** ۵۲/۰
** ۳۹/۰
سابقه کشاورزی والدین
**۲۵/۰
** ۳۱/۰
** ۲۳/۰
** ۱۸/۰
** ۲۳/۰
** ۳۱/۰
** ۲۲/۰
مساحت زمین زراعی
** ۵۰/۰
** ۴۶/۰
**۵۸/۰
**۴۸/۰
** ۴۳/۰
** ۴۶/۰
**۴۶/۰
۲-۳-۴ همبستگی بین سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده
به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق در تئوری رفتار برنامه ریزی شده، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. همانگونه که جدول ۲۵-۴ نشان میدهد، بین سازه هنجارذهنی با نگرش رابطه مثبت و معنی داری دارد (۵۵/۰=r ) یعنی هر چه نگرش جوانان نسبت به حرفه ی کشاورزی مثبت تر باشد از طرف اطرافیان خود بیشتر مورد حمایت و تائید قرار می گیرد. همچنین بین کنترل رفتاری درک شده با نگرش(۳۶/۰=r) و هنجار ذهنی(۵۲/.-=r) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد یعنی هر چه جوانان انجام فعالیت های کشاورزی را ساده و در حد توانایی خود بدانند نگرش آنان در مورد اشتغال در حرفه ی کشاورزی مثبت تر و برای اشتغال در حرفه ی کشاورزی بیشتر مورد تائید اطرافیان خود قرار می گیرد. از طرف دیگر هنجار اخلاقی دارای رابطه مثبت و معنی داری با نگرش(۶۰/.=r)، هنجار ذهنی(۵۹/.=r) و کنترل رفتاری درک شده(۵۰/.=r) دارد به عبارت دیگر هر چه احساس درونی و تعهد جوانان نسبت به اشتغال در حرفه ی کشاورزی مثبت تر باشد نگرش آنان به این حرفه نیز مثبت و بیشتر مورد تائید اطرافیان خود قرار گرفته و همچنین انجام فعالیت های کشاورزی را نیز ساده تر و در حد توان خود می بینند. هویت خود نیز با نگرش(۵۵/.=r)، هنجار ذهنی(۵۹/.=r)،کنترل رفتاری درک شده(۶۵/.=r) و هنجار اخلاقی(۶۲/.=r) رابطه ای مثبت و معنی دار دارد به عبارت دیگر هر چه درک و رفتار جوانان از خود برای اشتغال در حرفه ی کشاورزی مثبت تر باشد نگرش آنان نسبت به اشتغال در این حرفه مثبت تر، بیشتر مورد تائید و حمایت دیگران، اشتغال در این حرفه برای آن ها آسان تر و احساس آن ها نسبت به اشتغال در این حرفه نیز مثبت تر است. متغیر هنجار توصیفی رابطه مثبت و معناداری با نگرش(۴۰/۰=r)، هنجار ذهنی(۵۱/۰=r)،کنترل رفتاری درک شده(۴۲/۰=r)، هنجار اخلاقی(۴۷/۰=r) و هویت(۵۶/۰=r) دارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
و در نهایت نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد تمایل نیز با نگرش(۵۹/۰=r)، هنجار ذهنی(۶۲/۰=r)، کنترل رفتاری درک شده(۶۰/۰=r)، هنجاراخلاقی(۶۶/۰=r)، هویت خود(۷۹/۰=r) و هنجار توصیفی(۶۰/۰=r) رابطه ای مثبت و معنی دار دارد. به عبارت دیگر هر چه جوانان نگرش مثبت تری نسبت به اشتغال در حرفه کشاورزی داشته و همچنین برای اشتغال در این حرفه بیشتر مورد حمایت و تائید اطرافیان قرار گیرند، انجام فعالیت های کشاورزی را در حد توانایی خود ببیند، احساس خوبی نسبت به اشتغال در این حرفه داشته و هر چه بیشتر شخصیت کشاورز بودن خود را ببینند و همچنین ببینند که اطرافیان و دوستان خود شغل کشاورزی را انتخاب می کنند، تمایل بیشتری نیز برای اشتغال در این حرفه پیدا می کنند.
جدول۲۵-۴. ماتریس ضرایب همبستگی بین متغیرهای تحقیق
سازه ها
X1
X2
X3
X4
X5
X6
X7
نگرش
۱