منابع
آقایی نیا، حسین(۱۳۸۶)جرایم علیه اشخاص،(جنایات)،تهران، نشر میزان
اسماعیلی، علیرضا(۱۳۸۷)طراحی و تدوین الگوی راهبردی توسعه فرهنگ ترافیک در ایران، رساله دکتری، دانشگاه امام حسین(ع)
پورمعلم، ناصر و جعفری نسب، سید احسان(۱۳۹۲)ارزیابی نقش فرهنگسازی ترافیکی در راستای کاهش آثار تصادفات و ارتقای نظم و امنیت اجتماعی، پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال دوم، شماره اول
توسلی،غلامعباس(۱۳۸۱)نظریه های جامعهشناسی، تهران، انتشارات سمت
جعفری، ادریس و صمدیان، منیرالسادات(۱۳۹۱) کاربرد داده کاوی در بررسی رفتار رانندگان متخلف در کلان شهرها، راهور، دوره نهم، شماره ۱۷
حافظ نیا،محمد رضا( ۱۳۸۳)مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت
حقشناس،حسن؛ حسینی،ماریه؛ جمشیدی،معصومه و عزیزی، حمیدرضا(۱۳۸۷)رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رفتار رانندگی در شهر شیراز،نشریه حکیم، دوره یازدهم، شماره سه
خبرنامه پلیس راهور و راه ناجا(۱۳۸۸)، ویژه نامه انضباط، امنیت و سرمایه اجتماعی، سال دوم، شماره دوازدهم، مهرماه.
ریترز، جورج(۱۳۸۵)نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی.
سوری، حمید؛ عینی، الهه؛ مهماندار، محمدرضا و خسروی، کریم(۱۳۹۱) ارزیابی قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی کشور از نظر کاربران حوزه ترافیک، نشریه راهور، دوره نهم، شماره هفدهم.
سوری، حمید؛ عینی، الهه؛ وهاب زاده، ابراهیم و محبی، اصغر(۱۳۹۱) بررسی تأثیر قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی در میزان تخلفات حادثه ساز، مرگ و جرح ناشی از تخلفات پرخطر سوانح ترافیکی کشور،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها.
سیری، غلامرضا(۱۳۸۹)، نقش تاثیر گذار رسانه در رفتار رانندگان، www.tinn.ir
شاهی، جلیل؛ احمدی نژاد، محمود و نادران، علی(۱۳۸۷)مروری بر تاثیر اعمال مقررات بر ایمنی تردد در کشورهای اروپایی، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال سوم، شماره نهم.
صادقی،محمد هادی(۱۳۸۵)جرایم علیه اشخاص، تهران؛ میزان
عباس زاده، محمد؛ حبیب زاده، اصحاب و عابدینی، عیسی(۱۳۹۱) بررسی ارتباط بین عوامل بازدارنده و میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی،فصلنامه مطالعات پژوهشی راهور، سال اول، شماره دو.
عبدالرحمانی، رضا و حبیب زاده، اصحاب(۱۳۹۲)بررسی و تحلیل عوامل اثرگذار بر بهبود ترافیک در استان هرمزگان، فصلنامه دانش انتظامی هرمزگان، دوره چهارم، شماره یک
عبدالرحمانی، رضا؛ حبیب زاده ملکی، اصحاب و نادرپور، محمدرضا(۱۳۸۹) رویکردی جامعهشناسانه به مهندسی ترافیک بررسی تاثیرات فرهنگ و ساختارهای اجتماعی بر ترافیک و مهندسی ترافیک، مطالعات مدیریت ترافیک، دوره پنجم، شماره ۱۸
عزیزی، حمیدرضا(۱۳۸۴)تخلفات راهنمایی و رانندگی و روش های پیشگیری در ایران، مجموعه مقالات نخستین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جادهای، تهران، دانشگاه تهران.
علی اکبری، اسماعیل(۱۳۸۶)ساماندهی فضا و پایداری در اصلاح رفتار ترافیکی شهرهای کشور (ضرورت جامع نگری به مقوله رفتار در شهرها)، پیک نور- علوم انسانی، دوره پنجم، شماره دو
فرضی، الهام(۱۳۸۵)تاثیر خلاهای قانونی بر انگیزه تخلف از قوانین و مقررات، دو ماهنامه علمی- تخصصی پلیس راهور ناجا، سال سوم، شماره شانزدهم.
