری ـ منطقهای در حوزه کلانشهر می شود.
۴- کلانشهر کرمانشاه، سبب ارتقای اقتصادی، اجتماعی منطقه خواهد شد و بویژه سطح اشتغال و رفاه عمومی را بالا برده و در نتیجه موجب افزایش درآمد ناخالص ملی می شود.
۵- این گرایشها رشد اثرات منفی بر محیط را نیز به همراه دارد. اثرات منفی توسعه در محیط در گام های
بعدی مانع توسعه بیشتر است.
۶- توسعه کلانشهری در کرمانشاه بنا به ماهیت اینگونه توسعه در ایران، قطب توسعهای بوجود خواهد آورد.
۷- مخاطرات محیطی و زیستمحیطی منطقه و اتلاف اراضی و منابع آب افزایش یافته و ممکن است منجر به ناپایداری محیط در سطح حوزه کلانشهر می شود (گزارش اداره راه و شهرسازی کرمانشاه،۱۳۹۳، اصلاح نگارنده).
۳-۲۳. تاریخچه سازمان قطار شهری کرمانشاه و مشخصات کلی و وضعیت پیشرفت
یکی دیگر از سیستمهای حمل و نقلی که کار احداث و راه اندازی آن توسط سازمان قطار شهری کرمانشاه صورت میگیرد قطار سبک شهری L.R.T میباشد که مطالعات فاز مقدماتی خط ۱ آن در سال ۱۳۸۷ توسط شرکت مشاور «مترا» انجام پذیرفت و کریدور خط ۱ از طاقبستان تا میدان فردوسی در مسیر طاقبستان، شهیدشیرودی، پلولایت، میدان آزادی، خیابان مدرس و میدان فردوسی، مسیر اجرای این خط به طول ۱۳ کیلومتر و دوخطه است که شامل ۱۱ ایستگاه و دو توقفگاه و پارکینگ خواهد بود. برنامه اجرایی احداث این خط از اوایل سال۱۳۹۰ طی قراردادی به مبلغ اولیه ۲۱۵ میلیون یورو و مدت زمان اجرایی ۴۲ ماه آغاز شده و پیش بینی می شود تا سال ۱۳۹۸ اولین فاز آن به بهره برداری برسد. نقشه مسیر خط یک قطارشهری کرمانشاه در شکل (۳-۱۹) آمده است (سازمان قطارشهری کرمانشاه،۱۳۹۳). براساس مصوبه شورای ترافیک استان، اجرای L.R.T از تقاطع ۲۲بهمن تا میدان فردوسی در زیرزمین انجام خواهد شد و همچنین ادامه مسیر از سهراه ۲۲بهمن به سمت طاقبستان به صورت ارتفاع از سطح زمین احداث خواهد شد (خبرگزاری ایسنا،۱۳۹۳).
شکل (۳-۱۰): مسیر خط یک قطار شهری کرمانشاه
*مأخذ: (سازمان قطارشهری کرمانشاه، ۱۳۹۳)
-
- فصل چهارم: یافته های تحقیق
۴-۱. مقدمه
اساس تحقیق حاضر بر مطالعات کتابخانهای و پژوهش میدانی و روش توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی است.
روش جمعآوری اطلاعات
- روش کتابخانهای: در ارائه مطالب مربوط به سیستم حمل و نقل شهری مطالعات انجام شده در رابطه با ادبیات تحقیق، شناخت وضعیت حمل و نقل شهری و موارد مرتبط با موضوع تحقیق از کتابها، مجلات، مقالات، پایان نامه ها، پایگاه های اطلاعاتی، اسناد و مدارک و آمار مربوطه استفاده شده است .
- روش میدانی: به منظور جمعآوری اطلاعات لازم و برای تحلیل از نظر خبرگان جهت تعیین وضعیت حمل و نقل شهری از پرسشنامه استفاده شده است .
ابزار گردآوری اطلاعات
یکی از ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. مجموعه پرسشهایی که به وسیله آنها محقق از آزمودنی، اطلاعات اولیه را بدست میآورد. سؤالات پرسشنامه باید به نحوی تدوین و تنظیم شود که از محدوده موضوع خارج نباشد. و صحیحترین اطلاعات ممکن حاصل شود. در این پژوهش برای مشخص کردن اهمیت هر یک از عوامل مربوط به نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدیدهای پیشروی سیستم حمل و نقل شهری کرمانشاه پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای طیف لیکرت عبارات، خیلیکم، کم، متوسط، زیاد و خیلیزیاد برای هر پرسش که در واقع یکی از عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) یا عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها) میباشد برای سؤالات (۶۹سؤال) پرسشنامه استفاده و تدوین گردیده است. دو ویژگی عمده ابزار گردآوری اطلاعات و اندازه گیری روایی و پایایی ابزار است.
