وبهداشتی وهمچنین رفتارها وعادات غیر سالم وغیر بهداشتی جهت تغییر وتصحیح رفتارها وایجاد یک شیوه زندگی مناسب به منظور داشتن یک شاخص توده بدنی مطلوب وپیشگیری از اضافه وزن وچاقی به عنوان یک مشکل مربوط به سلامتی در جامعه نقش به سزائی داشته باشند(۱۱).
علیرغم اینکه عوامل پیش بینی کننده چاقی و اضافه وزن یک مفهوم چند بعدی است، مطالعات اندکی ارتباط کلیه این ابعاد را با معضل چاقی و اضافه وزن مورد بررسی قرار داده اند واغلب پژوهش ها تأثیر یک یا چند متغیر محدود را سنجید ه اند مثلا مطالعات اندکی در زمینه ارتباط بین فرهنگ و جغرافیا با اضافه وزن وچاقی انجام گرفته است. ولی تفاوت آمار اضافه وزن وچاقی در کشورها و مناطق مختلف می تواند ناشی از تاثیر فرهنگ و محل زندگی بر اضافه وزن وچاقی باشد،لذا سعی شده که در این پژوهش ابعاد وسیع تری مورد بررسی قرار گیرد.با توجه به این موضوع وبا توجه به اینکه کودکان ۷ ساله اولین گروه سنی هستند که وارد محیط جدید مدرسه می شوند واغلب این موضوع باعث پدید آمدن تغییراتی در برخی عادات وشیوه زندگی آنها می گردد وکودکان سنین دبستان گروه خاصی را از نظر آسیب پذیری اجتماعی،بهداشتی وسلامت تشکیل می دهند بر آن شدیم که این مطالعه را انجام داده تا با شناسایی وارتباط هر یک از فاکتورها در ایجاد چاقی و اضافه وزن در این گروه سنی و ارائه راهکارهائی جهت پیشگیری ودرمان چاقی،علاوه بر حفظ و ارتقاء سلامتی وبهداشت افراد جامعه وپیشگیری از بسیاری از هزینه های اقتصادی ناشی از درمان چاقی وبیماریهای مرتبط با آن گامی در جهت افزایش دانش پرستاران برداشته تا بتوانند نقش موثری درکنترل وپیشگیری از چاقی و اضافه وزن داشته باشند.
اهداف:
هدف کلی:
تعیین عوامل پیش بینی کننده اضافه وزن وچاقی درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت سال۱۳۹۱
اهداف ویژه:
تعیین فراوانی اضافه وزن درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت
تعیین فراوانی چاقی درکودکان بدوورود به دبستانهای شهر رشت
تعیین ارتباط بین ویژگیهای فردی واجتماعی با اضافه وزن درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت
تعیین ارتباط بین ویژگیهای فردی واجتماعی با چاقی درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت
تعیین ارتباط بین الگوی تغذیه واضافه وزن درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت
تعیین ارتباط بین الگوی تغذیه وچاقی درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت
تعیین ارتباط بین فعالیت جسمانی واضافه وزن درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت
تعیین ارتباط بین فعالیت جسمانی وچاقی درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت
تعیین ارتباط بین الگوی خواب واستراحت با اضافه وزن در کودکان بدو ورود به دبستانهای شهررشت
۱۰-تعیین ارتباط بین الگوی خواب واستراحت با چاقی در کودکان بدو ورود به دبستانهای شهررشت
۱۱-تعیین عوامل پیش بینی کننده اضافه وزن وچاقی با کنترل عوامل فردی واجتماعی کودک
سوالات پژوهش:
فراوانی اضافه وزن درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت چگونه است؟
۲- فراوانی چاقی درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت چگونه است؟
۳- ارتباط بین ویژگیهای فردی واجتماعی کودک بااضافه وزن کودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت چگونه است؟
۴- ارتباط بین ویژگیهای فردی واجتماعی کودک باچاقی کودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت چگونه است؟
فرضیات پژوهش:
۱- الگوی تغذیه با اضافه وزن درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت ارتباط دارد.
الگوی تغذیه با چاقی درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت ارتباط دارد.
فعالیت جسمانی با اضافه وزن درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت ارتباط دارد.
فعالیت جسمانی با چاقی درکودکان بدو ورود به دبستانهای شهر رشت ارتباط دارد.
الگوی خواب و استراحت با اضافه وزن در کودکان بدو ورود به دبستانهای شهررشت ارتباط دارد.
الگوی خواب و استراحت با چاقی در کودکان بدو ورود به دبستانهای شهررشت ارتباط دارد.
تعریف واژه ها:
برای دستیابی به اهداف پژوهش ،تعاریف عملی ونظری زیر در نظر گرفته شده است:
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
الف)تعاریف نظری
چاقی کودکان : یعنی شاخص توده بدن با نسبت وزن (کیلوگرم) به مجذور قد (متر) ،در صدک ۹۵ و بالاتربرحسب سن وجنس.(۱۵)
اضافه وزن:یعنی شاخص توده بدن بین صدک ۸۵ تا ۹۵ بر حسب سن وجنس.(۱۵)
سن بدو ورود به مدرسه:منظور از سن بدو ورود به مدرسه ، سن ۷-۶ سالگی است.(۹)
ب)تعاریف عملی
چاقی کودکان:دراین تحقیق منظور از کودکان چاق کودکانی هستند که شاخص توده بدنی آنها در صدک ۹۵ وبالاتر برحسب سن وجنس باشد.
اضافه وزن کودکان: دراین تحقیق منظور از کودکان دارای وزن اضافه کودکانی هستند که شاخص توده بدن آنها بین صدک ۸۵ تا ۹۵ بر حسب سن وجنس باشد.
کودکان بدو ورود به مدرسه:در این تحقیق منظور از کودکان بدو ورود به مدرسه کودکانی هستند که در مهرماه سال ۹۱ واجد شرایط ثبت نام و ورود به کلاس اول ابتدایی هستند
محدودیتهای پژوهش :
برخی شرایط جسمی،روانی درهنگام تکمیل پرسشنامه بر نحوه پاسخگویی والدین دانش آموزان تاثیر گذار باشد.
فصل دوم
(دانستنیهای موجود در مورد پژوهش)