میر محمد صادقی، حسین(۱۳۸۶)جرایم علیه اشخاص،تهران، نشر میزان،
ولیدی، محمد صالح(۱۳۸۴)حقوق جزای اختصاصی، جرایم علیه اشخاص،تهران، نشر امیر کبیر
R.O.S.P.A (2003) the royal society for the prevention of accidents. Strategic guidance for read safety professionals.
Mäkinen, Tapani. David M.Zaidel, et.al (2003) Traffic enforcement in Europe, effects, measures, needs and future. Final report to the E.S.C.A.P.E consortium.
Zaal, Dominic (1994) Traffic law enforcement, a review of the literature. Institute for read safety research. S.W.O.V.
Bener A, Haigney D, Crundal D (2004) Driving behavior stresses error and violations on the road: a cross cultural comparison study. International Conference on Traffic and Transport Psychology; UK: Nottingham
Peden M, Scurfield R, Sleet D, Mohan D, Hyder AA, Jarawan E, et al., (Eds.).(2004) World report on road traffic injury prevention. Geneva: World Health Organization.
Lajunen, T., Parker, D., & Summala, H (2004) the Manchester Driver Behavior Questionnaire: A Cross-Cultural Study, Accident Analysis and Prevention, 36, pp. 231-238.
پیوست تحقیق
قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی
قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی شامل موارد زیر میباشد:
اجباری شدن تجهیز صندلی عقب به کمربند ایمنی؛
کسب نمره منفی برای رانندگان متخلف؛
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نرخ جرایم هر ساله بر اساس تورم افزایش پیدا میکند، اما هر ۳ سال یکبار در سامانه این تغییرات اعمال میشود.
جرایم و تخلفاتی از قبیل حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز در راههای دو طرفه، عبور از چراغ قرمز، حرکت به طور مارپیچ و حرکت با دنده عقب در آزادراهها ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی دارد. برای سایر جریمهها ۵ تا ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. همچنین بر اساس این قانون، شهرداریها و وزارت راه ملزم شدهاند المانهای شهری و جادهها را اصلاح کنند و بسترهای لازم برای اجرای این قانون را فراهم کنند. صدور گواهینامه هوشمند و کنترل هوشمند سطح معابر را از جمله تدابیر لازم برای بسترسازی است.
افزایش مهلت پرداخت برگ جریمه به دو ماه؛
معافیت ۵ ساله خودروها از معاینه فنی: کلیه خودروهای صفرکیلومتر تا پنج سال به داشتن برگه معاینه فنی نیاز ندارند.
اعمال نمره منفی در قانون جدید: اخذ جرائم نمره منفی برای ۲۰ تخلف حادثه ساز احصاء شده است که در صورت کسب سقف نمره منفی، گواهینامه باطل میشود. در مرحله اول به جز اخذ جریمه، اگر نمرات منفی راننده متخلف به ۳۰ برسد، گواهینامه برای بار اول ۳ بار توقیف میشود و پس از اخذ مبلغ ۴۰۰ هزار ریال گواهینامه پس داده میشود. در مرحله دوم با کسب ۲۵ امتیاز منفی، گواهینامه ۶ ماه توقیف و با واریز ۶۰۰ هزار ریال به حساب خزانه به صاحب آن بر گردانده میشود و برای سومین بار راننده حادثه ساز پس از کسب ۲۰ امتیاز منفی، گواهینامه اش ابطال میشود و پس از گذشت یک سال با گذراندن دورههای آموزشی و پرداخت یک میلیون ریال، میتواند گواهینامه دریافت کند.
تخلف استفاده از مواد مخدر در خودروهای عمومی میتواند گواهینامه را در مرحله سوم ابطال کند.
تبصره
در صورتی که مبلغ جریمه خودرویی به ده میلیون(۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برسد، راهنمایی و رانندگی موظف است مراتب را به مالک خودرو اعلام کند و چنانچه ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو برای پرداخت جریمه یا اعتراض به واحد مندرج در ماده (۵) این قانون اقدام نکند، راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه است. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.
مأموران راهنمایی و رانندگی موضوع ماده (۲) این قانون موظفند در صورت مشاهده تخلفات زیر به شرح مقرر اقدام کنند:
الف) چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر باشد و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه مذکور به تعمیرگاه اعزام میشود.