روایی: برای افزایش روایی و اعتبار پرسشنامه ابتدا ۲۰ نمونه پرسشنامه بین جمعی از کارشناسان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرستان کرمانشاه توزیع و ابهامات آنها در رابطه با سؤالها مشخص گردید. بدین ترتیب تعدادی از سؤالها حذف و تعدادی دیگر جایگزین شد و در نهایت پس از شفاف شدن و رفع ابهامات، پرسشنامه نهایی در قالب ۴۵ سؤال که ۱۵ سؤال آن در خصوص عامل نقاط ضعف، و عوامل دیگر از جمله : نقاط قوت، فرصت و تهدید هر کدام ۱۰ سؤال تهیه و توزیع گردید.
پایایی: برای برآورد پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است، ابتدا بر مبنای۲۰ نمونه پرسشنامه توزیع شده، ضریب پایایی محاسبه شده از طریق نرمافزارSPSS ، ۸۵/۰بدست آمده است. از آنجایی که بزرگتر از۷۰/۰ بود بنابراین، پرسشنامه از پایایی مطلوب برخوردار است.
جامعه و نمونه آماری
جامعه: عبارت است از تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخص باشند.
نمونه: عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیانکننده ویژگیهای اصل جامعه باشد.
این پژوهش در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه صورت گرفته است و تعداد افراد جامعه محدود میباشد، جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان آن که در مجموع ۵۰ نفر میباشند، تشکیل میدهد.
۴-۲. معرفی و توصیف فرایند مدل تحقیق SWOT
ابتدا در ذیل مطالب تاریخچه، تعریف و تشریح مدل SWOT و سپس روش تجزیه و تحلیل آن به اختصار آورده شده است.
۴-۲-۱. تاریخچه مدل SWOT
تحلیل SWOT برای اولینبار در سال ۱۹۵۰ توسط جورج آلبرتاسمیت و رولند کریستنسن مطرح شد. در آن زمان این تحلیل ضمن کسب موفقیتهای روزافزون به عنوان کسب ابزار مفید مدیریتی شناخته شد.
SWOT سرواژۀ عبارات قوتها[۵۲]، ضعفها[۵۳]، فرصتها[۵۴] و تهدیدات[۵۵] است. گام اول در مراحل برنامه ریزی استراتژیک تعیین رسالت و اهداف است و پس از آن میتوان از طریق تحلیل SWOT که یکی از ابزارهای تدوین استراتژی است، برای سازمان استراتژی طراحی کرد که متناسب با محیط آن باشد. با بهره گرفتن از این تحلیل این امکان حاصل میشود که اولاً، به تجزیه و تحلیل محیطهای داخلی و خارجی پرداخته و ثانیاً، تصمیمات استراتژیکی اتخاذ نمود که قوتهای سازمان را با فرصتهای محیطی متوازن سازد (امانی۱۳۸۹). متعاقباً ویحریچ در سال ۱۹۸۲، SWOT را در فرمت ماتریس تغییر داد، به طوری که فاکتورهای داخلی شامل ضعفها و قوتهای داخلی سازمان با فاکتورهای خارجی شامل تهدیدها و فرصتها جفت و جور شده و در نهایت استراتژیها به طور سیستماتیک به دست آمدند که بایستی به وسیله سازمان تعهد گردد (koo etal,2011).
۴-۲-۲. تعریف مدل SWOT
شناسایی موضوعات استراتژیک در رویکرد استراتژیک جنبه حیاتی دارد. از روش های اساسی جهت ایجاد نظم و مناسبات ویژه بین مسایل استراتژیک، استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل SWOTاست که در رویکرد استراتژیک بهترین تکنیک برای تحلیل و هدایت محیط است. این تکنیک تأکید عمدهای بر تعیین موقعیت یا موضع استراتژیک پدیده در محیط رقابتی داشته و با روشهای عقلایی و شهودی در جهت فراهمآوری مهمترین استراتژی ممکن برای پدیده تلاش مینماید (مهندسین نقش جهان پارس،۱:۱۳۸۵).
مدل به تحلیل قوتها و ضعفها، فرصتها و تهدیدهای محیطی سازمان می پردازد. یک ابزار حمایت مدیریت برای تصمیم گیری است و عموماً برای تحلیل نظاممند محیطهای درونی و بیرونی سازمان به منظور رسیدن به رویکردی نظاممند و نیز حمایت از موقعیتهای تصمیم به کار برده می شود (Mehilli, and Dumi, 2012).
مدلSWOT به آنالیستها این امکان را میدهد، که عوامل را به عنوان عوامل درونی[۵۶] (IFE) ( قوتها و ضعفها) و عوامل بیرونی(EFE) [۵۷] (تهدیدها و فرصتها) در رابطه با یک تصمیم مشخص طبقه بندی کنند. و آنها را به مقایسه فرصتها و تهدیدها با قوتها و ضعفها قادر میسازد.
(koo etal, 2009). شکل (۴-۱) مدل SWOT را نشان میدهد.
بررسی محیطی
تحلیل داخلی
تحلیل خارجی
قوت