اینگلهارت
فرهنگ اعتماد و مدارا که در شبکه های گسترده سازمان های داوطلبانه می روید.
شیف
مجموعه ای از عناصر ساختار اجتماعی که بر روابط میان مردم اثر می گذارد.
کرینت نروکی نی کی
نیروی سازنده ای که محصول اعتماد، نیک اندیشی، همکاری و پیوندهای پایدار اجتماعی است.
ولکوک و نارایان
هنجارها و شبکه هایی که باعث می شود افراد به صورت دسته جمعی عمل کنند.
لیدا جی هانیفان
مواردی قابل مشاهده در بیشتر زندگی های روزانه افراد مانند حسن نیت، همدردی، رفاقت و مراوده های اجتماعی بین افراد و خانواده ها که باعث ایجاد یک بخش اجتماعی می گردد.
سازمان همکاری و توسعه ی اقتصادی[۸۶]
شبکه ها باهم از طریق هنجارها، ارزش ها و مفاهیم مشترک باعث فعال سازی همکاری در گروه ها و بین آنها می گردند.
استیونز
همکاری در جهت بدست آوردن یک هدف مشترک
ریچارد برت
دوستان، همکاران و تماسهای عمومی تری که فرد از طریق آنها، فرصت هایی برای به کارگیری سرمایه های مالی و انسانی خود بدست می آورد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مأخذ: ذاکر صالحی(۱۳۸۷: ۲۷) و دیگر یافته های تحقیق
۳-۲-۵- جنبه های سرمایه ی اجتماعی
ناهاپیت و گوشال[۸۷] سه جنبه ی متمایز برای سرمایه ی اجتماعی قائل اند:
۱- جنبه ی ساختاری شامل روابط شبکه ای، پیکربندی روابط شبکه ای و سازمان مناسب
۲- جنبه ی شناختی شامل زبان و اسطوره های مشترک
۳- جنبه ی ارتباطی شامل اعتماد، هنجارها، تعهدات و انتظارات متقابل و هویت مشترک (ذاکرصالحی، ۱۳۸۷: ۲۸).
الوانی و تقوی (۱۳۸۱) دسته بندی دیگری از ابعاد سرمایه ی اجتماعی را که توسط گروه کِندی دانشگاه هاروارد انجام شده است ارائه داده اند. این گروه مطالعاتی ابعاد یازده گانه ای را شناسایی کرده اند که عبارتند از: اعتماد اجتماعی، اعتماد میان نژاد های مختلف، مشارکت سیاسی عادی، مشارکت سیاسی نقادانه، رهبری مدنی[۸۸]، مشارکت مدنی، پیوندهای اجتماعی غیر رسمی[۸۹]، بخشندگی و مشارکت داوطلبانه[۹۰]، مشارکت مذهبی[۹۱]، تنوع معاشرت و دوستی ها که در مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور بیشتر این ابعاد پوشش داده شده است (به نقل از همان).
۳-۲-۶- سطوح سرمایه ی اجتماعی
سرمایه ی اجتماعی را می توان در سه سطح خرد، میانه و کلان بیان و بررسی کرد:
- سرمایه ی اجتماعی آوندی (سطح خرد)
هر فرد در ارتباط دو طرفه خود با کنش گر دیگر، به واسطه ی همکاری و حمایتی که پرداخت یا دریافت می کند، ذخیره ای از سرمایه ی اجتماعی را برای خود به وجود می آورد که از آن به عنوان سرمایه ی اجتماعی آوندی نام برده می شود (گروتاارت، ۲۰۰۴ به نقل از مؤیدفر، ۱۳۸۵: ۶۴).
در این سطح منافعی مورد نظر است که فرد به سبب عضویت در گروه و بهره برداری از سرمایه ی اجتماعی بدست می آورد.
- سرمایه ی اجتماعی هم وندی (سطح میانه)