ب) در مواردی که قرائن و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد، مأموران موضوع ماده (۲) این قانون با بهره گرفتن از تجهیزات لازم برای تشخیص این حالت اقدام میکنند و در صورت اثبات حالت مستی و بیارادگی حاصل از مصرف مسکرات و مواد مخدر و روانگردان، از رانندگی فرد مورد نظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دو میلیون (۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه، برای اقدام قانونی به مرجع صالح قضائی معرفی میشود.
ج) در صورتی که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی کند، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی میشود.
بستن کمربند ایمنی برای رانندگان و همه سرنشینان انواع خودروهای در حال حرکت در همه راهها و همچنین استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای رانندگان و ترکنشین هر نوع موتورسیکلت اجباری است. با متخلفان برابر جریمه پیشبینیشده در جدول جرائم رانندگی برخورد میشود.
تبصره
رانندگان خودروهایی که تاکنون برای سرنشینان خود کمربند ایمنی نصب ننمودهاند، موظفند ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون نسبت به نصب کمربند ایمنی استاندارد در خودروهای خود اقدام کنند.اعمال مقررات مندرج در این ماده نسبت به خودروهای فاقد کمربند، منوط به انقضاء این مهلت است. قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلتها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیر متعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تکچرخ، حمل یدک، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب میشود و مأموران موضوع ماده (۲) این قانون موظفند، ضمن صدور قبض جریمه برای توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند.
میزان جریمههای نقدی مقرر در مواد این قانون متناسب با افزایش یا کاهش تورم هر سه سال یک بار بنا به پیشنهاد نیروی انتظامی و تأیید وزارتخانههای دادگستری، کشور و راه و مسکن و تصویب هیئت وزیران قابل تعدیل است. شصت درصد از کل وجوه حاصله به تفکیک درآمدهای ناشی از تخلفات رانندگی خارج از شهرها و داخل محدوده شهرها و روستاها حسب مورد به وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور) به صورت متمرکز و در شهرها به شهرداریهای محل و ده یاریها از طریق استانداری همان استان به تناسب هفتاد درصد و سی درصد اختصاص مییابد تا حسب مورد صرف استانداردسازی وسایل و تجهیزات ایمنی راهها، خطکشی و نگهداری آن، تهیه و نصب و نگهداری علائم راهنمایی و رانندگی و تجهیزات ایمنی، احداث پلهای عابر پیاده، احداث توقف گاههای عمومی و اصلاح راههای روستایی، معابر و نقاط حادثه خیز در شهرها و روستاها کنند.
تبصره
به وزارت راه و مسکن و شهرداریها اجازه داده میشود با بهره گرفتن از توان و سرمایه بخش غیردولتی برای تأمین، استقرار، ارائه خدمات، تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی و هوشمند ثبت تخلف، کنترل و نظارت ترافیک راههای کشور اقدام کنند. برگشت سرمایهگذاری صورت گرفته از محل بخشی از جریمههای ثبت شده با تجهیزات مورد نظر تأمین و پرداخت میشود، اجرای جریمههای این بند با اولویت سرمایهگذاران داخلی و با بهره گرفتن از دانش فنی بومی است. قانون جدید رسیدگی به جرایم رانندگی با سی و پنج ماده و سی و دو تبصره در جلسه علنی هشتم اسفند هزار و سیصد و هشتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ به تأیید شورای نگهبان رسید.
علی اکبری، اسماعیل(۱۳۸۶) ساماندهی فضا و پایداری در اصلاح رفتار ترافیکی شهرهای کشور (ضرورت جامع نگری به مقوله رفتار در شهرها)، پیک نور- علوم انسانی، دوره پنجم، شماره دو ↑
حقشناس، حسن؛ حسینی، ماریه؛ جمشیدی، معصومه و عزیزی، حمیدرضا(۱۳۸۷) رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رفتار رانندگی در شهر شیراز،نشریه حکیم، دوره یازدهم، شماره سه. ↑
عبدالرحمانی، رضا؛ حبیب زاده ملکی، اصحاب و نادرپور، محمدرضا(۱۳۸۹) رویکردی جامعهشناسانه به مهندسی ترافیک بررسی تاثیرات فرهنگ و ساختارهای اجتماعی بر ترافیک و مهندسی ترافیک، مطالعات مدیریت ترافیک، دوره پنجم، شماره ۱۸ ↑
جعفری، ادریس و صمدیان، منیرالسادات(۱۳۹۱) کاربرد داده کاوی در بررسی رفتار رانندگان متخلف در کلان شهرها، راهور، دوره نهم، شماره ۱۷ ↑